Když automobilky spolupracují: Jak vzniká více aut za jednu cenu?

Společný vývoj nových modelů je nejjednodušší způsob, jak ušetřit finanční i časové náklady.
comp_m3-1100x618.jpg Zdroj: Top Gear

Vytvořit nový automobil od základů je neobyčejně nákladné. Musí se navrhnout každý díl, vyrobit, provést testy a potom smontovat v továrně. Aby výrobci aut snížili výdaje spojené s uváděním nových modelů na trh, stále častěji volí možnost spojit se a přijít se společnými projekty aut. Dva automobilové koncerny pracují na jednom modelu, dělí se o náklady a výsledný produkt prodávají pod dvěma značkami jako sesterské modely.

Z výhod společných nákladů a projektů čerpají největší výrobci aut na světě. Například skupina Volkswagen vytvořila modely Volkswagen up!, Škoda Citigo a Seat Mii, které vycházejí z téže platformy, výbavy, motorů a technických řešení. Konstrukčně se de facto jedná o stejné auto, za jehož vývoj koncern zaplatil pouze jednou. Podobných příkladů je mnohem víc. Stává se, že z jednoho základu vzejde i několik desítek různých modelů.

I v luxusních modelech značek Lamborghini, Bentley nebo Bugatti najdeme prvky z Audi, a některé z nich se objevují i v nesrovnatelně levnějších autech značky Volkswagen. Zaměnitelnost dílů a jednorázové náklady na jejich vytvoření jsou klíčem k finančnímu úspěchu.

Podobnou cestou se vydal japonský koncern Toyota, avšak s odlišným přístupem. Také navazuje četné kooperace s jinými výrobci aut, avšak přímo dohlíží na kvalitu svých modelů a dodává jim vlastní řešení jak po stylistické, tak technické stránce. Automobily různých značek se tak sice vyrábějí v jedné továrně, což snižuje náklady na výstavbu montážních linek, dodávky a školení zaměstnanců, auta od Toyoty ovšem mají i nadále svůj charakteristický styl.

Toyota a BMW

Čím více elementů je identických, tím lépe, protože tak klesají náklady na projektování, testování a výrobu. Taková spolupráce je příznivá pro výměnu technologií a znalostí týkajících se například celých pohonných systémů mezi koncerny. Příkladem může být kooperace mezi Toyotou a BMW.

Nejprve byla Toyota průkopníkem, nyní je nejzkušenějším výrobcem hybridních pohonů na světě. Postupně rezignuje na diesel a sází na kombinaci spalovacího a elektrického motoru, o kterou se zajímá i BMW. Tak se zrodila jejich spolupráce, završená v roce 2012. Německé dieselové jednotky 1.6 modifikované Japonci dostaly modely Auris a Verso. BMW mohlo na oplátku využít nejmodernější hybridní a vodíkovou technologii Toyoty. Zajímavé je, že tomu bylo i přesně naopak – v letech 2001 až 2006 dodávala Toyota do BMW svoje naftové motory 1.4 pro model Mini One D.

Dalším příkladem spolupráce s BMW je společně vyvinutá nová verze sportovní Toyoty Supry páté generace, která má technicky blízko k sesterskému BMW Z4. Pod kapotou se činí třílitrová jednotka R6 z produkce BMW o výkonu 340 koní a 500 Nm maximálního točivého momentu. Pohon na zadní nápravu směruje osmirychlostní automatická převodovka. Toto uspořádání, tedy motor R6 vpředu a náhon na zadek, představuje poznávací znamení Supry.

Z BMW pochází automatická rychlostní skříň, volant a palubní zábavní systém. Vzhled digitálních budíků navrhla Toyota, stejně jako celou karoserii. Nejdůležitější je ovšem to, co není vidět. Finálním seřízením zavěšení a řídicího systému Supry se zabývali inženýři z Toyoty. Zkušení automobiloví odborníci z Toyota Gazoo Racing dodali autu závodní japonský charakter.

Toyota a Subaru

Japonské koncerny spolupracují i mezi sebou. Dokazují to sportovní kupé Toyota GT86 a Subaru BRZ. Jsou bezmála identická technicky i po stylistické stránce. Toyota navíc vytvořila několik edic GT86, které se liší sportovními prvky v interiéru i zvenčí. Obě auta mají stejný motor, původem dvoulitrový boxer ze Subaru o výkonu 200 koní, pohánějící zadní kola.

Název GT86 odkazuje ke sportovní Corolle AE86 s náhonem na zadek z poloviny 80. let. Styl karoserie GT86 je odvozen od koncepčního modelu Toyota FT-86.

Toyota a PSA

Příběh „kolínských trojčat“ se začal psát v roce 2005. Na ženevském autosalonu se tehdy představily tři úzce spřízněné modely. Všechny se zrodily v továrně v Kolíně, každý byl však trochu jiný. Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 představovaly po technické stránce totéž auto.

O deset let později se Autosalon v Ženevě stal místem premiéry lehké dodávky nazvané Proace. I ta je produktem spolupráce mezi Toyotou, Peugeotem a Citroënem, tentokrát v segmentu užitných vozů. Tak se zrodila „trojčata z Valenciennes”, čili Toyota Proace, Citroen Spacetourer a Peugeot Traveller, vyrobené ve Francii. Je to odpověď na stále rostoucí poptávku evropského trhu po lehkých užitných vozidlech středních rozměrů. Toyota Proace má k dispozici i pasažérskou variantu Verso. Za zmínku stojí skutečnost, že Toyota Motor Europe a PSA spolupracovaly již v roce 2012 na projektu prvního modelu Proace, spřízněného s Peugeotem Expertem a Citroënem Jumpy. Současná generace Proace představuje další etapu realizace smlouvy o vzájemné spolupráci koncernů.

V roce 2019 se začala psát další kapitola. Ve španělském Vigu byla zahájena výroba kompaktního kombi vanu, Toyoty Proace City – po technické stránce dvojčete modelů Peugeot Partner a Rifter, Citroënu Berlingo a Opelu Combo. Opel v roce 2017 rozšířil portfolio koncernu PSA, z čehož plynou také sesterské modely Peugeot 208 a Opel Corsa z letošního roku.

Podobně jako větší Proace i kompaktní model Proace City prochází v továrně doplňkovými kontrolami. Jedná se o zajištění co nejvyšší kvality produktu. Auta, jež nesplňují normy japonského výrobce, se vracejí do továrny a provádějí se na nich opravy. Nový model kompaktní dodávky dorazí na trh začátkem roku 2020. Současně s ním bude debutovat nová prodejní a servisní síť užitných vozů Toyota Professional.

Mercedes-Benz a zbytek světa

Podobně fungují i další koncerny, jak dokládá příklad kombinace osobního a užitného auta, dvojčata Citan a Kangoo, společné dílo Mercedesu a Renaultu, vyráběné v jedné továrně ve Francii, a také s nimi spřízněná Dacia Dokker, po technické stránce vycházející z modelu Lodgy.

Mercedes a Smart spolupracují i s koncerny Renault, Nissan a Mitsubishi, jež založily formální alianci za účelem vybudování kompletní škály společných modelů. Smart Forfour druhé generace je dnes technicky, stylisticky i jinak dvojčetem vozu Renault Twingo. Oba modely sjíždějí z rampy slovenské továrny Renault.

Spolupráci navázaly i tak zdánlivě odlišné značky, jako jsou Mercedes a Infiniti, a kompaktní Q30 je ve skutečnosti přestylizovaný Mercedes třídy A. Pod kapotou limuzíny Infiniti Q50 je dvoulitrový benzínový turbomotor o výkonu 211 koní nebo 2,2litrový turbodiesel o výkonu 170 koní. Oba motory jsou po konstrukční stránce dílem Mercedesu, který dodal technologii pohonu i korejskému koncernu SsangYong.

Italsko-americko-japonská spolupráce

Zajímavě se rýsovala i spolupráce mezi Fiatem a Suzuki v letech 2005 až 2014. Italové zodpovídali za vizuální stránku projektu, Japonci za techniku. Tak se zrodily sesterské modely Suzuki SX4 a Fiat Sedici. Fiat navázal družbu i s Fordem. Model Ka druhé generace vycházel z Fiatu 500 a vyráběl se v letech 2008 až 2016 v polských závodech Fiatu Tychy.

Roku 2014 převzal Fiat americký Chrysler, což vyústilo v konstrukci nových poevropštěných amerických modelů aut, jako jsou Lancia Thema II a Voyager nebo Fiat Freemont. K italskému koncernu FCA patří i značka Jeep, proto vznikly technicky shodné, ale stylisticky zcela odlišné modely Jeep Renegade a Fiat 500X.

Další zajímavý příklad společné tvorby, tentokrát u sportovních vozů, nabízí spolupráce Mazdy a Fiatu, jejímž výsledkem jsou oblíbené roadstery – Mazda MX-5 čtvrté generace a z její konstrukce vycházející modely Fiat a Abarth 124 Spider s odlišně kalibrovaným zavěšením a přeplňovaným motorem z Fiatu.

23.10.2019 10:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Toyota

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist