Kia Venga 1.6 CRDI

Má nejdražší a nejvýkonnější model v nabídce vůbec smysl? Nebo existuje lepší cesta k utracení skoro půl milionu.
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Zajímavý design; slušný motor; praktický interiér

STAROSTI
Uskákaná jízda; odvážná cenovka

„Peníze jsou vždycky až na prvním místě,“ řekl jednou Václav Klaus. Ano, můžete s ním nesouhlasit, ale když si jdete koupit prostorné MPV s malým dieselovým motorem, je pro vás pravděpodobně otázka ceny tím nejdůležitějším kritériem. Vždyť dnes všechna auta vypadají stejně a jezdí prakticky stejně. Nebo ne?

MPV Kia Venga jsem prvně vyzkoušel v zimě a tehdy mi v paměti spíše utkvělo první svezení s dlouho očekávaným BMW řady 5 F10, než malý dieselový čtyřválec 1.4 CRDi, který se s poměrně rozložitým MPV dost natrápil. Přitom se nedalo říct, že by auto jelo nějak špatně. Na poměry téhle kategorie jsem byl překvapen snahou Vengy o zapojení řidiče do děje. Se slabým motorem to sice nebyla žádná sláva, ale aspoň v autě člověk neomdléval nudou. Řízení bylo celkem slušné a podvozek čitelný a předvídatelný.Tentokrát nám v redakci zakotvilo auto z úplně opačného spektra nabídky. Pod kapotou modelu Kia Venga 1.6 CRDI klepe ten nejsilnější motor, jaký vůbec dostanete. Má výkon 128 koní a točivý moment 260 Nm. Podle výrobce je na stovce za 11,1 sekundy a rozjede se na 185 km/h. Na malé rodinné MPV jsou to vskutku slušná čísla, i když nijak ohromující.

Kia Venga fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Venga fotogalerie

Na tomhle konkrétním autě je ale zajímavá jedna věc – výbava. Jedná se o stupeň Exclusive, který patří na vrchol, a najdete v něm takové věci jako kožené sedačky, navigační systém, parkovací sensory, tempomat, všechna okna i zrcátka v elektrice, hliníkové 16″ disky, plnou bezpečnostní výbavu včetně stabilizačního systému a asistentu rozjezdu do kopce, automatickou klimatizaci a spoustu dalších věcí. Nedá se ale říci, že byste něco z toho úplně nutně k životu potřebovali, i když to každodenní soužití samozřejmě zpříjemňuje. Například panoramatická střecha s otevíráním je hezký, ale možná trochu zbytečný prvek výbavy. A těch 30 000 korun bych raději ušetřil.Důležité ale je, že Kia Venga zůstala pořád slušně ovladatelným a docela příjemným autem. Za volantem si sice nenajdete tak dobrou pozici jako v modelu Cee’d, ale dá se to vydržet. Sedačky mají také mizerné boční vedení, ale s tímhle autem se stejně do nějakých akčních průjezdů zatáčkami pouštět nebudete. Přitom podvozek talent má, brzdy jsou dobré a řízení, ač bez valné zpětné vazby, je přesné a přímé.Škoda jen, že nejsou detaily dotažené tak dobře jako právě u modelu Kia Cee’d. Ten nerovnosti zvládá přeci jen lépe a poskytuje řidiči lepší odezvu. Je vidět, že Kia Venga musela strpět některé kompromisy, ale zase všechno otáčí v oblasti praktičnosti. Uvnitř je totiž dost místa pro čtyři dospělé a i třetí sedačka vzadu uprostřed se dá použít na delší cestu. Kufr je ucházející a sklopením zadních sedaček získáte dostatek prostoru pro věci na dovolenou.

Jenže pomalu se dostáváme znovu k těm penězům. Za tuto Kiu Venga zaplatíte bratru 499 980 korun. Je to skutečně dost a bohatá výbava to jen těžko vyvažuje. Vždyť česká stálice Škoda Octavia 1.6 TDI se dá pořídit za stejnou částku (pravda, bez takové výbavy) a například Volkswagen Golf není nějak výrazně méně praktický či prostorný.Kia Venga je ale hezké auto a v kategorii MPV celkem vyniká. Nevidím nějaký zásadní důvod, proč vám v jeho koupi bránit, protože i mně se svým způsobem docela líbí. Vystačil bych si ale s výbavou Comfort za 399 980 korun, která nabízí klimatizaci, slušné rádio s přípojkou na iPod a USB a další samozřejmosti. Přitom nepřijdu o slušné výkony motoru 1.6 CRDI a jeho rozumné provozní náklady. Spotřeba se dá udržet na 6,5 litru nafty na 100 km jízdy, aniž byste se museli v provozu omezovat.

Verdikt
Kia Venga je dobré auto a navíc docela pohledné a zajímavé. Na silnici se s ní trápit nebudete (pokud si koupíte jeden ze silnějších motorů) a ani nebudete strádat uvnitř. Kia ale nasadila docela odvážnou cenovku a to možná některé zákazníky odradí. Nedělám si iluze, že by u nás někdo půl milion za vrcholný model zaplatil, ale nižší stupně výbavy už smysl dávají.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1582
Kompresní poměr17,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,2 x 84,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuNezávislé zavěšení MacPherson s vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem
VzaduTuhá torzní příčka s vlečenými rameny a integrovaným zkrutným stabilizátorem
Brzdy vpředuKotoučové ventilované (Ø280 x 26 mm)
Brzdy vzaduKotoučové (Ø258 x 10 mm)
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)98 / 128 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)260 v 1900 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)94,4
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 4,4 / 4,9
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4068
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1600
Rozvor náprav (mm)2615
Provozní hmotnost (kg)1356
Celková hmotnost (kg)1810
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)444 - 1253
Ceny
Základní cena modelu259 980 Kč
Základní cena test. verze469 980 Kč
Cena testovaného vozu499 980 Kč
24.9.2010 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist