John DeLorean zemřel

Tvůrce auta z filmu Návrat do budoucnosti se dožil 80 let. Přes pohnutou osobní minulost na něj v Detroitu s respektem vzpomínají jako na zakladatele éry muscle cars.

John Z. DeLorean, jeden z nejdůležitějších manažerů amerického automobilového průmyslu za posledních padesát let a později i zakladatel své vlastní značky, zemřel v noci 19. března. Bylo mu osmdesát let.

Po studiích na technice nastoupil DeLorean v roce 1948 k Chrysleru jako konstruktér. Později působil na vedoucí pozici v Pontiacu a ve svých čtyřiačtyřiceti letech se stal ředitelem Chevroletu, jednoho z největších výrobců aut na světě.

DeLorean promluvil do automobilové historie dvěma významnými činy – v roce 1964 představil Pontiac Tempest s velkým osmiválcem, přejmenoval ho na Pontiac GTO a odstartoval tím slavnou éru muscle cars; o několik desítek let později, poté, co odešel z postu viceprezidenta General Motors, spustil výrobu radikálního sportovního auta své vlastní značky pod názvem DeLorean DMC-12.

Později se paradoxně zasloužil i o nástup malých amerických aut, namířených proti zbytečně velké spotřebě.

DMC-12 byl na svou dobu velmi futuristický. Motor uložený uprostřed a nezávislé zavěšení všech kol se od té doby stalo ve sportovních kategoriích víceméně normou, ale nerezová karosérie s odkrytým a nelakovaným plechem zůstala dodnes ojedinělým prvkem. Charakteristickým znakem jsou i dveře otevírané nahoru.

Výrobu situoval DeLorean do Severního Irska, kde získal od britské vlády dotaci ve výši 94 milionu dolarů na podporu zaměstnanosti, ve skrytu namířenou proti IRA a její snaze zneužít špatné situace ve společnosti.

V průběhu tří let vyrobil jen 8900 kusů DMC-12 a firma měla s výrobou i odbytem velké potíže, což vedlo DeLoreana k nouzovému způsobu řešení.

V roce 1983 ho policie zatkla v Los Angeles při pokusu prodat plný kufr kokainu v hodnotě kolem 24 milionu dolarů. Ze zatčení existuje i nechvalně známý videozáznam.

Soud později sprostil DeLoreana viny na základě obhajoby, která říkala, že šlo o provokaci ze strany nastrčených protidrogových agentů.

V průběhu vyšetřování a soudního líčení ale firma vyhlásila úpadek a DeLorean strávil následující roky řadou soudních sporů, jak s věřiteli, tak i s jednou ze svých bývalých manželek.

 

V posledních letech chtěl DeLorean pracovat na vývoji lehkého sportovního auta, které by zákazníkům nabídlo supersportovní svezení za cenu kolem 20 tisíc dolarů.

 

 

redakce autoweb.cz

21.3.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist