Kottás: Češi neumí stát ve frontě. Jak v obchodě, tak na silnici.

Jestli jsme v něčem jako národ burani, pak v kultuře nakupovaní. Jak to ale souvisí s jízdou po komunikacích?

Víte, podle čeho posuzuji míru civilizovanosti národa? Podle toho, jak umí stát ve frontě. Češi jsou v tomto ohledu naprostí burani. Tak třeba v obchodě. Určitě to všichni znáte – přeplněné pokladny kam oko dohlédne, z ampliónu zazní hlášení „prosíme obsadit volnou pokladnu“ a za chvilku přibíhá z „rauchenpauzy“ znechucená pokladní. V tom už všichni zezadu vyčkávají na ten správný moment, jak se rychle dostat k nově otevřené kase jako první a vyzrát na ostatní. Jak nespravedlivé…

 

Líbí se mi model, který funguje ve Spojených státech nebo Velké Británii. U východu se všichni naženou do jednoho koridoru a na konci jsou systémem „first in, first out“ odbavování u pokladen. Jednak je to spravedlivé, protože všichni čekají stejně dlouho, nikdo nemůže nikoho předběhnout, v koridoru máte všechno zboží z kategorie „maminko, já chci ještě tyhle bonbóny“ hezky po ruce, takže nehledáte papírovou igelitku na druhé straně, protože na té vaší zrovna mají jenom plastové, a také se nepřihodí situace, kdy manžel je vyslán stát frontu a manželka těsně před příchodem na řadu přiběhne se slovy „ještě jsem zapomněla vajíčka“. A půlku košíku k tomu, samozřejmě. Zkrátka, co se týče kultury nakupování a stání ve frontě, jsem zaostalí. Jak to ale souvisí s automobilovou dopravou?

Případ první: Zipování ve zúžení

Zvláštní, jakmile dojde na stájí v koloně, to najednou Češi aplikují jedině systém „první přijel, první odjel“. Jenže jen na svůj pruh, nikoliv na všechny, které se do zúženého hrdla musejí „nasypat“. To je najednou každý, kdo v levém pruhu dojede až nakonec omezení a dožaduje se zazipování „pirát v luxusním černém béemvé“, zatímco ti v pravém pruhu slušní a vychovaní řidiči, kteří se zařadili do průběžného pruhu už kilometr předtím, protože předbíhání je fuj a to se nedělá. A když se to dělá, tak se to poví, natočí a pošle do večerních krimi zpráv. Přitom silniční pravidla mluví jasně, také jasně definují kdo je „pirát“ a kdo slušňák, i když zcela opačně než je všeobecně přijímáno, a v tomto ojedinělém případě jsou dokonce i moudrá…

Případ druhý: Myčka na auta

Jelikož mi slušné vychvování praví, že nejprve zaparkuji někde na kraji, dojdu si koupit lístek na myčku a pak až se zařadím do fronty, činím přesně podle tohoto scénáře. A kolikrát se nestačím divit, když se vrátím k autu, popojedu k myčce a ejhle… u dveří prázdné auto a řidič na cestě k pokladně. Takže čekáte, než se uráčí přijít zpět, chvíli se ještě hádáte, kdo že to je větší falus (on proto, že se k myčce zásadně jezdí se zakoupeným lístekm, já proto, že nejsem stejně vykutálený) a ještě čekáte, než jej myčka odbaví. Samozřejmě si jako na potvoru musí objednat nejdražší program…

Případ třetí: Odbočování vlevo

Frekventovaná jednoproudá silnice, na kterou by se ovšem v klidu vešla tři auta vedle sebe, řidič odbočjící vlevo, jenže z protisměru se hrne jedno auto za druhým, a tak se za ním tvoří dlouhá fronta. Jakmile to jen trochu jde, byť i za cenu toho, že bych měl stát půlkou vozu na dělicí čáře, tak uhýbám, aby ti za mnou mohli projet a ti v protisměru se stále pohodlně vešli. Chápu, ne každý vnímá, že čára není zeď… oni někteří ale nechápou ani jasně namalovaný náznak odbočovacího pruhu s šipkou doleva, což konečně někoho z města napadlo udělat třeba u vietnamské tržnice Sapa. Stejně se kolikrát někdo postaví úplně k pravému kraji, nebo sice uhne doprostřed, ale postaví se zešikma, takže se za ním stejně nikdo neprotáhne. A pak to končí tak, že v protisměru někdo zastaví, aby nebohý odbočující už konečně zmizel z křižovatky, a zacpe se kompletně celá ulice…

Co z toho plyne? Vlastně ani nevím. Rád bych apeloval především na to, ať všichni za volantem víc přemýšlíme a abychom si méně překáželi. Mám však pocit, že se spíš naučím nakupovat na internetu, přestanu jezdit po Jižní spojce, budu mýt auto ručně a tržnici na Libuši objíždět pořádným obloukem…

2.2.2016 1:39| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist