autoweb.cz > Kia > Kia Cee'd > Kia cee’d SW 1.4 CVVT LPG
Kia cee’d SW 1.4 CVVT LPG
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 10
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8
RADOSTI:
Provoz vás stojí doslova pár korun a přitom cee’d jezdí pořád stejně dobře
STAROSTI:
Nesmíte do většiny garáží; přijdete o rezervu; LPG je jen pro slabší motor 1.4 CVVT
Druhou generaci Kie cee’d jsme tu měli už několikrát, v různých výbavách, motorech, i karosářských variantách. Sáhli jsme po ní znovu, a to nejen z důvodu, že jde o velmi povedené auto, ale protože je odteď v nabídce i s pohonem na LPG.
Až do téhle chvíle si přestavbu na plyn řešili majitelé zcela individuálně, což s sebou kromě dodatečných starostí přineslo i možné problémy při uplatňování sedmileté tovární záruky. Samozřejmě že na porouchané stahování oken nemá pohon na plyn žádný vliv, ale takové prasklé těsnění pod hlavou, to je jiná.Teď už ale jakékoli obavy nejsou na místě, jak už jsem řekl, přestavbu na plyn nabízí přímo české zastoupení, takže máte záruku na celé auto. Sluší se zmínit, že „plyňáka“ můžete mít jen s motorem 1.4 CVVT, pro silnější šestnáctistovku není k dispozici. Agregát má výkon rovných 100 koní v 5500 otáčkách a točivý moment 137 Nm přichází ve 4200 otáčkách. Na plyn má auto zpravidla o 5 – 10 % nižší výkon i točivý moment, při spalování benzínu se chová o něco živěji, ale rozdíl není nijak výrazný.
DOPORUČUJEME: Srovnávací test – Kia cee’d SW vs Hyundai i30 kombi
Ve městě vám výkon motoru chybět nebude, horší je to ve větších stoupání nebo na dálnici, tam už musíte sahat po šestistupňové převodovce častěji, a je jedno, jestli se bavíme o benzínu nebo LPG. Stačí ale dostat ručičku otáčkoměru někam nad čtyři tisíce a malý čtyřválec začne autem slušně hýbat. Do sedačky vás to sice nezarazí, ale není to nic, za co by se cee’d mohl stydět.
Kia Cee’d fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Motor je příkladně tichý, při dálničních 130 km/h točí okolo 3500 ot./min, ale veškerý jeho hluk přehluší zimní pneumatiky. Co mi ale přišlo vážně fascinující, a dříve jsem si toho nevšiml, je ticho na volnoběh. Ve dne si toho nemáte šanci všimnout, zmizí to v městském šumu, ale když v noci zastavíte na semaforu, tak o motoru víte vlastně jen díky otáčkoměru. Trochu jiné je to při provozu na plyn, brzy podle zvuku motoru poznáte, jestli v jeho válcích hoří plyn nebo benzín.Zatímco „benzíňák“ je tichý tak moc, že byste ho zařadili do škatulky motorů se systémem start/stop, při spalování plynu je slyšet jemné cvakání vstřikování. Není to nic, co by vám mělo vadit, ale je to tady. Já jsem si ale velmi rychle zvykl, hlavně z důvodu, že jsem jezdil za polovic.
A tím se pomalu dostávám ke spotřebě. I když by se zprvu mohlo zdát, že malý motor bude pod kapotou 4,5 metru dlouhého kombíku žíznivý jako poutník na Sahaře, je docela skromný. Já jsem s ním ve městě jezdil za sedm, mimo město za 5,5 l/100 km a na dálnici mi z nádrže ubylo 6,5 litrů za sto kilometrů. Když čísla vydělíte dvojkou, dostanete se k teoretické spotřebě benzínu při jízdě na plyn. Ehm, ještě někdo tu mluvil o tom, že jsou diesely úsporné?
Je ale pravda, že s dieselem můžete bez problémů vjet do podzemních garáží. To je s autem na LPG docela problém, s poslední vyhláškou sice plošný zákaz zmizel, ale zákazové značky u většiny center zůstaly. Z kategorie příjemných záležitostí není ani nutnost každoroční revize kompletního systému. Finančně nejde o nic nákladného, ale čas vám to jednou za rok sebere. Po deseti letech provozu se navíc musíte připravit i na výměnu toroidní nádrže.
ČTĚTE TAKÉ: Srovnávací test – Kia cee’d: diesel versus benzín
Litr LPG stojí přilbližně 17 Kč, natural o 20 Kč více. Je k tomu třeba ještě něco dodávat?To je ale asi tak všechno, s čím musíte při koupi auta na plyn počítat. A kolik že za něj zaplatíte? To se odvíjí od toho, po jakém výbavovém stupni sáhnete. Vůbec nejlevněji můžete mít Kiu Cee’d SW za akčních 294 980 Kč ve výbavě Active, ke které je třeba připočíst 32 000 Kč za přestavbu na LPG. Na to kalkulačka odpovídá částkou 326 980 Kč. Chybět vám ale možná bude klimatizace, která je standardem až pro výbavu Comfort.
My měli nejvyšší stupeň Exclusive, za kterou si Kia řekne 374 980 Kč. S přestavbou na LPG se cenovka jen lehce přehoupla přes čtyři sta tisíc, ve výbavě už je ale asi všechno, co od auta můžete opravdu vyžadovat. Vzhled vyšperkují LED světlomety, auto dostanete na 16″ litých discích a na palubě vám přijde vhod dvouzónová automatická klimatizace, tempomat nebo třeba zadní parkovací senzory.Verdikt
Kia cee’d je velmi dobré auto a nic na tom nezměnil ani pohon na LPG. Už normálně docela úsporné auto jezdí s pohonem na plyn prakticky zadarmo, což je více než dobrý argument pro jeho koupi. Vadit vám může snad jen docela malý výkon zážehové čtrnáctistovky, která najde své limity, až kombík naložíte po střechu zavazadly a s rodinou vyrazíte na výlet…
… nebo na nákup. Do většiny podzemních garáží je vám vjezd zapovězen, což je v případě týdenního nákupu nebo návštěvy multikina docela problém. Pokud se přes to dokážete překousnout, najdete na cee’du jen velmi málo chyb.
Druhý pohled:
Přiznám, že mám Kiu Ceed rád a kombík ke všem pozitivním vlastnostem přidává ještě pocit, že můžu naložit celou domácnost, ačkoli jezdím většinou sám a vozím jen vzduch. Nejde ani tak o dynamiku nebo nějakou sportovnost, proč mám Ceed rád, ale jednoduše o to, že se tohle auto chová natolik „německy“, že mě ničím neotravuje. Je to prostě dobré auto, dopravní prostředek. Takový Volkswagen Golf, jen za mnohem hezčí peníze.
Když to srovnám s konkurencí, vlastně si i říkám, proč je Kia Ceed SW takhle levná. Prostřední výbava s motorem 1.4 CVVT za 329 980 korun už má všechno, co k životu potřebuji a i ten příplatek 32 000 korun za přestavbu na LPG bych unesl. A protože mám pumpu na LPG skoro za domem, vlastně bych ani neměl co řešit.
Jenže tohle není jen levný rodinný kombík, je to i velmi příjemné auto na řízení. Mrzí mne vlastně jen to, že se nedělá přestavba na LPG i k motoru 1.6 GDI, který té dynamiky nabídne ještě více. Jinak je ale z pohledu peněženky běžného spotřebitele tohle auto bez chyby, vlastně na pět hvězdiček. Ale my hodnotíme i dynamiku a zážitky za volantem. A v tom se Kia Cee’d SW se čtrnáctistovkou na plyn, přiznejme si to, nijak neliší od šedi průměru. Ale vadí to?
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín + LPG |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Zdvihový objem (cm3) | 1396 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 × 74,99 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | Vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, plynové tlumiče, zkrutný stabilizátor |
Vzadu | Nezávislé víceprvkové zavěšení, vinuté pružiny, plynové tlumiče, zkrutný stabilizátor |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 205 / 55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205 / 55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 73,2 / 5 500 |
Točivý moment (Nm) | 137 / 4 200 |
0-100 km/h (s) | 13,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,6 / 5,3 / 6,5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4505 |
Šířka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1485 |
Rozvor náprav (mm) | 2650 |
Provozní hmotnost (kg) | 1 308 – 1 428 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 528 / 1642 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 294 980 Kč (ceed SW 1.4 CVVT Active) |
Základní cena test. verze | 326 980 Kč (ceed SW 1.4 CVVT LPG Active) |
Cena testovaného vozu | 406 980 (ceed SW 1.4 CVVT LPG Exclusive) |