Kia Sportage (1993 – 2002)

Je to starší auto z Koreje, ale zkuste tentokrát neohrnout nos. Mnozí ho totiž označují za černého koně trhu s ojetými vozidly. Opravdu?

Je fakt, že Kia Sportage vyrazila do světa ještě dávno před tím, než mezi korejské automobilky vtrhla revoluce a my jsme je přestali nazývat „nekvalitními, ale levnými“ a začali je brát jako alternativu k zavedeným značkám. V roce 1993 to ještě stále byly rozvrzané plasťáky, smrdící uvnitř lepidlem.

Jenže model Sportage se vymykal hned několika způsoby. Zaprvé to byl model, kompletně vyvinutý značkou KIA – v té době byla většina ostatní modelové řady buď licenční, nebo prostě z něčeho „obšlehnutá“. Zadruhé se KIA vydala na pole vznikajícího sektoru SUV poměrně neortodoxním způsobem – Sportage má totiž podvozek pravého off-roadu, tedy žebřinový rám, podélně uložený motor, tuhou zadní nápravu a přiřaditelný pohon předku. Plus samozřejmě redukční převodovku. Většinu soupeřů v terénu lehce překonala. Při vstupu na trh byla přitom nová KIA levnější než všichni její tehdejší rivalové – Opel Frontera, Toyota RAV4 i úspěšné Suzuki Vitara. Je ovšem pravda, že interiér nebyl nijak útulným místem – byl šedivě šedivý a plasty po letech mnohde nepříjemně vržou. Také jízdní vlastnosti na silnici se s dnešními SUV nedají porovnávat, ale to platí o většině tehdejších rivalů. Na druhou stranu, některé vozy měly poměrně luxusní výbavu, včetně elektrických oken, imobilizéru, centrálního zamykání, ale třeba i klimatizace, litých kol a tak dále.

Poměrně důležitou informací je, že se Sportage vyráběla nejen v mateřské korejské automobilce, ale od roku 1996 také v německé karosárně Karmann. Pod kapotou se daly najít dva benzínové dvoulitry, osmiventilový o výkonu 70 kW (95 koní) a šestnáctiventil s 94 kW (128 koní). Slabší verze ovšem na robustní vůz příliš nestačila, stejně jako dýchavičný turbodiesel o výkonu 62 kW (84 koní) původem od Mazdy, který se montoval od roku 1997.

Kia Sportage fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Sportage fotogalerie

Facelift přišel v roce 1999, přibyla prodloužená verze Wagon a zkrácená třídveřová karosérie, která na západních trzích zaznamenala docela slušný úspěch, ale do ČR se oficiálně nedovážela. V roce 2000 se změnila palubní deska a přibyly airbagy.

Pokud občas ohrnujete nos nad lidmi, kteří si kupují terénní auta a pak nesjedou z asfaltu, vězte, že při koupi ojetého auta je takový předchozí majitel pravým požehnáním. Snažte se tedy najít exemplář, který nebyl vystavován terénnímu dovádění. Poznáte to podle vůle v řízení, podívat se můžete také na kardanové hřídele. Od kamenů omlácený podvozek je jasným znamením, že se s autem nejednalo zrovna v rukavičkách. Pokud Sportage nechcete výhradně na svoz brambor z pole, raději se poohlédněte jinde.

Pozor na stav pohonu všech kol – pokud byl předchozí majitel moula a jezdil s připojeným předkem na suchém asfaltu, mohl celé přední pohonné ústrojí poškodit. Odpojovače předních poloos se nevyměňují snadno a nejsou levné. Zkontrolujte i brzdy, někdy zlobí ABS.

Pokud vás vaše spořivé já donutilo uvažovat o turbodieselu a narazíte na model 1997 nebo 1998, ujistěte se, že s ním majitel byl na svolávací akci, při které automobilka měnila systém odvětrání nádrže. Pokud nebyl, ruce pryč, do systému může pronikat voda, která zničí vstřikovací čerpadlo.

Jak jsme již napsali, nejlepší jednotkou je motor 2,0i 16V, ale i u něj doporučujeme modelový rok 1996 a dále. Předtím se motory kvůli nedostatečnému odlučování oleje a vzduchu docházet k zanášené měřiče průtoku vzduchu olejem, takže motor žral a netáhl. U všech těchto motorů je bezpodmínečně nutné dodržovat výměnu oleje po 10 tisících km, protože má hydraulická zdvihátka ventilů a ty se jinak začnou zanášet karbonovou usazeninou.

Určitě zkontrolujte funkci elektrických oken, zrcátek, centrálního zamykání a podobně. U těchto vozů se někdy hledání případné závady podobá detektivní práci a tudíž může vyjít draho.

Celkem vzato, pokud sháníte ojeté terénní auto a nepotřebujete velké a žravé off-roady jako Jeep Grand Cherokee, KIA Sportage je poměrně rozumnou volbou a možná trochu překvapivě dává smysl. Jen se musíte naučit žít s tím, že je to „jen KIA“.

SHRNUTÍ

Pětidveřový model se vyráběl od roku 1993 s benzínovými motory, od r. 96 výroba částečně přesunuta do německa, od r. 97 dieselový motor, v r. 99 modernizace a varianty Wagon a 3D s plátěnou střechou. Výroba ukončena v roce 2002, zbrusu nový nástupce se stejným jménem přišel až o dva roky později.

Motorizace:

benzínové motory

2,0i (70 kW/95 koní)

2,0i 16V (94 kW/128 koní, od r. 2001 84 kW/114 koní)

naftové motory

2,0TD (62 kW/84 koní)

Pro
Celkem líbivý design, dobrá dostupnost na trhu ojetin, slušné terénní schopnosti, celková bytelnost a robustnost, nízké ceny

Proti
Image značky, jízdní vlastnosti na asfaltu, nekvalitní interiér, malý výběr motorů (zejména slabý diesel), častá koroze vozů poškozených v terénu

autoweb.cz

17.10.2007 8:22

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist