Když kombík, tak jedině Octavia? Škodovácká legenda slaví 25 let

Novodobá Škoda Octavia combi spatřila světlo světa na ženevském autosalonu v březnu 1998. Od té doby se řadí mezi nejúspěšnější automobily ve své kategorii v mnoha zemích světa.
dsc2492a-copy_9b39e49e-1920x1080-1100x618.jpgCelá galerie 15 Zdroj: Škoda Auto

Tradice zavazuje

Modelová řada Octavia představuje již od roku 1959 milník 127leté historie škodovácké automobilky. Ještě praktičtější provedení Octavia Combi s prostornou a variabilní „kombinovanou karoserií“, spojující výhody osobních a lehkých užitkových vozidel, zahájilo kariéru 11. září 1960. Škoda Octavia Combi o délce pouhých 4065 mm, šířce 1600 mm a výšce 1430 mm odvezla kromě pěti cestujících také 690 litrů zavazadel, při dvoumístném obsazení až 1050 l. Nechyběla lůžková úprava a řada dalších praktických prvků výbavy. V období 1961-1971 vzniklo v závodě Kvasiny 54 100 těchto automobilů. Pro základ modelu Octavia využila Škoda tradiční koncepci s páteřovým rámem podvozku a vpředu umístěným čtyřválcovým benzinovým motorem pohánějícím zadní kola. Robustní konstrukce v kombinaci se světlou výškou 175 mm se osvědčila i v náročných provozních podmínkách.

Novodobá kariéra

Další a ještě mnohem úspěšnější kapitola se začala psát v roce 1992. Nově vyvíjený model Octavia byl prvním vozem značky Škoda založeným na koncernové podvozkové platformě A4. Tým designerů pod vedením Dirka van Braeckela již pracoval v digitálním prostředí CAD. Škoda Octavia, zpočátku s karoserií liftback, se začala v září 1996 vyrábět ve zcela nové montážní hale mladoboleslavského závodu, která byla zároveň i jednou z nejmodernějších v Evropě. Od září 1997 vznikalo v rámci předsériové produkce a tzv. nulté série asi 200 kusů novinky Octavia Combi, které ještě nebyly určeny zákazníkům.

Výroba byla spuštěna v únoru krátce před oficiální světovou premiérou v úterý 3. března 1998 na prestižním autosalonu v Ženevě. První zájemci převzali klíče už během května 1998. Kombi s délkou 4,5 metru se rozvorem 2512 mm shodovalo s liftbackem, bylo o šest milimetrů delší a 26 mm vyšší. Prostor pro 548-1512 litrů zavazadel patřil v rámci dané třídy k největším.

Rostoucí popularita

Od léta 2004 byla souběžně s první novodobou generací (interně označované A4) vyráběna druhá generace modelu Octavia Combi. Účelná koexistence trvala šest let, oba vozy se totiž na trhu skvěle doplňovaly. Moderní tvary nástupkyně modelu Octavia s interním označením A5 navrhl tým škodováckých designerů vedený Thomasem Ingenlathem. Pro toto kombi se do roku 2013 rozhodlo 881 200 zákazníků, šlo o 33 % globálních prodejů modelu Octavia.

Ještě větší úspěch slavila v pořadí třetí Octavia Combi (A7) představená 7. března 2013. Nabídka se postupně rozšiřovala třeba o outdoorovou verzi Octavia Scout s vyspělým pohonem 4×4, o automatické převodovky i řadu dalších moderních prvků. V období 2012- 2020 opustilo výrobní závody Škoda Auto celkem 1 195 500 vozů třetí generace modelu Octavia Combi.

Čtvrtá generace

V listopadu 2019 představená čtvrtá generace se stala prvním vozem značky Škoda s mildhybridní technologií e-TEC. Škoda poprvé nabízí i plug-in hybrid Octavia Combi iV, který je dostupný také ve sportovní verzi Octavia Combi RS iV. Čtvrtá novodobá generace bestselleru značky překonala hranici čtvrt milionu prodaných vozů. Během uplynulého čtvrtstoletí tedy Škoda Octavia Combi oslovila více než 2,8 milionu zákazníků.

 

13.3.2023 8:56| autor: Tomáš Malík | zdroj: Škoda Auto

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist