Kia Sorento (2002 – 2009): Velké SUV za malou cenu

Druhá generace modelu Sorento nadchne prostorností, schopnostmi mimo zpevněné komunikace i pořizovací cenou. Díky nadčasovému designu si na trhu s ojetými vozy hledá kupce snadno.
ksperex.jpgCelá galerie 9 Zdroj: MilanJ

Prostorná Kia Sorento první generace vyjela na silnici už v roce 2002, přesto se dodnes těší nemalé pozornosti. Důvodů je hned několik. Patří k nim jak skvělá prostornost, tak povedený design i schopnosti automobilu mimo zpevněnou vozovku. Těží totiž z konstrukce používající žebřinový rám, stejně jako plnokrevné off-roady. Navíc je tu pohon všech kol s redukcí, což pohyb obtížnějším terénem výrazně usnadňuje.

Samotný pohon všech kol může mít dvě řešení, v závislosti na výbavě automobilu. Standard představuje ovládání otočným přepínačem se třemi polohami: pohon jedné nápravy, pohon všech kol v poměru 50:50 a pohon všech kol s redukcí. Za příplatek byl montován pohon všech kol s viskózní spojkou pracující až v poměru 50:50. I tento systém umožňuje v případě potřeby použít redukci. Že jde o příplatkový systém pohonu všech kol přitom snadno rozeznáte, protože ovladač volby pohonu zde má jen dvě polohy.

Daleko častěji se však na trhu s ojetými vozy vyskytuje základní provedení s třípolohovým ovladačem, kde si řidič sám nastavuje, zda má motor roztáčet pouze zadní kola nebo kola obou náprav. Daleko důležitější zprávou pro zájemce o ojetinu ale je, že oba systémy pohonu všech platí za spolehlivé.

Pohled do interiéru vozu odhalí skutečně velký prostor pro posádku a pohodlná sedadla. Ani vzadu nenajde sebemenší náznak nedostatku místa, což platí také pro zavazadelník. Ten disponuje objemem 441 litrů v základním uspořádáním, ale bez problémů jej lze rozšířit naložením vozu až po střechu. V případě že cestování ve dvou je samozřejmě možné rozšířit zavazadlový prostor sklopením zadních sedadel.

Zejména vozidlům vyrobeným do faceliftu a modernizace (rok 2006), je nezřídka vytýkán plast nevalné povrchové úpravy použitý jak na palubní desku, tak výplně dveří. Spolu s faceliftem došlo k výrazné změně a interiér díky tomu dost prokoukl.

Pohodlné cestování zaručuje kromě nabídky místa pro posádku také komfortní odpružení. Sorento bez nejmenších problémů i díky velkým kolům brilantně tlumí nejen menší, ale také velké nerovnosti a výmoly. Vezmeme-li v úvahu vyšší stavbu karoserie tohoto „es-ú-véčka“, dojdeme k závěru, že ani v zatáčkách si automobil nevede zle. Při vyjížďkách mimo zpevněné komunikace je pak Kia Sorento první generace opravdu schopným vozem, který se jen tak před něčím nezastaví.

Pod kapotu automobilu se dostal jak turbodiesel, tak benzinové motory. Základ představuje zážehový čtyřválec se šestnáctiventilovou technikou, který dává z objemu 2,4 litru výkon 103 kW. Jeho nevýhodou je vysoká spotřeba, což platí i pro benzinové šestiválce.

Nejprve šlo o motor s objemem 3,5 litru a výkonem 143 kW, při faceliftu a modernizaci v roce 2006 jej však nahradil agregát 3.3 V6 disponující výkonem 177 či 182 kW. Zejména starší ze šestiválcových motorů podléhá celkovému opotřebení, a proto není dobrou volbou. Šestiválce se navíc kombinovaly výhradně s automatickou převodovkou a postarší čtyřstupňový automat také nepředstavuje záruku spolehlivosti.

Pro zájemce turbodiesel máme dobrou zprávu. Naftový motor se montoval v několika výkonových variantách, ale už i ten nejslabší nabízející 103 kW má sil skutečně dost. S lehkou nohou lze s tímto motorem jezdit i se spotřebou 7,5 l/100 km, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu dobrá hodnota. „Především u vozidel vyrobených do modernizace v roce 2006 se u turbodieselu 2.5 CRDi vyskytují potíže se vstřikovači,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

„Známé jsou také problémy s EGR ventilem nebo prosakováním oleje okolo vany motoru, což se týká i silnějších turbodieselů o výkonech 120 a 125 kW,“ dodává Topol. Potíže mohou nastat také s nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem, který pro Sorento nepořídíte nijak levně ani v druhovýrobě.

Zvýšenou pozornost vyžadují také převodovky. Přestože automatická není vyloženě problémá, u takto starého vozu představuje zvýšené riziko. Jenže zcela bez potíží není ani manuální převodovka. „Pozor si dejte na problém se synchrony. Určitě při testovací jízdě vyzkoušejte jak řazení všech rychlostních stupňů pro jízdu vpřed, tak zpátečku,“ radí zástupce AAA AUTO.

Stejně tak je na místě důkladná kontrola podvozku, zda není poškozen neopatrnou jízdou v terénu. Totéž platí i pro výfuk. „Nejen výfuk, ale také karoserii napadá koroze. Problematické jsou zejména lemy zadních blatníků, prahy a páté dveře v oblasti zadního stěrače,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Skutečně nepříjemné je občas se vyskytující praskání výměníku topení. Jeho cena není vysoká, ale pro výměnu je třeba vyndat palubní desku a to jde jen po vyndání čelního skla, což práci servisu nepříjemně prodraží.

Ve zpětném zrcátku

2002 – uvedení automobilu se zážehovými motory 2.4 16V/102 kW, 3.5 V6/143 kW a turbodieselem 2.5 CRDi/103 kW se vstřikováním systémem common rail.
2006 – facelift a důkladná modernizace (řada nových dílů), původní šestiválec nahrazen motorem 3.3 V6/177 kW, turbodiesel nově i o výkonu 120 kW, od konce roku 125 kW.
2008 – šestiválec posílen na 182 kW.
2009 – nahrazení vozu druhou generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošla Kia Sorento 1. generace v roce 2003. Za ochranu posádky při nárazu vůz získala 4 hvězdičky z 5 možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem dostala 1 hvězdu ze 4 možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.

4.4.2018 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist