Jsou potřeba na přechodech semafory? Ne!

Mám recept, jak zvýšit plynulost dopravy, snížit emise a zredukovat stres řidičů za volantem. Zrušte semafory na přechodech pro chodce!

Když jsem začínal řídit, ještě se smělo v obci jezdit šedesátkou, motorky směly po dálnici jezdit jen devadesát a auta jen 110 km/h. Tehdy se vůbec jezdilo docela dobře. Nad řidiči nevisel strašák bodového systému, z autoškol byli neschopní studenti vyhazováni za límec a protože se nemuselo svítit celý den, motorky byly mezi auty dobře vidět. Dokonce i mezi chodci a motorizovanou dopravou fungovala solidarita, stejně tak mezi cyklisty a ostatními. Prostě se jezdilo dobře a klidněji.

Jenže co čert nechtěl, abychom byli papežštější než papež a evropštější než Evropa, které jsme se stali součástí, začaly se i u nás zavádět nesmysly v podobě celodenního svícení (zpočátku jen v zimním období), přednosti chodců a upřednostňování cyklostezek a autobusových pruhů na úkor automobilové dopravy.Auta dostala první podpásovku v podobě předpisu o „přednosti chodců na přechodu“. Protože je průměrný Čech velmi hloupý, začali se chodci vrhat pod kola aut, protože jim na Nově a v Blesku řekli, že mají přednost. V reakci na to se všude začaly zřizovat semafory na přechodech a příčné prahy.

Jaký to má ale dnes smysl? Po těch několika letech si řidiči docela rychle zvykli na to, že mají chodce pouštět a sami chodci se naučili trochu dopravu respektovat, takže se postaví k přechodu a snaží se s řidičem navázat oční kontakt, aby mu dali najevo, že chtějí přejít. A ono to funguje. Jsou tedy semafory a příčné prahy potřeba? Nejsou. Jen způsobují další problémy, zvyšují nervozitu řidičů a hlavně narušují plynulost dopravy.Pokud chodec přijde k přechodu se zřetelným úmyslem přejít, během několika sekund se proud aut zastaví a on přejít může. Proto mi přijde zbytečné, aby mačkal knoflík, že chce přejít, čímž dopravu zastaví na třikrát až čtyřikrát delší dobu, než na kolik je potřeba. Plno chodců také dělá to, že přijdou k přechodu a zmáčknou knoflík. Pak se rozhlédnou a zjistí, že nic nejede, tak přejdou. Za minutu na semaforu skočí červená a auta stojí další půlminutu úplně zbytečně. Řidiče to štve, jsou z toho nervózní a naštvaní a zvyšuje se jejich stres. A to vše jen kvůli tomu, že jeden blbec zmáčkne knoflík a neumí počkat a/nebo neumí přejít klidně i na červenou, když nikde není žádné auto.Bez semaforů na přechodech a příčných prahů by se jezdilo lépe. Ještě by to chtělo zrušit celodenní svícení, vyhrazené pruhy pro taxikáře, autobusy a cyklisty znovu vrátit autům a zrušit omezenou rychlost na dálnici. Snad toho nechci zas tak moc.

12.8.2010 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist