Kia Sportage 1.6 T-GDI 4×4 vs. Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G150 AWD (2016)

Dvě SUV různých velikostí spojuje podobnost pohonného ústrojí, a také myšlenka "sportování." Jak moc blízko tedy mají obě vozy ke sportovním autům?
kia-sportage-1-6-t-gdi-4x4-vs-mazda-cx-3-2-0-skyactiv-g150-awd-2016.jpgCelá galerie 31 Zdroj: archiv redakce

Toto není a nemá být srovnávací test, aby bylo jasno, jde o to, že jsme si položili otázku ohledně zajímavého moderního SUV s tím, že „S“ v označení kategorie stále znamená „sportovní“ a tato dvě auta by mohla být odpovědí. Proč Kia a proč Mazda? Jak bylo naznačeno, Sportovně Užitkový Vůz by měl být už od své podstaty sportovní, asi tak jako offroad věrný svému jménu jezdí mimo silnice, a Mazda CX-3 evokuje sportovní charakter třeba tím, že má namísto běžného tachometru jako centrální budík otáčkoměr a na středové konzole výmluvné tlačítko Sport, a Sportage má zmiňovaný sport už v názvu.

Jak moc jsou tedy oba vozy sportovní? Vůbec ne, a čekat opak by bylo asi opravdu nemístné, stále za sportovní SUV považuje maximálně Porsche Cayenne a pak dlouho nic, nicméně obě auta určitý sportovní šmrnc mají. Tak třeba doplňky výbavy GT dává Sportage najevo skutečnost, že chce vypadat dynamicky, svalnatě, dravě a vlastně se jí to i daří a auto se opravdu tváří velmi dobře. Mazda také nevypadá zle, navíc tím, že jde o třídu menší automobil, její kompaktní proporce jako kdyby ještě více podbízely k ostřejší jízdě. A ano, pokud šlápnete na plynový pedál, Sportage vám (v zatáčkách) neujede, navzdory silnějšímu motoru, ale o tom až za moment.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Malá platforma definuje půdorys vozu, jinak ale CX-3 plně koresponduje s šarmem a dramatickým vzhledem větších modelů značky. A i v kabině drama pokračuje, kombinace tmavého čalounění a červených doplňku stojí za to a nám se líbí. O centrálním otáčkoměru už byla zmínka, rychlost je pak zobrazována digitálně/numericky a to zase není můj šálek kávy.

Představme si pohonné ústrojí obou aut. Oba vozy spoléhají na pohon všech kol a benzínový motor, Kia Sportage vládne turbem přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru, naproti tomu Mazda CX-3 je poháněna atmosférickým dvoulitrem. Agregát ve Sportage nabízí výkon 177 koní v 5500 otáčkách a točivý moment 265 Nm v rozmezí 1500 až 4500 otáček, CX-3 disponuje výkonem 120 koní v 6000 otáčkách a točivým momentem 204 Nm v 2800 otáček.

Už jen podle čísel je zřejmé, že přístup k oběma pohonným jednotkám musí být odlišný, díky přeplňování máte potenciál motoru v Kia k dispozici dříve než u „kolegy,“ pro veškerou sílu je zapotřebí – typicky – motor v Mazdě točit. Kia umí dojet z nuly na stovku za 9,1 sekundy a maximální rychlostí je 201 km/h, Mazda CX-3 zvládne sprint 0-100 km/h za 9,0, tedy v zásadě skoro stejně, maximální tempo jízdy pak je podle tabulek 192 km/h.

O přesun síly na všechny čtyři hnaná kola se starají u obou aut automatické převodovky a tady je třeba se zastavit. Ta ve Sportage funguje podle očekávání tak, jak u robustního SUV předpokládáte. Nicméně u CX-3 jsem registroval dávku temperamentu nad rámec třídy kompaktních SUV. Tak třeba jen fakt, že převodovka v manuálním režimu sama neodřadí?! To, jen tak mezi námi, nezvládne ani „sportovní“ VW Golf R.

Jakkoli spojení „malé SUV – atmosférický motor – automat“ není právě ideálním receptem na sportování, tak ta jiskra tady je. Nechci řešit prostornost, praktičnost a tak podobně, to je záležitostí klasických testů, tady hledáme něco jiného a zdá se, že (v omezené míře) nacházíme. I když Sportage není sportovní, nese výbavu GT a ta vypadá šarmantně a posunuje SUV výš nad obyčejné rodinné vozy, i když považovat Sportage za ryze sportovní náčiní samozřejmě nelze. A to ani Mazdu CX-3, která má k řidičskému sportu blíž, tím, jak má nastavený podvozek. Při „pronásledovačce“ na okreskách se Sportage krásně držela, tam kde byla Kia jasně tlačena ven z oblouku, Mazda setrvávala ve stopě, katovala apexy a … ehm, a její řidič marně doufal ve víc výkonu, nebo spíše dumal nad tím, jak by to asi fungovalo s 2,5litrem a manuální převodovkou. No nic.

Ceny nejsou srovnatelné, máme zde auta dvou různých (velikostních) tříd, nicméně za zmínku stojí, že Mazda CX-3 ve výbavě Revolution s dvoulitrem G150 a specifikaci 4WD AT přijde na 610900Kč, Kia Sportage stojí ve výbavě GT line, motorem 1.6 T-GDi a specifikaci 4×4 7 DCT 130 824980 Kč.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Závěrem zpět na začátek – jsou tato SUV sportovní? Odpověď je jasná, nejsou. Mazdy CX-3 má sportovní charisma díky podvozku a převodovce, která nemluví řidiči do práce, a také myšlenku podbízí tlačítkem „sport“ na středové konzole a velkým otáčkoměrem jako centrálním displejem, ale ne, sportovním autem není. A ani Sportage nelze označit za sportovní auto, i když vypadá dramaticky a pokud má dost času, umí se rozjet na slušné tempo. Každopádně jakkoli odpověď „ne“ na prvotně vyřčenou otázku bylo snadné očekávat, v definitivním závěru pak musí být prohlášení, že obě auta jsou velmi dobrá, u Mazdy CX-3 mluví v její prospěch styl, přijme-li zákazník její kompaktní rozměry za své, u Sportage zase cena a praktičnost.

19.5.2016 4:20| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist