Kabriolety s nejzajímavější střechou: Úžasná podívaná i uživatelské peklo

Stahovací střecha patří snad mezi nejlepší vlastnosti auta, které si můžete přát. Existuje nespočet technických řešení, tahle jsou ovšem nejzajímavější. Ať už svojí úžasnou genialitou, nebo tragickou uživatelskou přístupností.

Řídit kabriolet patří mezi nejlepší činnosti, které můžete s autem konat. Existuje na světě jenom málo lepších požitků, než otevřené nebe nad hlavou, čerstvý vítr čechrající účes a sluneční paprsky opalující začínající pleš. Léto bez kabrioletu, roadsteru nebo alespoň targy zkrátka prožijete jenom napůl.

Stahovací střecha je nejlepší možná výbava, za kterou platíte, aby vám z auta něco odebrala. Přijdete zejména o část akustického komfortu uvnitř a látkové střechy také časem stárnou, takže do auta může brzy zatékat. Mnohdy ovšem dostanete i něco navíc. Krásnou podívanou, když se střecha otevírá a zavírá.

Jako každý vynález, i stahovací střechy prošly určitým vývojem. Zprvu byla všechna auta otevřená, i když to lidé považovali spíš za nedostatek než výhodu. Až časem se z kabrioletu stalo něco speciálního, předmět, který nejenže přináší nevšední jízdní zážitky, ale také ukazuje bohatství majitele.

A také neuvěřitelnou vynalézavost konstruktérů. Podívejte se na nejzajímavější technická řešení některých stahovacích střech, která historie přinesla. Mnohdy se jednalo o projev neuvěřitelné geniality, jindy o naprostou tragédii, která místo úchvatného zážitku přinesla jenom uživatelské nepříjemnosti.

Renault Wind

Jednoduché a elegantní řešení skládací střechy přinesl Renault Wind z roku 2010. Auto to nebylo zrovna příliš populární, přestože vypadalo docela k světu a mechanismus střechy budil pozornost. Možná proto, že silueta připomíná spíš targu než plnohodnotný roadster.

Střešní panel se otáčel kolem osy, ve které byl uchycen, a jednoduše se překlopil do otevřeného zavazadlového prostoru. Pěkné, ale prodejům auta to stejně nepomohlo.

Ferrari 575M Superamerica

Stejný princip využívá i nepoměrně dražší Ferrari 575M Superamerica, tedy otevřená verze Maranella. Střecha se opět otáčí kolem své osy, na rozdíl od Windu se ovšem nikam neschová, takže zůstává na odiv.

Pohled na vnitřní stranu střechy zrovna pěkný není a podivné je také vypouklé zadní okénko. V tomto ohledu je levnější Wind propracovanější, nicméně majitele Superameriky může těšit exkluzivita v podobě 559 vyrobených kusů.

Peugeot 401 Eclipse

Jeden z vůbec prvních automobilů s pevnou skládací střechou překvapivě pocházel z Francie. Tento Peugeot 401 Eclipse nejenže uchvátí na tehdejší dobu (bavíme se o roku 1935) úžasnou konstrukcí skládací střechy, ale také půvabnými tvary karoserie, které mechanismus vůbec nijak nenarušuje.

Naopak se tu skloubí elegance nejen na pohled, ale i v hloubi. Střecha se skládá úplně celá do zavazadlového prostoru, takže není příliš využitelný, ale vem to čert. Jenom se na to podívejte! Také po tomhle autě tolik toužíte? Budete mít co dělat, vzniklo pouhých 79 exemplářů.

Ford Fairlane 500 Skyliner

Za první masově vyráběné vozidlo s elektricky skládací pevnou střechou je považován tento Ford Fairlane 500 Skyliner z roku 1957. Oproti Peugeotu máte mnohem větší šanci jej sehnat, vyrobilo 48 394 kusů. Opět do útrob vozu zajíždí celá střecha, která je tak dlouhá, že se dokonce musí ohnout kousek přední části.

Řešení je to dokonce o něco praktičtější než v případě Eclipse, jelikož Skyliner nabízí i využitelnou část zavazadlového prostoru. Přesně uprostřed kufru se nachází jakási ohrádka o půdorysu čtverce, do které lze uložit poměrně dost zavazadel. Konstrukce střechy potom obepíná tento prostor.

Porsche 911 Targa (991)

Verze Targa nikdy nepatřila mezi nejpopulárnější karosářské varianty legendárního Porsche 911. Vznikla v šedesátých letech jako znouzecnost, když americké regule donutily výrobce nainstalovat ochranný oblouk za sedadla cestujících kvůli ochraně při převrácení.

Zrovna populární řešení to nebylo. Moderní targy potom zarytí fanoušci považují za podivná a ne tolik hezká auta jako kupé nebo kabrio. Jenže soudobou Targu budete chtít jenom kvůli té neuvěřitelné podívané, kterou můžete ohromovat svoje okolí.

Mazda MX-5 Retractable Fastback

Podobný systém využívá i Mazda MX-5 současné čtvrté generace. Látková stahovací střecha soft-topu si zakládá na primitivním technickém řešení, které se vyznačuje geniálně jednoduchým ovládáním, kdy odjistíte jeden zámek a druhým pohybem ruky střechu elegantně schováte za sebe.

Retractable Fastback nabízí pevnou střechu a nádhernou podívanou, ale také složitější řešení, které poněkud narušuje základní filozofii tohoto dokonalého roadsteru. Hlavně už to tak docela není roadster, nýbrž targa. Ale kouká se na to fakt pěkně.

Porsche 911 Speedster (964)

Porsche 911 generace 964 z roku 1989 ve verzi Speedster s uříznutým čelním sklem a charakteristickou boulí za pasažéry prostě nemůžete nemilovat. Jenom do okamžiku, než se nad vámi stáhnou mračna.

Uživatelská přístupnost stahovací střechy není zrovna příjemná, nicméně alespoň vypadá hodně zajímavě. Mrkněte se na velmi pěkně natočené video, ve kterém majitel auta ukazuje, jak to celé funguje.

Porsche Boxster Spyder (987)

Podobně šílenou střechu nabízí i Porsche Boxster Spyder z roku 2009. Ultimativní okruhová hračka by vlastně ani žádnou střechu mít nemusela, jelikož ji stejně používáte především při slunečných okruhových dnech. Alespoň nouzová střecha tu nicméně je.

Její ovládání je ovšem hodně krkolomné. Musíte z auta vystoupit, potom na auto nasadit jakýsi kus látky, který připomíná stan, a celou konstrukci komplikovaně uchycovat ke karoserii. Zrovna začalo pršet? Smůla. James May z Top Gearu vám ukáže, jaké to je utrpení.

Honda CRX del Sol

Pokračovatel legendárního hatchbacku z roku 1992 přijel s odnímatelným střešním panelem ve stylu targa, který se ovládal ručně. Mezi příplatkovou výbavu ovšem patřil systém nazvaný TransTop, který je naprosto nejšílenějším technickým řešením skládací střechy v historii automobilismu.

Stisknutím tlačítka se nejprve odemkl střešní panel z rámu, následně se vysunulo celé víko kufru, ze kterého si pro targu sáhla dvě držadla, která ji zasunula do útrob víka kufru, načež obojí opět sjelo do zavazadlového prostoru. Vypadá to efektně, ale opravovat bychom něco takového rozhodně nechtěli.

Caterham Seven

Replika legendárního Lotusu 7 se vyznačuje naprostým minimalismem, který vede k nízké hmotnosti a tedy dokonalým řidičským zážitkům. Co není potřeba, to tady nenajdete. Mnohdy dokonce ani topení interiéru, čelní sklo, boční dveře nebo střechu.

A když už, tak jen velmi primitivní plátno, které musíte zdlouhavě nasazovat ručně. Střecha zabírá téměř celý kufr a její nasazování také není nejsnadnější. Připíná se pomocí nekonečného množství klasických cvočků, takže než je všechny zacvaknete, pořádně zmoknete a nakonec přestane pršet. Alespoň se už potom nemusíte ztrapňovat nemožným nastupováním dovnitř.

Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 patřil mezi oblíbené levné hatchbacky, otevřená verze Pluriel z roku 2003 ovšem platila za nejtragičtější automobil, který kdy kdo vymyslel. V základu je Pluriel klasický třídveřový hatchback, otočným ovladačem ovšem můžete plátěnou střechu otevřít podobně jako střešní okno až do deseti možných poloh. Stisknutím ovladače se potom střecha sroluje úplně doazdu přes zadní okno.

Dále můžete střechu úplně schovat pod podlahu kufru, jenže nejprve musíte odemknout zadní okno, poté otevřít víko kufru, následně okno zacvaknout, jiným táhlem okno opět odjistit a otočit dovnitř. Poslední možností je odstranění bočních panelů střechy, které odjistíte z rámu auta a místo nich vložíte ochranné kryty. Jenže boční panely není kam v autě uložit, takže je musíte nechat doma, nebo ji za sebou nechat vozit v dodávce. Celou tuhle mizérii dokonale vystihuje scénka Jeremyho Clarksona z Top Gearu.

6.9.2017 7:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist