Kia Stonic dobře vypadá i skvěle jezdí (první dojmy)

Svoje želízko v tvrdém segmentu kompaktních crossoverů má od dneška i nová Kia Stonic. Nejenže zajímavě vypadá, především také skvěle jezdí.

Kia Stonic je pro korejskou automobilku důležitým modelem k získání nových zákazníků v rámci jednoho z nejrychleji rostoucích segmentů automobilového trhu. Kompaktní crossovery segmentu B-SUV představují v současnosti trh o objemu 1,1 milionů nových vozidel ročně a odhady pro rok 2020 slibují nárůst až na objem dvou milionů prodaných kusů.

Tržní segment kompaktních crossoverů v Evropě nabírá na důležitosti takovou rychlostí, že se v příštích letech pravděpodobně stane jedním z největších. A korejská automobilka si tuto příležitost samozřejmě nemůže nechat uniknout. Proto přichází s novým modelem Stonic, od kterého očekává, že minimálně v České republice pokryje 20 až 30 % prodejů značky.

Tato kategorie láká zákazníky všeho druhu. Až 21 % nových zájemců povyšuje z kategorie minivozů segmentu B a dalších 15 % patří mezi někdejší majitele hatchbacků segmentu C. Kia Stonic dále míří i na ty zákazníky, kteří hledají náhradu za kompaktní MPV. Kia Stonic chce prodeje vyfouknout hlavně Renaultu Captur, Mazdě CX-3, Peugeotu 2008 nebo nadcházejícímu Citroënu C3 Aircross.

Zaujmout se snaží hlavně designem, který, jak známo, prodává především. Žádnou revoluci nečekejte, Stonic bezpečně zařadíte pod správnou značku, za což může i charakteristický designový jazyk Petera Schreyera. Nudit se ovšem také nebudete, jelikož Stonic nabízí dostatek možností individualizace vzhledu.

Zákazníci mohou vybírat z devíti různých odstínů karoserie a kombinovat je se třemi barvami střechy – černou Aurora Black, oranžovou Tan Orange a zelenu Electric Green. Zajímavě je pojatý právě předěl obou barev, kdy zadní sloupek obepíná auto z jedné strany přes střechu na druhou stranu. Vzdáleně to připomíná ochranný oblouk u sportovních vozidel s karoserií targa.

Pozadu nezůstává ani srdce automobilu. Na výběr je celkem ze tří zážehových a jedné vznětové pohonné jednotky. Základem jsou atmosférické čtyřválce 1.25 CVVT a 1.4 CVVT s výkonovými parametry 84 koní a 122 Nm, resp. 100 koní a 133 Nm. Slabší motorizace se páruje pouze s pětistupňovou převodovkou, silnější dostanete se šestikvaltem.

Vrcholem benzínové nabídky je nový tříválec 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní při 6 000 ot./min. a točivém momentu 172 Nm v pásmu od 1 500 do 4 000 ot./min. Jediný turbodiesel v nabídce potom zastupuje motor 1.6 CRDi s parametry 110 koní a 260 Nm. Oby tyto motory využívají služeb šestistupňové manuální převodovky, automat zatím není k dispozici.

Zhruba v polovině příštího roku se představí sedmistupňová dvouspojková převodovka spárovaná s motorem 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní, zároveň tentýž motor dorazí ve slabší verzi se 100 koňmi a pětistupňovým manuálem. Hybridní ani elektrická verze Stoniku se nechystá, tento trend totiž razí jiné modely značky, konkrétně Niro a Soul.

Designový styl exteriéru je přenes také do interiéru. Vnitřek nového Stoniku vystihují jednoduché křivky a rovné plochy, a především naprosto přehledné a ergonomicky dobře rozvržené pracoviště. Typicky zvýšený posez, který zákazníci crossoverů vyžadují, Stonic samozřejmě nabízí také, ovšem celková poloha za volantem je velmi podobná klasickému nezvýšenému hatchbacku.

Praktičností nová Kia Stonic také neurazí. Přihrádka ve středovém panelu umožňuje odložit i moderní smartphony větších rozměrů a samozřejmostí jsou také kapsy v předních dveřích, do kterých se vejde 1,5litrová lahev. Schránka před spolujezdcem pojme 7 litrů a tvarována je i na rozměrné tablety, do stropní konzoly potom lze uložit brýle a loketní opěrka skrývá prostor o objemu 3,3 litru.

Zavazadlový prostor spolyká 352 litrů nákladu bez dojezdové rezervy, s náhradním kolem potom 332 litrů. Samozřejmostí je členění podlahy na dvě patra. Sklopením zadních sedadel vznikne prostor o celkovém objemu 1 155, resp. 1 135 litrů.

Samozřejmostí palubní výbavy je mnoho moderních technologií. Multimediální systém se 7″ dotykovým displejem standardně podporuje technologie Apple CarPlay a Android Auto. Bezpečnost zajišťuje asistent pro zamezení čelním kolizím s rozpoznáváním chodců, systém pro sledování mrtvých úhlů, varování při opuštění jízdního pruhu nebo sledování únavy řidiče.

Nechybí komfortní prvky jako vyhřívání předních sedadel a volantu, audiosystém se šesti reproduktory tempomat s omezovačem rychlosti, automatické stmívání zpětného zrcátka, bezklíčové odemykání a startování vozu, zadní parkovací kamera, automatická klimatizace, dešťový senzor nebo automatické přepínání dálkových světel.

Příplatková výbava zní lákavě, mnoho zákazníků ovšem bude zajímat, co dostanou v základu. A potěšující zprávou je, že docela dost věcí. Výbava Comfort zahrnuje namátkou manuální klimatizaci, elektrická okna vpředu, multifunkční kožený volant a koženou řadicí páku, bluetooth hadsfree, 7″ displej multimédií nebo rádio se šesti reproduktory. To vše za 349 980 korun v základní motorizaci 1.25 CVVT.

Vyšší stupeň Exclusive za 379 980,- Kč nabídne tempomat s omezovačem, parkovací kameru, 15″ hliníkové disky, elektrická zadní okna, dvojitou podlahu zavazadelníku nebo automatické stmívání vnitřního zrcátka. Třetí a nejvyšší výbava Premium přihazuje navíc třeba 17″ kola, automatickou klimatizaci, zadní LED světla nebo dvoubarevný interiér. Za 434 980 korun ji dostanete se silnějším motorem 1.4 CVVT.

Dobrou zprávou je, že výbavové balíčky můžete dokupovat téměř ke všem verzím. Přejete si automatickou klimatizaci, vyhřívaný volant a sedačky nebo bezklíčový vstup a startování? Za 25 tisíc je to vaše. Navigace za 12 tisíc také nezní špatně. Metalický nebo perleťový lak dostanete za 13 tisíc, dvoubarevnou kombinaci exteriéru potom za 5 000 korun. Paket ADAS s většinou bezpečnostních systémů za 15 tisíc, kompletní balíček ADAS+ potom za 20 tisíc.

Kia Stonic tedy rozhodně není špatná nabídka, otázkou však zůstává, jak dobře jezdí. A na ni mohu znovu odpovědět kladně. Při prvních testovacích jízdách v německém Berlíně jsem vyzkoušel všechny motorizace kromě základní, tedy 1.0 T-GDI, 1.4 CVVT a 1.6 CRDi. Přesně v tomto pořadí. Foukaný tříválec je jedním z těch příjemnějších, přesto se s ním díky utlumenému charakteru nepracuje nejlépe. Po dálniční výpadovce ovšem jezdí za 5,6 litru. Automobilka přesto očekává, že se v ČR prodá do 10 % vozů s tímto motorem.

Zhruba polovina Stoniků bude jezdit se silnějším atmosférickým čtyřválcem 1.4 CVVT, který je mnohem příjemnější. Zátah nabízí pocitově stejný, díky lineárnímu podání výkonu ale většině řidičů sedne lépe. Zkrátka je to úplně normální motor, který nevyžaduje tolik řazení a jako turbomotor, kterému chvíli trvá, než se nadechne a ke konci zase ztratí dech. Možná je čtyřválec nepatrně hlučnější, zato také vyváženější a spotřebou také neurazí – 6,2 litru v o něco horších podmínkách je dobrý výsledek.

Minoritní zastoupení na českém trhu bude mít jediný naftový agregát 1.6 CRDi, kterého se prodá zhruba 5 %. Přitom je to hodně příjemný motor s příjemně silným zátahem, který umí auto slušně rozpohybovat, městské prostředí ovšem bude víc sedět benzínovým jednotkám. Těžko také očekávat, že bude někdo se Stonikem najíždět velké porce kilometrů, i když by to nebyl problém.

Podvozek je nastavený skvěle. Všechny nerovnosti pobírá hezky tlumeně i na větších 17″ kolech a přestože je interiér tvořen převážně tvrdými plasty, právě na nerovnostech poznáte bytelnou konstrukci. Zároveň ale Stonic není žádná měkota, naopak zatáčky si docela vychutnáte. Lehké řízení neposkytuje příliš zpětné vazby, ale vyvážení a přesnost mu upřít nelze, takže se auto hezky ovládá. Podvozek je poměrně tuhý, nenaklání se a dobře drží stopu. Zkrátka je vyváženou kombinací přilnavosti, hravosti i pohodlí. Přesně tak, jak to u korejské automobilky bývá poslední dobou zvykem.

Kia Stonic na mě po prvním krátkém svezení zapůsobila jako příjemné auto, které do tvrdého boje segmentu kompaktních crossoverů přichází se zajímavými designovými prvky, má hezký a kvalitní interiér, slušné motory, pěkně se řídí a hlavně stojí zajímavé peníze. Určitě se ještě vrátíme s podrobnějším zkoumáním v některém z budoucích redakčních testů. Pokud jste ovšem nedočkaví, vězte, že Stonic si můžte koupit už teď!

25.9.2017 8:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist