Každý sedmý řidič byl při nehodě napaden, každý osmý byl uplácen?!

Dopravní nehoda není v žádném ohledu nic příjemného a vždy se jedná o komplikaci. V případě souvisejícího zranění s velmi vysokým stresovým dopadem a dlouhodobými důsledky.

„Jedeme dál, jedeme dál…“Popěvek, který si od Petra Jandy a Petry Janů propůjčila asistenční služba možná znáte, v médiích je teď kampaně plno, a tohle je zpráva, který vychází z analýzy zmiňované linky pomoci. Ta říká, že „dopravní nehoda je pro dvě třetiny řidičů stresujícím zážitkem, v případě výskytu vážných zranění se jich do stresu dostane až 95 procent. U každého sedmého účastníka nehody navíc dochází k tzv. zamrznutí, tedy zpomalenému chování, omezeným reakcím či mdlobám. Patnáct procent řidičů bylo terčem výhrůžek či fyzického napadání od jiných účastníků nehody, každý osmý se setkal s úplatkem.“ A na stres prý sází tzv. lovci nehod, kteří vnucují motoristům své nevýhodné služby a zneužívají situace.

 

Jen z povinného ručení motoristé za první polovinu letošního roku nahlásili více než 120 tisíc škod spojených s nehodami. Velkou část řidičů přitom taková situace značně ovlivní. Z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi více než tisícovkou řidičů vyplývá, že 65 % účastníků dopravní nehody při ní bylo vystaveno stresu. V případech doprovázených vážným zraněním bylo ve stresu celých 95 % řidičů, z toho 28 % dokonce ve stresu extrémním. V případě závažného poškození vozidla se do stresu dostalo 84 % řidičů, extrémně vystresovaných byla pětina z nich.

„Při nehodě dochází u účastníků k akutnímu negativnímu stresu, což má vliv na myšlení, emoce, chování i organismus. To, do jaké míry, pak závisí na mnoha faktorech jako předchozí zkušenost s nehodami či aktuální fyzický i psychický stav jedince. U vážných dopravních nehod navíc nelze vyloučit posttraumatickou stresovou reakci,“ vysvětluje dopravní psycholog PhDr. Michal Walter. Podle průzkumu se u 29 % účastníků dopravních nehod projevila zloba, 31 % řidičů bylo emotivních. Pětina řidičů (21 %) pak byla při nehodě ve stavu zmatenosti. V takovém stavu pak nejsou schopni jednat racionálně a snadno podléhají na místě nátlaku lovců nehod.

Sprosté chování, násilí i úplatky…? Podle psychologa Michala Waltera se při vysoké psychické zátěži mohou projevit v chování některé vlastnosti, které jsou v běžném životě potlačeny: „V krizové situaci se ukazuje skutečná povaha člověka. Může to být hrdinství a odvaha, často však naopak zbabělost, vyhrožování, pohrdání či agresivnost.“ To potvrzují i výsledky průzkumu – téměř třetina řidičů (28 %) zažila od ostatních účastníků dopravní nehody sprosté chování, každý sedmý (15 %) pak výhrůžky. 15 % řidičů bylo dokonce svědkem fyzického napadení či pokusu o něj, 12 % účastníků nehody se setkalo s uplácením.

Ze stresu můžete „zamrznout“ – v důsledku šoku z dopravní nehody může u člověka dojít i k tzv. zamrznutí. „Jedná se o negativní šokovou reakci, která bývá někdy následně racionalizována obavou, že by řidič mohl někomu ublížit nekvalifikovanou pomocí. Projevuje se neaktivitou, pasivitou, vyčkáváním na pomoc druhých, nepomáháním ostatním. A to i přesto, že fyzicky je daná osoba schopná takto konat,“ doplňuje Michal Walter. Průzkum Linky pomoci řidičům 1224 ukázal, že v případě vážných dopravních nehod došlo k tzv. zamrznutí až u 15 % řidičů. V takových případech doporučuje Walter odvést dotyčnou osobu z bezprostředního místa nehody, posadit ji, mluvit na ni a hlavně ji nenechat o samotě.

zdroj: 1224

30.9.2015 11:20| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist