Jezdíme rychle, ale vadí to jen 13 % řidičů. Tak proč se měří rychlost?

Průzkum automobilky Kia a Autodromu Most ukazuje, že čeští řidiči jezdí rychle, zároveň ale rychlou jízdu ostatním tolerují. Ukazuje se tak, že po měření rychlosti neexistuje společenská poptávka. Tak proč se stále měří?
stazeny-soubor-5-1100x618.jpg Zdroj: Kia

Čeští řidiči považují za nejrizikovější chování na silnicích agresivní jízdu a vybržďování. Za nebezpečné považují rovněž nevěnování dostatečné pozornosti situaci na vozovce a předjíždění v nepřehledné situaci. Přiznávají však, že jejich nejčastějším prohřeškem je právě nevěnování dostatečné pozornosti řízení. Druhým nejčastějším prohřeškem českých řidičů je výrazné překračování maximální povolené rychlosti, ke kterému jsou naopak celkem tolerantní. Vyplývá to ze společného průzkumu automobilky Kia a Autodromu Most, který byl zaměřen na bezpečnost za volantem a probíhal ve druhém pololetí roku 2018 na vzorku 440 účastníků kurzů bezpečné jízdy.

Více než čtvrtina řidičů označila za nejnebezpečnější jednání agresivní jízdu a vybržďování. Pro necelou pětinu je nejnebezpečnější chybou nedostatečná pozornost věnovaná řízení a šestina řidičů považuje za nejrizikovější předjíždění v nepřehledné situaci. Češi jsou naopak poměrně tolerantní k výraznému překračování maximální povolené rychlosti (o 20 km/h ve městě a 30 km/h mimo město). Jako nejrizikovější jednání ho označila pouhá 4 % respondentů, za velmi rizikové potom 7 % dotázaných.

Právě výrazné překračování povolené rychlosti je přitom jedním ze dvou nejčastějších prohřešků, ke kterým se řidiči přiznávají. Toto potvrdila celá čtvrtina dotázaných. Pro účastníky kurzů určených pro odpočet trestných bodů a kurzů zaměřených čistě na ženy šlo přitom o nejběžněji přiznávaný přestupek. Celkově je na prvním místě v četnosti prohřešek nedostatečné věnování pozornosti situaci na vozovce, které za svoji nejčastější chybu označila třetina řidičů. Téměř polovina řidičů přiznala, že jejich pozornost čas od času odvádí mobilní telefon, u více než třetiny jejich pozornost občas snižuje ladění rádia či hudebního přehrávače a téměř třetina rovněž uvedla jako rozptylující faktor jídlo a pití. Šestinu řidičů při řízení rozptyluje alespoň občas péče o děti.

Na otázku, z čeho mají při řízení největší obavy, uvedla většina dotázaných, že z ostatních řidičů. S velkým odstupem následovala vlastní řidičská chyba, kterou uvedla jako největšího strašáka šestina dotázaných. Výjimkou byly respondentky v kurzu určeném přímo ženám, u kterých vítězily obavy z vlastní chyby, stavu vozovky či parkování. Řidiči odpovídali také na otázku, co pro ně znamená pojem bezpečné auto. Polovina uvedla, že za bezpečné auto považují takové, které dokáže zásahem do řízení zabránit nárazu nebo výrazně zmírnit jeho důsledky. Dvě pětiny řidičů za bezpečné auto považují takové, které je ochrání při samotném nárazu.

V rámci kurzů bezpečné jízdy řidiči hodnotili rovněž své zkušenosti s extrémními situacemi a svoji schopnost vyrovnat se s nimi. „Ukázalo se, že více než pětina dotázaných považuje za nejobtížněji zvládnutelný smyk zadní nápravy. S odstupem následuje smyk přední nápravy či průjezd kluzkou zatáčkou z kopce. Část respondentů byla také velmi překvapena tím, že se zapůjčený vůz choval jinak, než si představovali. Z toho se dá usuzovat, že řízení vozu, na který řidič není zvyklý, může v některých případech zhoršit jeho reakce na nenadálou situaci,“ doplnil hlavní instruktor bezpečné jízdy mosteckého autodromu Marek Kohoutek.

6.2.2019 8:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Kia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist