Kalifornie 2025: 15,4 % prodejů budou ekoauta

Pouštní ekologové z USA jsou opět krok před národními předpisy, do roku 2025 mají výrobci prodávat v Kalifornii nejméně 15,4 % vozů s elektromotory.

Je pochopitelné, že ze všech států USA trápí globální oteplování nejvíc právě horkou Kalifornii. Někdy to ale místní zákonodárci trochu přehání. Jejich poslední návrh odbornou veřejnost překvapil, chtějí totiž, aby do roku 2025 všichni výrobci, působící na kalifornském trhu, prodávali nejméně 15,4 procenta ekologických aut, tedy plug-in hybridů, elektromobilů a vozů s vodíkovými palivovými články.

Tato široká definice jistě dojde upřesnění, aby ji nemohlo splnit například BMW jednoduchou úpravou systému EfficientDynamics, výrobci přesto nepadají zděšením. Údajně. Podle Mary Nicholsové, která vede California Air Resource Board (CARB), tedy těleso zodpovědné za péči o životní prostředí, je 15,4 procenta „ve skutečnosti relativně skromný cíl“. Přesto prý Kalifornie nic víc nežádá.“Zřejmě nejpříjemnějším aspektem posledního kola vyjednávání je míra kooperace, které se nám dostává od celého průmyslu,“ doplnila profesorka Nicholsová. „Míra podpory našim návrhům byla výjimečná.“ Žádná z velkých automobilek se však zatím k věci nevyjádřila a nám se jejich údajné nadšení příliš nezdá.

I kdyby se totiž výrobcům myšlenka velkosériové výroby hybridů líbila, neměly by je komu prodat. Zákazníci o ně nestojí. A přestože slýcháme, že za pár let bude lépe, vývoj tomu docela neodpovídá. Prodeje hybridů vloni v USA klesly o 2,2 procenta, což není přímo propad, ale ani největší optimista nemůže než mluvit o stagnaci.

Hybridy se ještě ani nerozběhly, a už lapají po dechu. Elektromobily jsou velkým tématem pouze v proslovech slávy lačných politiků, jejich prodeje šplhají nejvýš do desetitisíců, a to jen pokud započítáme i golfové vozíky. A vodík? Nenechte se vysmát, chybí výrobní kapacity, infrastruktura, a především laciné palivové články. To vše se může do roku 2025 vyřešit, ale trh má také jistou setrvačnost.Kalifornská asociace prodejců aut odhaduje, že chystané předpisy prodraží nové vozy včetně těch konvenčních o 3200 dolarů kus. To je 61 tisíc korun – v zemi, kde stojí auta méne než u nás, mnohem víc než deset procent. CARB však oponuje tím, že stát zároveň chystá řadu nových daňových úlev a slev na ekologické vozy. A volný trh úpí.

V minulosti byly kalifornské úřady na americkém trhu s auty důležitou mocenskou strukturou. Výrobci totiž nemohou obrovský zdejší trh ignorovat, a tak mu do jisté míry přizpůsobují nabídku pro celé Spojené státy. Příkladu Kalifornie se vždy chytí alespoň desítka dalších států (také nyní má Kalifornie už deset spojenců). Je to například jeden z důvodů, proč jsou v USA tak málo populární diesely, nevyhovují přísným kalifornským předpisům.

30.1.2012 7:50| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist