Kia Cee’d (výroba 2006 – 2012)

Cee‘d patří mezi nejoblíbenější ojeté korejské automobily. Proti konkurenci bojuje jak cenou, tak bohatou výbavou a dobrými jízdními vlastnostmi.

RADOSTI
Kombi s velkým zavazadlovým prostorem, dobrá nabídka místa pro posádku, široká nabídka ojetin, dobré jízdní vlastnosti, živé pohonné jednotky, kvalitně zpracovaný interiér, příznivé ceny ojetin.

STAROSTI
Rychlejší pokles hodnoty vozu, slabší potkávací světlomety, krátká životnost původních silentbloků podvozku.

Kia Cee‘d znamenala pro tuto korejskou automobilku patřící pod křídla Hyundaie doslova revoluci. Už předchůdce model Cerato ukázal stoupající kvalitu a velký posun v dílenském zpracování, avšak Cee‘d tuto cestu dotáhl až do cíle. Kia tak na trh uvedla automobil schopný postavit se evropským konkurentům, podobně jako to udělal Hyundai v případě sesterského modelu i30.

Cee‘d měl ale ještě jedno eso v rukávu: nestandardně dlouhou záruku, na níž slyšela řada motoristů. Jenže aby byla po celou dobu platná, je třeba důsledně dodržovat všechny servisní intervaly. Při výběru ojetiny je lze zkontrolovat v servisní knížce, případně se telefonicky spojit se servisem, do něhož vůz jezdil a pravost údajů tak ověřit.

Kia Cee‘d první generace vyjela na trh v roce 2006 v provedení hatchback. Již následující rok se ale objevilo i praktičtější kombi pod označením Cee‘d SW. Přízni českých motoristů se těší obě karosářské varianty.


Interiér vozu potěší pohlednou palubní deskou z kvalitně působícího plastu s vydařenou povrchovou úpravou. Zde je proti předchůdcům vidět obrovský pokrok. Pochválit ale můžeme i pohodlná sedadla a dostatek místa pro posádku.

Zavazadlový prostor hatchbacku disponuje objemem 340 litrů, zatímco kombi nabízí zavazadelník o objemu 535 litrů. To je vynikající hodnota, která dokáže přilákat nejednoho motoristu. Zde se nabízí menší srovnání jak se sourozeneckým modelem Hyundai i30, tak s českou konkurencí.

Korejské hatchbacky mají objem zavazadelníku shodný, avšak v případě kombíků je situace odlišná. Hyundai i30 poskytne cestujícím na zadních sedadlech více místa pro nohy, avšak jeho zavazadelník nabídne menší objem 415 litrů. Jen pro úplnost uveďme, že jediné skutečně české kombi Škoda Octavia (pro srovnání uvádíme současně vyráběnou druhou generaci) má zavazadlový prostor o objemu 580 litrů.

Ale zpět k Cee‘du, který pořídíte za nižší cenu než Octavii. V případě potřeby samozřejmě lze u obou karosářských variant sklopit zadní sedadla a zavazadelník tak rozšířit. U kombíku SW tak můžete získat nákladový prostor o objemu 1664 litrů.

Dobře si automobil stojí i po stránce jízdních vlastností, i když ty mohou v případě ojetin ovlivnit poměrně časté vůle na podvozku. To je dáno malou odolností originálních silentbloků. Pokud je vozidlo v dobré kondici, potěší zdatným držením jízdní stopy i tlumením nerovností. Posádce tak zajistí dostatek jízdního komfortu. Drobnou výtku lze mít jen k řízení, které vinou silnějšího posilovače neposkytuje ideální zpětnou vazbu.

Nabídka pohonných jednotek začíná šestnáctiventilovou čtrnáctistovkou, která se nejprve dodávala v silnějším provedení o výkonu 80 kW a po faceliftu byl její výkon snížen na 66 kW. Vozy modelového roku 2010 s motorem 1.4 CVVT tedy mají nižší, avšak i tak dostačující výkon. Silnější provedení je z hlediska odezvy na sešlápnutí plynového pedálu lepší volbou, spotřebou však nezaskočí ani jedna z těchto verzí.

Vzhledem k povedeným čtrnáctistovkám nejsou silnější agregáty až tak časté. Motor 1.6 CVVT nabízí výkon 90 či 92 kW (silnější provedení od roku 2010) a nejen po výkonové stránce, ale i z hlediska spotřeby si stojí skutečně dobře. O více paliva si řekne nejsilnější agregát z nabídky, benzinový čtyřválec 2.0 CVVT/105 kW.

Kromě benzinových pohonných jednotek se pod kapotu automobilu dostaly také turbodiesely. Menší 1.6 CRDi VGT se nabízel ve dvou výkonových verzích 66 a 85 kW (na vybraných trzích i 94 kW). Silnější provedení trápí značný turboefekt, obě varianty pak platí za rizikovější z hlediska spolehlivosti, oproti většímu 2.0 CRDi VGT s výkonem 103 kW (na vybraných trzích i 100 kW).

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Potíže jsou ale většinou dány snahou řidičů donutit vůz se slabším motorem k atletickým výkonům. Naftové šestnáctistovky takovým nevhodným zacházením trpí. Dochází pak k celkovému nadměrnému opotřebení pohonné jednotky, rizikovými místy jsou zejména turbodmychadlo a vstřikovače. Dvoulitrový turbodiesel zase někdy trápí nadměrně opotřebený dvouhmotový setrvačník, což odhalí typický klapot zespodu motoru, měnící zvuk či ustávající po sešlápnutí pedálu spojky.

„Častým problémem jsou vůle na podvozku, zejména v táhlech předního příčného stabilizátoru a v silentblocích zavěšení,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. To je dáno krátkou životností (malou odolností) originálních dílů, následkem čehož může vůz vyvolávat dojem většího nájezdu, než tomu je ve skutečnosti. Pro výměnu se tak nabízí, použít kvalitní druhovýrobu.

Vůle v zavěšení se však mohou objevit nejen na přední, ale i na zadní nápravě. Zde pak vedou k pazvukům, klepání nebo dokonce k plavání vozu při odlehčení zádě, například při zdolávání horizontů či průjezdu zatáček – vždy záleží na míře opotřebení. Přední náprava je ale z důvodu zatížení pohonnou jednotkou namáhána více, a tak se z pravidla vůle nejprve projevují v zavěšení předních kol.

Továrně montované autorádio Siemens se nechvalně proslavilo závadami (zamrzáním, problémy s přehráváním), a tak na něj automobilka udělala svolávací akci. Nyní by tedy mělo pracovat bez problémů. „U některých vozů se objevuje nepříjemné povrzávání pedálů a známá je také kratší životnost stěračů,“ pokračuje ve výčtu možných potíží zástupce AAA AUTO.

Zřídka se vyskytují problémy s elektronikou. Prověrku si zaslouží centrální zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek, případně vyhřívání sedadel, kde se občas vyskytne závada. Občas se setkáte s automobilem, jenž má nadměrně opotřebené řazení, což následně vede k menší přesnosti v pohybu řadicí páky.

„Spojka má kratší životnost, zejména u naftových motorizací,“ upozorňuje na další slabší místo Jindřich Topol z AAA AUTO. Zřídka se můžete setkat s vozidly, u nichž se začíná projevovat začínající koroze karoserie. Jde samozřejmě o nejexponovanější místa, kde bývá lak poškozen od odletujících kamínků. Zpravidla se tedy jedná o vozy s větším kilometrovým proběhem. Běžnější je koroze koncového tlumiče výfuku.

Ve zpětném zrcátku
2006 – uvedení hatchbacku Kia Cee‘d na trh se zážehovými čtyřválci 1.4 CVVT/80 kW, 1.6 CVVT/90 kW, 2.0 CVVT/105 kW a s turbodiesely 1.6 CRDi VGT/66 a 85 kW.
2006 – uvedeno kombi pod označením SW, nově turbodiesel 2.0 CRDi VGT o výkonu 103 kW.
2009 – Představen facelift modelu.
2010 – upraven výkon motorů 1.4 CVVT na 66 kW a 1.6 CVVT na 92 kW.
2012 – ukončení výroby a nahrazení modelem Cee‘d druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test společnosti Euro NCAP absolvovala Kia Cee‘d první generace v roce 2007. Za bezpečnost posádky dostala pět hvězd z pěti možných, čtyři hvězdičky z pěti vybojoval za ochranu dětí přepravovaných v autosedačkách a dvě hvězdy ze čtyř patří vozidlu za ohleduplnost při střetu s chodcem.

4.10.2017 12:20| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist