Koně a krouťáky – o co vlastně jde?

Porsche 911 Turbo má 480 koní a 620 Nm. Skvělé. Ale co to vlastně znamená?

Nechceme tímto článkem nijak urážet vaší inteligenci, ale upřímně – kolik z vás ví, co to vlastně znamená koňská síla? Ti znalejší možná namítnou, že je to přece 745.699872 Wattu, ale přesto – určitě neuškodí si zopakovat něco historie.

Samotný termín byl prací známého vynálezce Jamese Watta. Ten spolupracoval na technické stránce vyvážení uhlí z dolů, a to za pomoci poníků. Ale co by to bylo za fyzika, kdyby ho nezajímalo, jak se dá změřit síla těchto roztomilých zvířátek. Zjistil, že průměrný poník zvládne vykonat 22 000 liber práce na stopu. Pro osvětlení jen dodáme, že prací se zde myslí působení síly na těleso, ne roznášení občerstvení či výměna oleje v sekačce.

Poté zvýšil toto číslo o 50 procent, čímž stanovil práci jednoho koně na 33 000 liber na stopu (jednotka analogická k známým newtonmetrům, o kterých si povíme za chvíli.) Tuto práci dokáže kůň vykonat za jednu minutu. Jednotka překonala staletí a dnes se dá takový údaj o výkonu najít u vašich aut, motorových pil a dalších strojů. Toto označení má samozřejmě značné trhliny v reálném světě, kůň nezvládne za minutu vytáhnout 15 tun uhlí (33 000 liber) byť o jedinou stopu či půl kila uhlí na vzdálenost 33 000 stop (zhruba 10 km). To by musel uhánět rychlostí 603 km/h. Možná díky systému kladek by se dal takový pokus uskutečnit, nicméně nikdy neuvidíte koně s kyblíkem uhlí na zádech prosvištět okolo rychlostí  603 km/h.

U aut je výkon v koňských silách ošemetnou záležitostí. Do hry vstupuje celá řada dalších faktorů, jako hmotnost, zpřevodování, přilnavost pneumatik atd. Samotné měření se provádí na takzvaném dynamometru, známém také jako motorová brzda. Ten vystaví sílu z motoru určitému zatížení. Po projetí daného spektra otáček se vám na grafu objeví bod, ve kterém motor podává maximální výkon.

Tím se dostáváme k dalšímu parametru, se kterým se denně setkáváme. Kroutící moment. Krouťák. „Takový to En Em.“ Striktně fyzikálně jde o sílu, kterou by vyvíjela hřídel v bodě vzdáleném jednotkovou délku od osy otáčení. Pro názornost, určitě jste někdy vyměňovali kolo o auta. A že to šlo za pomoci klíče lépe, než kdybyste šroubovali matice rukou? Čím dále od osy otáčení působíte, tím méně síly je zapotřebí. Ale výsledné působení je stejné, což vyjadřují právě newtonmetry. Ty pak udávají, jak lehko či těžko jde vašemu autu otáčet koly.

Doufám, že vás tato malá lekce fyziky nenudila, příště se můžeme podívat na další termíny z automobilového světa, které obestírá rouška tajemství.

Richard Herbich, autoweb.cz

4.6.2007 11:07

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist