Kia Sorento (2015): první jízdní dojmy

Nová Kia Sorento je atraktivnější, větší a modernější. Jak na nás působí v pořadí již třetí generace po několika málo kilometrech?

Od dob, kdy Kia Sorento v roce 2002 poprvé vyjela na silnice, se toto populární SUV změnilo k nepoznání. První generace sázela na rámovou konstrukci a poctivý pohon všech kol s redukční převodovkou, zatímco současná třetí generace bude chtít zaujmout především atraktivním designem, komfortním interiérem a moderními technologiemi.

Od příležitostného ježdění v terénu se Kia Sorento propracovala spíše tedy k volnočasovému využití, ostatně je to trend, který lze pozorovat v celém segmentu a doba si to prostě žádá. Takže se pojďme podívat na to, co je nového.

Z technického hlediska je důležité rozsáhlejší použití vysokopevnostní oceli na 53 % konstrukce oproti dřívějším 24 %, deset procent plechů je potom lisováno za tepla při 900 °C. Kromě vyšší pevnosti je karoserie také více aerodynamická, na čemž má velký podíl také o 250 % rozsáhlejší zakrytování podvozku. I díky tomu nová Kia Sorento dosahuje koeficientu aerodynamického odporu 0,33.

Jak už bývá zvykem, nové auto také narostlo, nyní je o 90 mm delší než předchůdce (4780 mm), o půl centimetru širší (1890 mm) a 15 mm nižší (1685 mm), především ale narostl rozvor o 80 mm (celkem 2780 mm). Stejně tak narostl i objem zavazadlového prostoru, nyní do kufru naložíte 660 litrů nákladu (v pětimístné konfiguraci), po sklopení všech zadních sedaček potom 1732 litrů, o 57 litrů více než dříve.

Na délku potom do kufru vložíte až 2003 mm dlouhý a 1370 mm široký předmět. Prostřední řada sedadel je navíc posuvná v rozsahu 270 mm a opěradla se sklápějí v poměru 40:20:40, takže bez problémů převezete i delší předmět, např. lyže, a stále si dozadu sednou dva cestující. Praktický je také kryt na roletku pod podlahou kufru nebo skutečnost, že plnohodnotné rezervní kolo dostanete i v případě sedmimístné verze.

Pod kapotou se ve třetí generaci usídlil jediný motor, a to turbodiesel 2.2 CRDi o výkonu 200 koní. Jednotka je zajímavá tím, že plní emisní nomru EU6 i bez přidání AdBlue, čehož bylo dosaženo rozsáhlými úpravami na motoru známé série R. Samozřejmostí je i systém stop/start, který se nyní dokáže aktivovat i v režimu Drive v případě automatické převodovky.

O pohon všech kol se nově stará hydraulicky ovládaná lamelová spojka místo předchozí elektromagnetické, což zlepšilo reakce celého systému při připojování zadní nápravy. To se již tradičně děje buď automaticky podle podmínek na silnici, nebo manuálně pomocí tlačítka LOCK na palubní desce, kdy se točivý moment napevno rozdělí v poměru 50:50 mezi obě nápravy až do rychlosti 40 km/h. Nedílnou součástí pohonu všech kol je také systém ATCC (Advanced Traction Cornering Control), který přibržďováním kol napomáhá potlačovat přirozenou nedotáčivost.

Mezi další nové technologie na palubě patří radarový tempomat s funkcí popojíždění v kolonách (do tří sekund nečinnosti), kontrola mrtvého úhlu v zrcátkách vč. funkce upozornění na přijíždějící auta při vyparkování z řady, kontrola jízdy v pruzích, čtení dopravních značek (rychlostní omezení + zákaz předjíždění), vystřelovací kapota pro případ srážky s chodcem, panoramatická kamera s rozhledem v šíři 360 stupňů, automatický parkovací asistent, natáčecí xenonové světlomety či systém TSA pro stabilizaci přívěsného vozíku, který lze za Sorento zapřáhnout až do hmotnosti 2,5 tuny.

Podívejte se také na velkou oficiální fotogalerii:

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Novinkou je také elektricky ovládané víko kufru s funkcí automatického otevření, kdy stačí za vozem stát tři sekundy s klíčkem v kapse a víko se samo otevře, navíc lze nastavit i krajní polohu otevření víka, když např. parkujte v garáži. Dále nechybí elektricky nastavitelné sedačky s pamětí nově i na zrcátka a funkcí vyhřívání vpředu i vzadu a odvětrávání vpředu, elektrická parkovací brzda s funkcí HOLD, panoramatické střešní okno, 7″ či 8″ dotykový displej navigace, možnost digitálního příjmu rádia, přípojky AUX, USB a iPod, audio systém s deseti reproduktory a zesilovačem, hlasové ovládání plně v češtině nebo volba jízdní režimů Drive Mode.

Navolit lze režimy Eco, Normal a Sport, přičemž se po stisknutí tlačítka na palubní desce mění mapování plynového pedálu, řazení automatické převodovky, spínání kompresoru klimatizace a v případě sportovního režimu také tuhost elektirckého posilovače řízení. Ten je unikátně jen pro evropský trh umístěn přímo na hřebenu řízení, a to z důvodů, že evropští zákazníci vyžadují menší nepřesnosti a prodlevy v řízení.

Kolik si automobilka za všechny tyto hračky bude účtovat? Vzhledem k tomu, že je v nabídce pouze jediný motor 2.2 CRDi s pohonem 4WD, je ceník neobvykle jednoduchý a přehledný. Nabídka začíná výbavou Comfort, která zahrnuje např. 17″ kola, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání oken a zrcátek, LED denní svícení, osm airbagů, 7″ displej navigace, dešťový senzor a parkovací senzory vpředu i vzadu, to vše za 909 980,- Kč.

Prostřední stupeň Exclusive přidává navíc xenonové světlomety, zadní LED světla, 8″ displej multimédií, vyhřívání předních a zadních sedadel vč. volantu nebo elektricky posuvné sedadlo řidiče v osmi směrech za příplatek 40 tisíc, tedy celkem za 949 980,- Kč. V nejvyšší výbavě Premium navíc dostanete kožené sedačky, bezklíčový vstup, elektrické víko kufru, ventilované přední sedačky, asistent pro jízdu v pruzích nebo hlídání mrtvého úhlu, a to za 1 079 980,- Kč.

Samozřejmostí je možnost připlácet za další balíčky komfortní výbavy, šestistupňovou automatickou převodovku potom dostanete za příplatek 50 tisíc, ovšem jen pro 2. a 3. stupeň výbavy, stejně jako sedmimístné uspořádání (za 20 tisíc). Panoramatická střecha potom vyjde na dalších 35 tísíc a metalický lak na 20 tisíc korun.

Všechnu teorii bychom měli mít tímto řečenou a můžeme se tedy vydat na prvních několik málo kilometrů jízdy. Hned první dojem z vozu je velmi povědomý a pokud Kiou Sorento jezdíte, budete se tu cítit jako doma. Interiér je velký a široký, materiály na úrovni, na kterou jsme zvyklí z ostaních vozů Kia a ergonomie je až na pár drobností celkem dobře řešená. Maličkostí, která potěší zejména v zimních měsících, je nově řešený úzký práh, o který si při vystupování nezamažete kalhoty.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Co se týče pohonné jednotky, nebylo příliš prostoru na testování jejích výkonů či spotřeby, jelikož bylo auto s necelou stovkou najetých kilometrů jen sotva zajeté, takže se této oblasti budeme věnovat podrobněji v některém z budoucích testů. Všiml jsem si však, že je motor dobře odlhučněný, což lze říct i na adresu podvozku.

Na větších 19″ kolech jsou sice stále citelné jemné vibrace v řízení a sedadle při přejezdu nerovností a zvlněného asfaltu, akustika je však dobře tlumená, jen s výjimkou ostrého řinčení posypového štěrku v podbězích. Proti ovladatelnosti také nemám moc výtek, auto působí trochu těžkopádně jako každé jiné SUV této velikosti a v zatáčkách je tak potřeba s jeho hmotou počítat, nicméně samotné ovládání je velice snadné.

Na všechno se samozřejmě ještě podrobně zaměříme v plnohodnotném redakčním testu, který přineseme již brzy.

13.2.2015 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist