Konec pasivních antiradarů?

Zástupci ministersva dopravy a ministerstva vnitra se na včerejší schůzce shodli na výkladu sporného bodu novely silničního zákona.

Abychom byli konkrétní, dotčená část zní takto: „Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo Vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen „antiradar“).“

Až dosud všichni soudní lidé s mozkem v hlavě chápali, že pasivní detektor signálů (obecně známý jako antiradar, na rozdíl od aktivních rušiček) nemůže už ze své pasivní podstaty žádné vnější zařízení ovlivnit ani znemožnit jeho činnost. Funguje pouze jako přijímač signálů, na které následně upozorňuje řidiče.

Výše jmenovaní zástupci se však dohodli na tom, že funkce radaru, jako zařízení zjišťujícího rychlost automobilů, není pouze technická, ale především kontrolní. A kontrolní funkci podle zástupců ministerstev ovlivňuje, ba znemožňuje i antiradar pasivní, takže je jeho používání zakázáno pod hrozbou až stotisícové pokuty.

Tohle vyjádření je natolik absurdní, až se ho logicky myslící člověk zdráhá brát vážně. Ponechme teď stranou, že funkce radaru je zcela neoddiskutovatelně pouze měřící – kontrolu, zda změřená rychlost překračuje rychlost povolenou, provádí až obsluhující policista. Detektor signálů ovšem o přítomnosti policejní hlídky s radarem pouze informuje, naprosto stejně, jako hlášení o aktuálním rozmístění radarů na mé oblíbené radiostanici, stejně jako blikající kolegové řidiči v protisměru a stejně, jako moje vlastní první signální soustava, když uvidím na kraji silnice policejní, nebo i jen „podezřele“ naštelované auto. Postaví ministerstvo mimo zákon rozhlasové stanice, upozorňování kolegů řidičů světelnými houkačkami a nakonec i zdravý rozum a přirozené lidské reflexy?

Nepostaví a hned vám řeknu proč: ono totiž to včerejší, ani žádné jiné jednání ministerstev nemá žádnou právní váhu. Aby mělo, museli by nejdříve poslanci změnit příslušný zákon. Bohužel ale zůstává pravdou, že policisté se podle vyjádření ministerstva musí řídit a musí se snažit pokutovat řidiče, kteří používáním pasivního detektoru žádný v současnosti platný zákon neporušují. A těm naopak nezbývá než čekat, než to jeden z pokutovaných dožene k soudu a konečně se zrodí precedens. Nerad bych se mýlil, ale i středně zkušený právník by měl nesmyslnou argumentaci ministerstva bez zadýchání rozcupovat na kusy.

„Přestupky budou v drtivé většině stejně posuzovat obecní úřady a následně soudy, takže názor policie je v tomto směru naprosto nezajímavý a já nepochybuji o tom, že „rozbít“ argumentaci těchto dvou subjektů bude u soudů snadné, a to zejména s ohledem na to, že v právní úpravě v tomto směru nedošlo v otázce definice antiradaru k žádné změně, což oba subjekty taktně zamlčují, neboť se jim to nehodí,“ říká právník JuDr. Beran.

Firma Cyberdyne technologies, jeden z největších dovozců a úpravců pasivních detektorů do ČR se zatím k postoji ministersev nechce vyjadřovat a provádí rozsáhlý rozbor veškerých vyjádření a jejich vztahu k současnému znění zákona.

Mám takový pocit, že kdyby bylo na ministertvech, museli bychom všichni v autě mít povinně tachografy a kotoučky bychom každý týden nosili ke kontrole na místní policejní oddělení, kde by nám za každé zaznamenané překročení rychlosti o 0,1 km/h napařili pár tisíc korun pokuty.

Skoro to vypadá, jako by se policie pokoušela zákon obejít. V původním návrhu novely totiž byl jasně formulovaný zákaz aktivních i pasivních zařízení, jenže přes poslance a senátory neprošel. Ono také není divu, protože zakázat provozování jakéhokoli přijímače signálu by bylo v rozporu s ústavní Listinou základních práv a svobod, respektive porušením v ní ustanoveného „práva na informace“.

A policie, nyní podpořená dvěma ministerstvy, jako by si chtěla vynahradit něco, co jim poslanci neschválili. Možná by mi to připadalo smutné, kdyby to nebylo spíš pobuřující. Nezbývá než doufat, že nová vláda udělá takovýmto kocourkovským šarádám alespoň zčásti přítrž.

Honza Koubek

17.8.2006 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist