Koncepty od Renaultu: Nepta, Koleos, Twingo

Pro francouzské automobilky je pařížský autosalon domácí půdou, takže není divu, že se chtěly vytáhnout. Začneme ale tou, která měla na stánku koncepty spíš nenápadné.

Zatímco Citroën a Peugeot představili naprosto bombastické, ale také nepříliš realistické koncepty (ještě se k nim dostaneme), Renault na to šel jinak. Kromě úchvatně krásného kabrioletu Nepta, o kterém už jsme psali, se na jeho stánku na točnách objevila dvě auta, která dost možná brzo uvidíme na silnicích.

Koncept jménem Koleos znamená důležitý milník: Renault se chystá vstoupit na trh Crossoverů a SUV s pohonem všech kol. Na konceptu sice najdete věci, které asi na sériovou výrobu šanci nemají, třeba komplikovaná zrcátka, luxusní interiér, nebo elektricky výklopnou spodní část zadních dveří, ale celkově auto působí velmi promyšleně… skoro jako kdyby se mělo co nevidět začít vyrábět. A taky že ano, start výroby je plánován na první polovinu roku 2008. Uvnitř je Koleos prostorný a vypadá velmi pohodlně. O pohon všech kol se stará dvoulitrový turbodiesel 2.0 dCi, vyvinutý ve spolupráci Renault-Nissan

Zábava v malém balení?

Spousta lidí se ale s otevřenými ústy zastavovala spíš u druhé točny, na které stál koncept nového Twinga. A řeknu vám, vypadá opravdu povedeně. Za sebe můžu říct, že by mi ani trochu nevadilo, kdyby sériová verze, očekávaná už na jaře 2007 (!), vypadala naprosto stejně, alespoň ve své nejsilnější verzi… ale rozum mi říká, že některé věci se přece jen zmizí. Přední světlomety jsou spíš dílem moderního sochaře, vyklenuté, přísně geometrické blatníky dodávají vozítku přesně odměřenou dávku agresivity, bezrámová okna ve dveřích auto vizuálně odlehčují a společně s panoramatickou střechou prosvětluje interiér. Pod zadním nárazníkem najdete designově zdařilé lichoběžníkové výfuky po stranách naznačeného difuzoru, ostře useklá záď mluví ve prospěch vnitřního prostoru i aerodynamiky.

Pak už si stačí jen vzpomenout, jak skvěle se Renaultu povedlo Clio 197 a můžeme se začít těšit na pořádně ostrý a vysoce zábavný mini-hot-hatch. Alespoň tedy doufejme.

Co se do výroby nedostane s jistotou, je interiér. V konceptu najdete čtveřici skořepinových sedaček, lakovaných barvou karosérie, mezi nimi běží až do zavazadelníku průběžná středová konzola. Renault koncept zaměřil na multimédia, takže v konzole najdete dokovací stanici na iPod, auto si rozumí se smartphony Nokia, v palubní desce je zabudovaný „dýdžejský“ mixpult a celý střed palubní desky lze vyklopením změnit na 15palcovou obrazovku. Na tu lze promítat filmy, nebo se třeba připojit na internet.

Nový malý silák

Velmi zajímavá záležitost se ovšem nachází pod přední kapotou. Zbrusu nový sériový motor s označením TCE 100 vyvinul Renault pro své vozy segmentu A a B. V prodeji se objeví v průběhu příštího roku. Jde o dvanáctistovku vyvinutou ze známé šestnáctiventilové jednotky o výkonu 75 koní. Tahle má ale speciální turbodmychadlo s nízkou setrvačností (turbína má menší průměr), které jí pomáhá k výkonu 100 koní ve 5500 ot./min. a točivému momentu 145 Nm při 3000 ot./min. Nízký zdvihový objem a chytře vymyšlené turbo by měly znamenat dostatek točivého momentu v nízkých otáčkách. Dmychadlo má navíc funkci overboost, která při otáčkách přes 4500 přidá pět koní a šest newtonmetrů navíc (kromě případu, kdy je zažazená jednička).

Podle Renaultu bude mít tenhle motor v Cliu a Modusu kombinovanou spotřebu těsně pod šest litrů. Přispívá k tomu i velmi nízká rychlost při volnoběhu – po zahřátí motor točí pouze 650 ot./min.

Honza Koubek

4.10.2006 10:18

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist