Kia Rio 1.1 CRDI Edition 1

Že je nová Kia Rio povedené auto, to už víme. Ale jak obstojí s nejmenším a nejslabším dieselovým motorem v nabídce? Dokáže být aspoň úsporná?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Kultivovaný motor; zvládnutá ergonomie; příjemné řízení

STAROSTI
Výkonu moc nepobral; spotřeba neodpovídá slibům; relativně cena

Zákazníci lačnící po maximální možné úspoře budou nad papírovými údaji jásat, ale všude platí základní ekonomické zákony a když se něco přehání příliš, výsledek může být naprosto opačný. Říkejme tomu třeba zákon klesajícího mezního užitku. Určitě vás ale v diskusi pod článkem napadne lepší přirovnání…

Zatímco se ve světě tabulkových hodnot a měření spotřeby podle EU dá napsat cokoli (a když nacpete i pod kapotu limuzíny pidimotor, pojede klidně za půl litru na 100 km), ve skutečném světě, ve kterém auta nejezdí na měřících válcích, ale po silnici, je všechno jinak. V takovém světě pak nemusí být nutně menší a slabší motor úspornější. A tedy pro zákazníka výhodnější.Kia Rio 1.1 CRDI za to nemůže. Automobilka prostě postavila auto, které vyhovuje doktríně Evropské Unie o emisích CO2, protože ty jsou přece zlé, ááno. Pochybuji, že by vám někdo u prodejce značky Kia s hrdostí tvrdil, že tohle auto bude jezdit za 3,9 litru na 100 km. I když se totiž snažíte, spotřeba se bude pohybovat okolo pěti litrů na 100 km.

Proč takový rozdíl? Protože tak malý motor na relativně velké auto nestačí. Výkon 75 koní a především točivý moment 170 Nm nezní úplně špatně, jenže přidejte si k tomu delší zpřevodování dieselového motoru a máte zaděláno na problém. Vševypovídající je udávané zrychlení 0-100 km/h za 16,1 sekundy. Autu tak musíte stát na krku a udržovat ho v ideálním pásmu použitelných otáček, tedy někde mezi 2000 a 3000 ot./min. Protože ale více než kdy jindy pojedete neustále na plný plyn, spotřeba poroste.

Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Rio fotogalerie

Přesto všechno je motor pod kapotou modelu Kia Rio slušný. Je velmi kultivovaný, neobtěžuje hlukem nebo rachtáním a jediné, co slyšíte při jízdě po dálnici, je hluk aerodynamický a valivý, kterého je možná trochu víc, než by bylo zdrávo. Zejména tedy od zadní nápravy.Na dálnici se Kia Rio 1.1 CRDI moc nehodí a nepomůže ani soubor ekologických úprav EcoDynamics, který přináší systém stop/start (který si občas postaví hlavu a nechce znovu motor nastartovat) a zakrytovanou mřížku chladiče, což má pomoci aerodynamice. Na okresce už je to lepší a když se nebudete pouštět do nějakých zběsilých předjížděcích manévrů, bude odvádět tenhle hatchback slušnou práci. Díky šestistupňové převodovce se nikdy nedostanete do situace, že by nějaká rychlost bylo moc krátká a druhá zas moc dlouhá (což třeba trápí Škodu Roomster 1.2 TDI Greenline) a především vás bude bavit řízení.

Buď se něco změnilo, nebo to dělá ten těžší diesel vpředu, ale volant tohoto naftového modelu klade mnohem přirozenější a takový mechaničtější odpor než v případě benzínových verzí Rio 1.25 a Rio 1.4, se kterými jsem už jezdil. Vodit Rio zatáčkami je radost a přináší takové to příjemné uspokojení, že jste ještě stále řidič. To můžete potvrdit vypnutím stabilizačního systému, ale nějak si nedokážu vybavit situaci, kdy byste něco takového chtěli dělat.Jinak je život s Kiou Rio velmi snadný. Interiér je ergonomicky zdařilý, poměrně kvalitně sestavený a místa je uvnitř tak akorát, aby mohlo Rio sloužit i jako rodinné auto. Jediné, co je trošku omezující, je výhled šikmo vzad přes „sportovně“ zúžená okénka. Ale zvyknete si a proporce auta jdou velmi dobře odhadnout.Z řidičského hlediska je tak Kia Rio 1.1 CRDI v pořádku, pokud jste ochotni tolerovat skutečně slabou dynamiku. Ale v nabídce jsou i jiné motory a je jen na vás, který si vyberete. Rozhodně si tedy za 300 000 korun vybírat můžete. Tento testovaný model ve verzi Edition 1 stojí o plných 30 000 korun víc než povedený benzínový motor 1,4 litru o výkonu 109 koní. A dokonce o 50 000 korun víc než dynamicky podobně zaměřený základní čtyřválec 1,25 litru.

Navíc, za významně dynamicky nadanější motor 1.4 CRDI připlatíte jen 15 000 korun a to se zdá jako velmi rozumný příplatek. Zvláště, když s ním Rio jezdí velmi přesvědčivě a v reálném provozu stejně úsporně jako menší motor.

Verdikt
Jednotka 1.1 CRDI nedává pod kapotou Kie Rio moc smyslu, ale jestli vám jde jen o tabulkové hodnoty spotřeby a emisí, potom je všechno v pořádku. Pro všechny ostatní ale doporučuji buď silnější diesel 1.4 CRDI, za který se nepřiplácí tolik, anebo zvolit benzínový motor, který je o poznání levnější a dynamicky zajímavější. Schopné a příjemné auto se sedmiletou zárukou totiž dostanete tak jako tak.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1120
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)75,0 x 84,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, torzní příčka
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu185 / 65 R15
Pneumatiky vzadu185 / 65 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55 / 75 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)170 v 1500 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)63
0-100 km/h (s)16,1
Nejvyšší rychlost (km/h)158
Spotřeba paliva (l/100 km)4,5 / 3,5 / 3,9
Objem nádrže (l)43
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4045
Šířka (mm)1720
Výška (mm)1455
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1191
Celková hmotnost (kg)1640
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)800
Zavazadlový prostor (l)288 - 923
Ceny
Základní cena modelu239 980 Kč (1.25 Active)
Základní cena test. verze299 980 Kč (1.1 CRDI Edition 1)
18.1.2012 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist