Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT-Line: Polykač kilometrů

Vrcholný model v ne-SUV produkci značky nabízí agresivní atraktivní vzhled, vyvážené jízdní vlastnosti a některé ne ideálně fungující prvky výbavy.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

Radosti

Předvídatelné chování za všech okolností, kvalita zpracování a prostornost interiéru, vzhled

Starosti

Roztěkaná převodovka, výkon motoru zaostává za podvozkem, části výbavy šité horkou jehlou

Dvě dekády nazpět modely značky Kia působily nenápadně, nikdo si jich na silnici ani nevšiml. Optima je pravým opakem, dává každému najevo, že chce přitahovat pozornost a daří se jí to napříč různými typy kolemj(e)doucích.

Interiér

Ten se podle mě povedl. Standardně si při seznamování s autem udělám test poklepem na všechna tlačítka, což v Optimě dopadlo lépe, než ve spoustě modelů mnohem prémiovějších značek. Působí opravdu bytelně. Volant padne příjemně do ruky, můžete si pustit výhřev, který hřeje, ale nepálí, a navíc se tak děje po celém obvodu věnce. Tlačítek a hejblátek je na volantu dost, ale dají se zapamatovat, takže je můžete ovládat i s pohledem upřeným na silnici. Vlevo média, vpravo tempomat a informační displej, vše pochopitelné.

Kia Optima 1.7 CRDi

První jízda | vydáno 5. 6. 2012

Mimochodem tempomat u námi testovaného modelu byl „obyčejný“, což nevadilo, ale překvapilo. Sedačky jsou příjemné s jednou – po 22 hodinách v autě ale otravnou – výtkou, a to je opěrka hlavy s nenastavitelným sklonem, která trčí moc dopředu. Výsledkem je, že jsem dojížděl téměř vleže, abych aspoň trochu odpočinul trápené krční páteři. Jinak jsou opravdu pěkné, tak akorát tvrdé a stejně tak s přiměřeným bočním vedením.

Palubní deska, výplně dveří, koberečky, vše je kvalitně zpracované a vypadá pěkně a velkoryse. Potěší panoramatické střešní okno s pevnou zadní částí, ovládání opět intuitivní a příjemné na dotek. Navigace fungovala dobře, v Německu včetně TMC, líbila se mi funkce, kdy je při rozsvícení hladového oka řidiči nabídnuta možnost vyhledání nejbližší čerpací stanice.

Další mnou pozitivně hodnocená vlastnost je dvoustupňové nastavení senzoru venkovního osvětlení – světla se zapnou dřív, než se displej navigace přepne do nočního módu. Ovládání je pochopitelné, potěší řada klasických tlačítek pod panelem pro menu, info, rádio, mapu, atd. spolu se dvěma otočnými. Topení a klimatizace se taky ovládá pomocí dvou otočných a několika klasických, kde zaujme to s nápisem „climate“.

Po jeho stisknutí se na displeji zobrazí teploty pro řidiče i spolujezdce a nastavené směry větráku a nemusíte pátrat pohledem na malá tlačítka, co máte zrovna zvoleno. Bohužel jsou zde i jiné věci. Automaticky stmívané zpětné zrcátko stmívá, jen pokud není venku úplná tma. A protože je automatické, nemáte klasickou páčku na přepnutí a každé auto za vámi se špatně seřízenými světly vás oslňuje. Což byl ale trest, protože námi testovaný kus měl tak špatně seřízená světla, že správně svítil jen při brzdění. Naopak při přidání plynu se zadní náprava zanořila a světla svítila nad střechy protijedoucích aut.

A je možné, že i s tím souviselo velmi špatné automatické přepínání dálkových světel. Další „světelná“ otravnost bylo třetí brzdové světlo odrážející se v zadním skle. Jako poslední je dešťový senzor, který je tedy opravdu špatný. Na závěr pak zavazadlový prostor s podélně nastavitelnou příčnou zarážkou, ve které jsou dva zamykatelné pásy pro uchycení předmětů proti pohybu – výborná věc

Pohon

Kia Optima nabízí pouze dvě možnosti, benzínový přeplňovaný dvoulitr a rovněž turbem dopovanou naftovou 1,7 – tu jsme měli my. Není to žádný dravec, ale na cestovní rychlost 180 km/h v Německu stačí a přitom nechce víc než 8 litrů nafty na 100 km. Tomu pomáhá, že při této rychlosti točí motor na sedmý rychlostní stupeň 3000 ot./min Při hustším provozu a rychlosti do 120 km/h to bylo pod 6 litrů, ve městě jste pak někde mezi tím. Je dobře odhlučněný, vnímáte spíš jen hrubší projev a pouze při plném sešlápnutí plynu se ozve typický zvonivý zvuk vstřikovačů. Teď v zimě je příjemné, že se poměrně rychle zahřívá.

Co se ale nepovedlo, je sladění s dvouspojkovou převodovkou, na ní konkrétně je vidět, že se Kia ještě učí, protože zdaleka není dokonalá. Řadí rychle a většinou plynule, ale občas jsem měl obavu, že nedojedu zpátky, protože speciálně při řazení ze 6. na 7. rychlost nesepla hned, ale chvilku klouzala. Navíc nepomůže přepnutí do manuálního módu, protože si stejně jak nahoru tak dolů přeřadí sama a to jindy, než byste čekali. A když se sečte zpoždění start-stopu, turbodmychadla a převodovky, některé rozjezdy z křižovatky jsou jak z autoškoly. Mým kolegou chválená schopnost brzdění motorem (v testu cee´d 1,6 CRDi) mi u Optimy přišla tak nějak nevyvážená.

Spotřeba

Už jsem to zmínil v předchozím odstavci, nicméně pro úplnost ještě jednou. Podle tabulek by měla jezdit Optima za necelých pět litrů, to se mi nepodařilo, nicméně pod šest jsem se, jak píši, dostal, a při opravdu vysokém tempu na německé dálnici bratru za osm? V tomto ohledu, dobrá práce!

Ovladatelnost

Jedním slovem příjemné a spíš zaměřené na vyšší cestovní rychlosti. V pomalých ostrých zatáčkách je znát dlouhý rozvor a Optima je nedotáčivá, ale stačí se rozjet trochu rychleji a chová se naprosto nezáludně a jízda s ní je příjemná. A to včetně rychlosti 200km/h, kdy je stabilní a nezáludná. Až na jedno velké ale – a to je účinek brzd za mokra. Jedete-li za deště dlouho bez potřeby brzdit, budete velice nepříjemně překvapeni, až tato potřeba nastane.

První zabrzdění je pak obtížné a nepamatuji si, kdy jsem se s tím naposledy u nějakého auta setkal. Jak je teď moderní, máte tlačítko sport, které kromě větší citlivosti plynového pedálu také ztvrdne řízení. Výsledek je pouze ten – a stejné to je i u většiny ostatních značek – že auto pocitově hůř zatáčí. A k jízdním vlastnostem patří další věc – byť je to spíš téma na samostatný článek – a to jsou pneumatiky. Když testujeme nové auto, má i nové obutí. A speciálně v teplotách těsně nad nulou za celkem hustého deště si uvědomíte, jak obrovskou práci odvedou a když se k tomu přičte dobrý podvozek Optimy, výsledkem je bezpečná jízda i za dřív nemyslitelných rychlostí

Verdikt

Optima je model, na kterém lze perfektně ukázat rostoucí sebevědomí značky Kia v porovnání s modely, které automobilka vyráběla před dvacet lety. S Optimou jsem toho najezdil opravdu hodně, namátkou je třeba cesta do Německa a Holandska s nájezdem 1920 km za jediný den a při takové porci klady a hlavně sebemenší zápory vnímá řidič mnohem intenzivněji než při krátké jízdě.

To souvisí především s velmi širokou výbavou, našlapanou různými udělátky, z nichž ale některé nefungují a ve výsledku až iritují, protiváhou pak jsou jízdní vlastnosti, praktičnost, spotřeba. A to, že k Optimě příjdete, ona vás pozdraví odklopením zrcátek do standardní polohy a čeká na odemčení. Vše je odpuštěno.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1685
Kompresní poměr15,7 : 1
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson s vinutými pružinami, plynokapalinovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem
Vzaduvíceprvkové zavěšení s vinutými pružinami, plynokapalinovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem
Brzdy vpředuventilované kotoučové brzdy
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)104/141 v 4000
Točivý moment (Nm)340 / 1750 - 2500 ot./min
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)4,6
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4855
Šířka (mm)1860
Výška (mm)1460
Rozvor náprav (mm)2805
Provozní hmotnost (kg)1635 - 1770
Zavazadlový prostor (l)552 / 1686
Ceny
Základní cena modelu669 980 Kč
Základní cena test. verze899 980 Kč
24.2.2017 7:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist