Konečně někdo hovoří o největším znečišťovateli v dopravě! Řešením budou nákladní lodě a auta na zemní plyn

lng-carrier-main-1100x618.jpg Zdroj: Seaspout

Podle studie, která byla zveřejněna v Berlíně, může zkapalněný zemní plyn (LNG) významně přispět k diverzifikaci paliv používaných v dopravě a snížit emise skleníkových plynů u lodí a těžkých nákladních vozidel. Studie s názvem „LNG – nový zdroj energie pro lodě a nákladní automobily? Fakta, trendy, výhledy“ byla zpracována společností Shell ve spolupráci s Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) a Technickou univerzitou v Hamburku (TUHH) v rámci širší diskuse o ekologičtějších druzích paliv.

Vzhledem k předpokladu, že do roku 2040 bude celosvětově v provozu 6 000 velkých lodí poháněných LNG palivem a v EU bude do té doby jezdit 480 000 nákladních vozidel na LNG, by se emise skleníkových plynů v lodní dopravě mohly snížit o 132 milionů tun a až o 4,5 milionu tun v těžké nákladní silniční dopravě v závislosti na technologii motoru. V případě 30% podílu Bio-LNG u nákladních vozidel by se emise snížily o dalších 20 %. Celé odvětví dopravy v Německu v současné době vytváří přibližně 166 milionů tun skleníkových plynů.

„V lodní dopravě vidíme velký potenciál LNG paliva zejména u kontejnerových lodí, které kvůli vysokým energetickým nárokům spotřebovávají poměrně hodně paliva. U lodí pro osobní přepravu bude naopak využití LNG spíše novinkou. Nahrazení těžkých topných olejů zkapalněným zemním plynem by mohlo vést k významnému snížení emisí,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Shell v Německu, Dr. Jörg Adolf. Mezinárodní agentura pro energii (IEA) odhaduje, že mezinárodní obchod s plynem vzroste do roku 2040 o dvě třetiny, přičemž z více než 80 % se na tomto nárůstu bude podílet právě LNG. V současné době se LNG na spotřebě zemního plynu podílí 8 až 9 %, ale do roku 2040 by tento podíl mohl činit přibližně 14 %.

V dopravě jsou hlavním zdrojem látek znečišťujících ovzduší lodě. Mezinárodní lodní doprava je navíc zdrojem zhruba 3 % celosvětových emisí CO2. LNG se v současné době považuje za jedinou rozumnou a komerčně vyspělou alternativu k lodním palivům na bázi ropy. Studie na základě této skutečnosti předpokládá, že v období do roku 2040 poroste flotila plavidel poháněných LNG výrazně rychleji než celkový celosvětový počet plavidel. K nejdynamičtějšímu růstu dochází u kontejnerových lodí, zatímco lodě pro osobní přepravu včetně výletních lodí a trajektů budou v tomto ohledu sehrávat průkopnickou roli.

V silniční dopravě je LNG palivo primárně vhodné pro použití v těžkých nákladních vozidlech. Pokud provedeme projekci současných trendů až do roku 2040, lze očekávat, že do této doby vzroste v rámci EU celkový počet těžkých nákladních vozidel jezdících na LNG o 307 000 na 2,76 milionu. Zhruba
480 000 (17 %) z těchto těžkých nákladních vozidel bude používat k pohonu motor na LNG, který nahradí spotřebu celkem 11,5 miliardy litrů nafty. Dnes po silnicích jezdí přibližně 4 000 nákladních vozů
na LNG.

„Pro zavedení a udržení používání nízkoemisního LNG je nutné zajistit technologicky otevřenou podporu pro využití obnovitelných zdrojů v rámci dodavatelského řetězce LNG a podporovat budování potřebné infrastruktury. Je nutné přesvědčit uživatele o výhodách LNG jednoznačnými ekonomickými výhodami – například prostřednictvím regulačních
a finančních nástrojů,“ uvádí Adolf.

Věděli jste, že:

  • konvenční zemní plyn stejně jako bioplyn se čistí ve speciálních zařízeních. Následně se ve zkapalňovacích stanicích ochlazením na teplotu -162 °C zkapalňuje na kryogenní LNG;
  • speciální tankery přepravují LNG na velké vzdálenosti do místa určení, kde se opět převádí do plynného skupenství a je dodáván do rozvodné plynovodné sítě nebo dopraven potrubím přímo k průmyslovým uživatelům;
  • LNG lze také ukládat ve formě kapaliny do kryogenních zásobníků, ve kterých může být k dispozici jako palivo pro lodě a nákladní automobily;
  • ve srovnání s naftou se při spalování LNG uvolňuje až o 25 % méně CO2, až o 90 % méně oxidu dusíku a téměř nulové množství oxidů síry a tuhých částic;
  • nafta se prodává v litrech, zatímco LNG se prodává v kilogramech, přičemž s ohledem na energetickou hustotu odpovídá 0,72 kg LNG paliva jednomu litru nafty.
22.2.2019 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist