konstrukce-podvozku-dil-1-proc.jpg

Konstrukce podvozků, díl 1.: Proč?

poradna

O složitých konstrukcích podvozků byly popsány stohy papíru. Nikdo se však neptá proč: Proč je podvozek důležitý? A proč osazujeme drahé závěsy lacinými tlumiči?

Diskuze

29 komentářů

    já_tu_teď

    \“Vaše Audi by tedy poskakovalo po silnici jako koza, a protože je těžké, létalo by pořádně vysoko.\“
    To je úplná blbost. Zvýšení hmotnosti logicky při stejné vstupní energii zvýší úbytek kinetické energie při vertikálním pohybu vzhůru, takže se sníží amplituda onoho kmitu. A vůbec, celé to \“poskakování\“ by bylo způsobeno přítomností pneumatik. Bez pneumatik a s pevně usazenými koly by vehikl neposkakoval, jen by vibroval na základě faktu, že nerovnosti nejdou pravidelné.

    sestys

    \“Bez pneumatik a s pevně usazenými koly by vehikl neposkakoval…\“

    Tak to se bohužel pleteš, bez pneumatik a s přímým spojením kol s autem by celý auto tak vibrovalo, až by lítalo 🙂 Pusť si v zimě na kopci s nějakými muldami saně (boby) a uvidíš, jak velmi rychle zamíří k nebi.

    tombra

    Tak to by ses divil! Je vidět, že o tom nemáš ani šajnu. V práci jezdím s vysokozdvižným vozíkem, který nemá (a kvůli svému účelu ani nemůže mít) jakékoliv odpružení a to by ses divil, jak lítá, když to rozpálím (max. 25km/h). Sotva se dotkne země a to váží přes 5 tun!!! Na rozbité silnici se při této \“závratné\“ rychlosti neudržíš v sedačce a vypadají ti všechny plomby.

    tombra

    Tak to by ses divil! Je vidět, že o tom nemáš ani šajnu. V práci jezdím s vysokozdvižným vozíkem, který nemá (a kvůli svému účelu ani nemůže mít) jakékoliv odpružení a to by ses divil, jak lítá, když to rozpálím (max. 25km/h). Sotva se dotkne země a to váží přes 5 tun!!! Na rozbité silnici se při této \“závratné\“ rychlosti neudržíš v sedačce a vypadají ti všechny plomby.

    showstouch

    Super články! I ty \“jak být lepším řidičem\“ a pod. Děkuji autowebu za ně! Jen by jich to chtělo víc.

    já_tu_teď

    Aha a on ten vysokozdvižný vozík nemá pneumatiky, že?

    já_tu_teď

    Ano. A teď si zkuste uvědomit, jaký nastane rozdíl, pokud si na ty saně sednete.
    A navíc, pokud bychom chtěli být přesní, nemohli bychom srovnávat saně a kolové vozizdlo, protože při otáčení kola vznikají podstatně jiné situace.

    Roman

    Pneumatiky má, ale to nestačí.

    matt

    plné pneumatiky toho fakt utlumí 😀

    Martin Plaštiak

    V podstatě se mýlíte: jak je v článku řečeno, vstupní energie není stejná, mění se lineárně v závislosti na hmotnosti. Auto s koly připojenými napevno ke karoserii prostě bude na hrbolech skákat (pneumatiky sice něco poberou, ale hrboly větší než pár milimetrů už logicky vyhodí auto do vzduchu.
    Ale chápu co vás zmátlo a chyba je na mé straně. Napsal jsem totiž blbost – \“…a protože je těžké, létalo by pořádně vysoko\“ je naprostý nesmysl. V našem modelovém případě by lehké auto samozřejmě létalo stejně vysoko jako těžké. Celý zbytek článku ostatně něco na ten způsob tvrdí (i když nemá být lekcí fyziky).
    Proč jsem napsal zrovna tuhle větu, opravdu nevím, asi chvilkové pomatení smyslů.Děkuji za výtku a omlouvám se, jdu to opravit.

    Martin Plaštiak, autoweb.cz

    spooon

    super článek 😉

    tahle články mám rád, člověk se vždy dozví něco nového…

    Subaru4ever

    Zajímavý článek a hlavně podnětný prolog k dalším článkům.

    Jenom bych chtěl upozornit, že kinetická energie se spočítá E = (m*v*v)/2! (např. [1])

    [1] Štoll, I.: Mechanika, ČVUT Praha, 1995

    Rejpal

    Doporučoval bych autorovi zopakování základů fyziky vyučované na druhém stupni základních škol. Pro tyto případy samozřejmě platí klasická newtonovská fyzika, kde platí Ek = 1/2*m*v^2. Vztah uvedený ve článku vychází ze speciální teorie relativity a v uvedené formě a pro daný případ je to nesmysl, který pouze mate čtenáře.
    Vždy jsem autoweb rád četl, ale v poslední době mi připadá, že články tvoří individua bez elementárních technických znalostí. Takoví odborníci by měli psát články maximálně o tom kdo s kým pro nějaký bulvár a ne se pouštěd do odlastí, jako je konstukce podvozků.

    Rejpal

    Doporučoval bych autorovi zopakování základů fyziky vyučované na druhém stupni základních škol. Pro tyto případy samozřejmě platí klasická newtonovská fyzika, kde platí Ek = 1/2*m*v^2. Vztah uvedený ve článku vychází ze speciální teorie relativity a v uvedené formě a pro daný případ je to nesmysl, který pouze mate čtenáře.
    Vždy jsem autoweb rád četl, ale v poslední době mi připadá, že články tvoří individua bez elementárních technických znalostí. Takoví odborníci by měli psát články maximálně o tom kdo s kým pro nějaký bulvár a ne se pouštěd do odlastí, jako je konstukce podvozků.

    Richard

    Nezlobte se, ale celé mi to přijde jako řečičky. Ten článek neobsahuje kromě jednoho chybného vzorce vůbec nic. Jen spoustu omáčky a autorovy přirovnání, do kterých se jen sám zbytečně zamotává. Od této problematiky bych čekal nástin pojmů jako pružina a tlumič (soustava) – kmitání, tlumení, tuhost, síla atd. Dále rozbor typů náprav a která má jaké výhody. Je to hrozné vaření z vody a je vidět, že autor evidentně moc technickým směrem zasažen nebyl. Doporučuji vám inspiraci např. v technické sekci na webu motorkari.cz, tam je vidět, že mají problematiku nastudovanou a i přes populární formu článku je obsah pravdivý.

    Subaru4ever

    Tady to asi někdo nedočetl až do konce, že jo? 😀

    To by se pak v posledním odstavci dozvěděl, že tématika tlumičů/pružin a zavěšení přijde v následujících samostatných článcích 😉

    Rejpal

    Doporučoval bych autorovi zopakování základů fyziky vyučované na druhém stupni základních škol. Pro tyto případy samozřejmě platí klasická newtonovská fyzika, kde platí Ek = 1/2*m*v^2. Vztah uvedený ve článku vychází ze speciální teorie relativity a v uvedené formě a pro daný případ je to nesmysl, který pouze mate čtenáře.
    Vždy jsem autoweb rád četl, ale v poslední době mi připadá, že články tvoří individua bez elementárních technických znalostí. Takoví odborníci by měli psát články maximálně o tom kdo s kým pro nějaký bulvár a ne se pouštěd do odlastí, jako je konstukce podvozků.

    Subaru4ever

    Samozřejmě, že jde cokoli najít na Wikipedii, a když už to (třeba i novináři) dělají, měli by to dělat bezchybně… Ale velmi hanlivě osočovat někoho za pro běžného člověka bezvýznamnou matematickou chybku, to mi přijde zbytečné. Pochybuji, že by si nějaký čtenář šel podle udaných vzorců počítat kinetické energie kol svého auta, takže je tam ten vzorec jen tak pro zpestření. Znalosti podobných vzorců nepatří mezi elementární znalosti, které by člověk bez vyššího technického vzdělání měl nutně umět.

    Nezlobte se na mě, ale předpokládal bych, že motoristický novinář bude disponovat alespoň základními znalostmi mechaniky těles. A daný vzoreček bych rozhodně nepovažoval za bezvýznamnou chybku. Spíše to svědčí o neznalosti elementárních základů dané problemetiky, o které chce autor napsat celou sérii článků. Autoweb už nějaký ten rok pravidelně pročítám a většinou ani na články nereaguji, ale v poslední době se zde takových nesmyslů objevuje stále více, proto taková reakce.

    Subaru4ever

    Já bych z toho až takovou vědu nedělal. Na tomto místě se tu jen dohadujeme o pro Autoweb opravdu zbytečné \“jedné polovině\“.

    Novinář by měl problematice, o níž píše, buď rozumět, nebo alespoň dokonale přesvědčivě vypadat, že tomu rozumí. Rozhodně nepožaduji po (jakémkoli) novináři, aby něco uměl spočítat 😉

    p!kod

    Jiste, novinar by mel pusobit duveryhodne. Ne jako analfabet, ktery sesmolil clanek na zaklade JPP, Wiki a par dojmu.

    Vedle vzorecku (asi nekde autor videl E=mc2), ktery uz tu par lidi komentovalo me zarazil ten tajemny popis drahych tlumicu. Co vlastne umi navic? V cem konkretne jsou lepsi? Vi to vubec autor, nebo mu staci poucka drahe=dobre?

    Pasivni tlumic totiz staci jednoduchy, pokud je podvozek odladeny. Na cene pak nesejde. V pripade spatneho naladeni nepomuze ani tlumic za mega, u dobre sestavene konstrukce staci tlumic za par stovek.
    Rizeny tl. je slozitejsi a prinasi pomerne male prinosy. Nasazuje se v serii minimalne. Cena (naklady) totiz neodpovida vykonum. Aktivni je energeticky prilis narocny.

    K dobrym jizdnim vlastnostem vice nez pokrok tlumicu prispel v posledni dobe navrh podvozku pomoci komplexnich simulaci. Drive se geometrie resila na zaklade zkusenosti konstruktera a par testu. Dnes sestavi slozity model a necha se optimalizovat. Vypadne prakticky koncovy produkt,ktery se casto pouze otestuje a overi.

    Znovu musim konstatatovat, ze tyto clanky stoji za prd…

    DD

    To vypadá jako článek od člověka, který vystudoval tak max střední školu a to nejspíše humanitně zaměřenou a pokouší se hrát na odborníka na konstrukci podvozků. Celý článek je zatím jen cosi jako úvod kde není řečeno vůbec nic, pouze obecné věci které jsou každému jasné. To že drahé tlumiče udělají ze špatného podvozku podvozek špičkový je opravdu nesmysl a celé to na mě působí jako placený PR článek firmy Sachs.

    DD

    To vypadá jako článek od člověka, který vystudoval tak max střední školu a to nejspíše humanitně zaměřenou a pokouší se hrát na odborníka na konstrukci podvozků. Celý článek je zatím jen cosi jako úvod kde není řečeno vůbec nic, pouze obecné věci které jsou každému jasné. To že drahé tlumiče udělají ze špatného podvozku podvozek špičkový je opravdu nesmysl a celé to na mě působí jako placený PR článek firmy Sachs.

    WebCube

    Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde… Já děkuji autorovi, že se snaží dělat svojí práci, tak jak má. Tudíž šíří osvětu mezi lid. Autor si je vědom toho, že národ je zejména tvořen ze zabedněnců a  jak se tady ukazuje i z egoistických hnidopichů, kteří mají potřebu si poměřovat ču…. ! Podle toho to pak na silnicích vypadá… HOWGH

    Martin Plaštiak

    Jsem vůl, máte samozřejmě pravdu. Jmenovaná skripta mám dokonce možná někde zahrabaná, ale o to je to horší. Chtěl jsem pomocí vzorce nastínit, jak je energie svázána s rychlostí a hmotností. Už od začátku jsem z něj neměl dobrý pocit. Právem, zdá se…

    pes

    právě. Hlavně že každej z těch expertů tady v diskusi tomu rozumí a určitě by to napsal líp. Ať pošlou do redakce svůj článek třeba o rozvodech ventilů. Rád bych, aby to redakce zveřejnila a já jim taky mohl v anonymní diskusi trochu zanadávat do ignorantů a nevzdělanejch tupců. 🙂

    Skoda

    Možná blbá otázka ale jaký je matematicky rozdíl mez vzorcem E = m * v² / 2 a E=(m*v*v)/2? Mě to připadá stejně dobře 🙂

    Mára

    Nějak se mi nedaří překliknout na další díl, hodilo mě to sem z vyhledávače díky

    Samuel

    Je jasné, že podvozek je na autě hodně důležitý a všechny jeho díly by měly být kvalitní a laciné věci se vůbec nevyplatí kupovat. Na autě by člověk šetřit neměl, aby byl při cestování co nejvíce v bezpečí a auto ho někde nenechalo. Já pracuji jako automechanik a nakupuji kvalitní součástky a navíc na ně nechávám dávat ještě speciální povrchovou úpravu PTFE https://www.technicoat.cz/cs/nase-procesy/povrchova-uprava-fluoroplasty-ptfe/ , která prodlouží jejich životnost.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist