Kia Rio 1.25 CVVT vs. 1.4 CVVT (2015)

Kia Rio je nenáročné, ovšem velmi slušné auto. Vyplatí se ale silnější benzínový motor, nebo bohatě postačí základ?

Kia Rio ve své třetí generaci brázdí české silnice už od roku 2011 a přesně zhruba v polovině obvyklého životního cyklu modelu, tedy letos, byla podrobena svému prvnímu faceliftu. Zčásti proto, aby přinesla upravený zevnějšk i vnitřek, bohatší výbavu, nová kola nebo barvy karoserie, ale také proto, aby připomněla, že vůbec existuje. Přestože se korejská auta poslední dobou úspěšně zbavují stigmatu méněcenných aut, ruku na srdce, v záplavě všudypřítomné Škody Fabia se tak trochu ztrácí. Přitom rozhodně má co nabídnout.


Vzhled je to, co dneska prodává, a musím uznat, že mně osobně se Kia Rio celkem… no… nemohu uplně říct, že by se mi líbila, ale připadá mi sympatické, že není tak typicky korejsky nesourodá. A ve vyšší výbavě a na větších kolech, jako červený kus na fotkách, jí to docela sluší. Setkal jsem se ale i s vyloženě opačnými reakcemi. Zkrátka co člověk, to názor a jistě si ten svůj uděláte sami. Jak ale auto jezdí, to z fotek nepoznáte, a proto jsme si do testu vzali hned dvě různé motorizace, abychom rozdíly viděli jasněji.

Interiér

V interiéru se toho pochopitelně tolik nemění, v zásadě jen věci, které přímo souvisejí s výbavou. Obě auta tedy charakterizuje jistá designová strohost, ale zároveň také výtečná ergonomie pracoviště. Budíky i tlačítka jsou velké, čitelné a přehledné. Všechno se příjemně ovládá a je tam, kde to hledáte. Líbí se mi také, že dodatečná výbava není v interiéru naroubovaná násilím. Třeba tlačítka vyhřívání sedaček jsou vkusně zakomponovaná do tunelu před řadicí pákou a ne někde schovaná na odpudivém kolébkovém přepínači jako z 80. let.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér díky lesklým plastům a třeba i takovým maličkostem, jako je moderní font nápisů nebo hezká grafika displejů, nepůsobí na první pohled lacině, ale stále nesmíme zapomínat, do jaké cenové kategorie tohle auto zapadá, takže zpracování a volba materiálů tomu také odpovídají. Mě tu vyložně nic neuráželo nebo neštvalo. Tedy až na tlusté sloupky, za které se vám navzdory malým okénkům schová klidně i naložená tatrovka s pískem, které pak nedáte přednost. Tenhle syndrom MPV, který do malých hatchbacků prorůstá jako rakovina, vážně nenávidím. Potěší ale na třídu nadprůměrný prostor vzadu, a přestože objem kufru není nijak rekordní, jeho využitelnost je velmi dobrá. A v základu dostanete i dojezdovou rezervu.

Pohon

Zásadní rozdíl mezi oběma vozy je samozřejmě v pohonné jednotce. Zatímco dvanáctsetpadesátka disponuje výkonem 84 koní a točivým momentem 122 Nm, čtrnáctistovka nabídne 109 koní a 137 Nm. Na papíře se to nezdá jako přliš velký rozdíl, ale ve skutečnosti fungují oba motory zásadně jinak. Slabšímu motoru chybí pružnost a snažit se musíte především vy. Probere se až za 4000 otáčkami, kde se projeví velmi živým charakterem, jen musíte počítat s tím, že každé předjíždění nebo připojování na dálnici si vyžádá klidně i podřazení na dvojku a přesnou kalkulaci.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Větší motor je pružnější v širším spektru otáček, vyžaduje od řidiče méně práce a především je kultivovanější, což poznáte nejlépe na dálnici. Přestože zpřevodování poslední rychlosti mají obě motorizace téměř na chlup stejné a silnější jednotka tedy netěží z delší šestky, ale spíš z rozmělění do více kvaltů. Větší motor je ale pohodlnější na delší cesty nejen díky dodatečnému výkonu, ale hlavně kvůli klidnější nátuře a příjemnější akustice.

Spotřeba

Možná by se karta ve prospěch 1.25 CVVT mohla otočit právě v této disciplíně, jenže všechno je zase relativní. Pokud budete menší motor často hnát po dálnici, nízkou spotřebou se vám rozhodně neodmění. V závislosti na terénu a potřebě zrychlovat počítejte při legálnim limitu klidně s osmi litry, zatímco větší motor zvládne jezdit i za méně.

„Pokud budete menší motor
často hnát po dálnici, nízkou spotřebou
se vám rozhodně neodmění.“

Při volnějším tempu se už ale karty skutečně obrátí. Ve městě si slabší motor řekne o 6,5 až 7,0 l/100 km, mimoměstská stovka pak znamená spotřebu pohodlně do šesti litrů. V případě silnějšího motoru počítejte s půllitrem až litrem benzínu navíc.

Ovladatelnost

Podvozkově toho není mnoho, co by se dalo oběma vozům vytknout. Jízdně sice nedoshahují takové míry sofistikovanosti jako třeba Mazda 2 nebo Škoda Fabia, to se ale projeví většinou až při ostré jízdě, kdy poměrně brzy nastoupí nedotáčivost, avšak velice čitelná a snadno řešitelná ubráním plynu. Řidičské nadšení ale moc nečekejte.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jednak je řízení na to, aby vás nějak vtáhlo do děje, až moc umělé a přeposilované, i když pětikvaltu se musí nechat, že má skvěle padnoucí hlavici řazení a příjemně mechanický chod. Šestikvalt je opět takový umělý joystick. Zadruhé podvozek obou aut je sice za běžných okolností zcela nezáludný a stabilní i při dálničních rychlostech, jakmile ale na něj zatlačíte příliš, projeví se nervozita zadní nápravy. Pohodlí ale nabízí přemíru, hlavně slabší motorizace na 15″ kolech. Silnější na 17″ ráfcích si neví moc rady s příčnými nerovnostmi, za nepohodlnou bych ji ale také neoznačil.

Verdikt

Kia Rio už dávno není auto, které se snaží hlavně neurazit, naopak dokáže i nadchnout. Pokud dokážete autu odpustit mírnou jízdní nesofistikovanost výměnou za nadstandardní prostornost, pohodlný podvozek a bohatší výbavu i záruku, pak vám opravdu nabídne hodně muziky za málo peněz. Otřepané klišé, ale v případě těchto dvou aut je víc než pravdivé. Kterou motorizaci ale zvolit?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Paradoxně mě osobně víc bavilo slabší auto, protože je takové řidičsky syrovější, ale hádám, že o to tu vůbec nejde. Záleží, co od auta potřebujete, troufám si ale tvrdit, že si mezi oběma vybere každý. Pokud hledáte nenáročné vozítko a počítáte každou tisícovku, Kia Rio je i v základní motorizaci 1.25 CVVT a prostřední výbavě Comfort za slušných 260 tisíc dobré a důstojné auto. Zároveň je ale lákavá také silnější verze 1.4 CVVT, která je jen o 20 tisíc dražší, a poskytne vám o něco použitelnější motor, pokud od svého auta očekáváte víc. Zkrátka stačí si jen vybrat. Chybu neuděláte ani s jedním.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1248
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 78,8
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředutypu McPherson
Vzaduvlečená ramena s torzní příčkou
Brzdy vpředukotoučové ventilované
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu185/65 R15
Pneumatiky vzadu185/65 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)62 / 84 v 6000
Točivý moment (Nm)122 v 4000
Výkon/hmotnost (k/t)75
0-100 km/h (s)13,4
Nejvyšší rychlost (km/h)167
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3 / 4,2 / 5,0
Objem nádrže (l)43
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4050
Šířka (mm)1720
Výška (mm)1455
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1127
Celková hmotnost (kg)1560
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)288 / 923
Ceny
Základní cena modelu229 980,- (1.25 CVVT 84 k Active)
Základní cena test. verze229 980,- (1.25 CVVT 84 k Active)
Cena testovaného vozu259 980,- (1.25 CVVT 84 k Comfort)
21.12.2015 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist