autoweb.cz > blog > Když se to nedá měřit, neznamená to, že na tom nezáleží
Když se to nedá měřit, neznamená to, že na tom nezáleží
Občas se pokouším svým přátelům posedlým technickými údaji vysvětlit, že čísla prozradí o autě úplně všechno – kromě toho nejdůležitějšího. Protože zrychlení pružné i z místa, časy na kolo, hodnoty příčného zrychlení a bůhvíco všechno ještě vám řeknou jen velmi málo o tom, jaká je s autem skutečně zábava, jestli je radost ho řídit. Kdo jel například s Mazdou MX-5 druhé generace a Imprezou STI generace poslední, chápe nejspíše docela dobře, co mám na mysli, ale takových lidí mezi našimi čtenáři mnoho nebude – a pokud jde o ty ostatní, obávám se, že jde o nesdělitelnou zkušenost. Nicméně se znovu dopustím téhož omylu jako celé generace motoristických publicistů přede mnou a pokusím se zde znovu vysvětlovat nevysvětlitelné, tentokrát na příkladu z jednostopého světa.
Pokud víte o motocyklech alespoň něco, jistě se k vám doneslo, jaké motorky jsou Harley-Davidson: těžké, dlouhé neohrabané stroje pro páprdy; snobské artefakty pro právníky a doktory s krizí středního věku; tragikomické vykopávky, jejichž vzduchem chlazené dvouválce s jednočepovou klikou a rozvodem OHV mají litrový výkon, za jaký by se styděl i generátor u vás na chalupě. Objektivně vzato je to všechno víceméně pravda – a přece v tom není obsaženo to jediné, na čem opravdu záleží, totiž jak se v sedle takového Harleye člověk cítí. Spolu s asi dvacítkou dalších novinářů jsem se o tom mohl přesvědčit v pátek při okružní jízdě mezi třemi „dealershipy“ značky Harley-Davidson: v Brně, Hradci Králové a Praze.
Ano, Harley je pomalý (tedy kromě modelů řady V-Rod/Night Rod, jejichž vodou chlazené motory má na svědomí Porsche). Ano, Harley drhne stupačkami o asfalt už v mírném náklonu. A s výjimkou cestovních modelů Electra Glide a Road King umí být extrémně nepohodlný – například nikdy jsem neřídil motorku s tak nesmyslným posazem jako Dyna Street Bob, na níž vás rozbolí kolena v podstatě už při usednutí. Jenže samotný zážitek z cesty to všechno vynahradí: neotřesitelná stabilita, vzpřímený posaz a pomaluběžné pulsování dobráckého dvouválcového siláka Twin Cam 96 kdesi pod vámi vytvářejí obtížně zdůvodnitelnou, ale rozhodně velmi dobře vnímatelnou bublinu v časoprostoru, kde obě veličiny, tedy prostor a čas, plynou podle jiných zákonitostí. Zatímco většina motorek váš tep zrychluje, na Harleyi jakoby srdce ve vašem hrudním koši bilo pomaleji – asi jako když sedíte za krásného nedělního odpoledne na terase, koukáte do zeleně a všemi smysly vnímáte ospale pohodovou atmosféru volného dne. Omlouvám se všem čtenářům se sníženou mírou tolerance k lacině poetickým přirovnáním, ale ten zvláštní druh spokojenosti, jaký zažíváte v sedle motocyklu Harley-Davidson, se bez kýčovitých podobenství snad ani popsat nedá.
Mám teorii, která vysvětluje tuto podmanivost harleyů záměrným lpěním na zastaralých, technicky i morálně překonaných řešeních, jež vytvářejí prožitek sepětí mezi člověkem a strojem, nenápadně si podrobují řidiče a vnucují mu vlastní tempo událostí. Konkurence, převážně japonská, dělá mnohem schopnější choppery a cruisery, ale pokud je mi známo, nikdy se jí zcela nepodařilo napodobit jedinečné kouzlo harleye, protože nepochopili, že to, co oni považují za chyby – archaická geometrie podvozku, chlazení vzduchem, rozvod tyčkami, těžkotonážní stavba – ve skutečnosti tvoří podstatu a charakter Harleye.
Aby bylo jasno, nepovažuji se za motorkáře-páprdu a na motorce se nijak neostýchám. Ta moje má pneumatiky po stranách sjeté až k okraji, viděla už hodně alpských průsmyků i hrbolatých polních cest a byla dokonce i v Sosnové na okruhu, kde opakovaně nadělila kolo až tři všem ostatním ve skupině. To by Harley nesvedl, ale v tom je právě ten vtip – na motorkách, jako je ta moje, potřebujete náročnou trať, spektakulární silnici nebo opravdu vysoké rychlosti, aby vás to bavilo. Harley má jedinečnou schopnost udělat i z obyčejného přejezdu předpisovou rychlostí do vedlejší vesnice řidičský zážitek. Možná je na čase, aby motoristická média konečně našla způsob, jak zapsat pocit z jízdy do tabulky technických údajů…
Jirka Červenka