Je řidič povinen zastavit neoznačenému policejnímu vozidlu?

Aneb několik krátkých zamyšlení nad jednou zprávou, která nedávno proběhla v médiích a podle které bylo doporučováno neoznačeným policejním autům nezastavovat.

Obecně problematiku zastavování upravuje §79 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, podle kterého „Z jedoucího vozidla dávají policisté toto znamení (k zastavení – pozn.) kýváním paže nahoru a dolů nebo vysunutým zastavovacím terčem. Policista nebo strážník obecní policie může z jedoucího vozidla zastavovat vozidla i rozsvícením nápisu „STOP“ podle zvláštního právního předpisu ze směru jízdy zastavovaného vozidla, a to zepředu i zezadu.“

V tomto ustanovení není blíže nic řečeno o tom, jak má takové vozidlo vypadat. To nicméně není ani tak důležité, protože to, jak mají obecně vypadat policejní auta, aby se jednalo o policejní auta, stanoví zákon o Policii ČR, resp. jeho prováděcí vyhláška č. 460/2008 Sb., která rozlišuje celkem dvě barevná provedení policejních vozidel, a to:

– standardní bílo-zelené s černým nápisem Policie (to bude možno používat až do konce roku 2018)

– nové stříbrno-modré se žlutými reflexními prvky

Přesněji je toto označení definováno dle §11 odst. 1 citované výhlášky následovně:

„Služební vozidlo policie se zvláštním barevným provedením a označením je stříbrné barvy s vodorovným modrým pruhem na bočních stranách a na zadní části a žlutými a modrými prvky; služební vozidlo je označeno na bočních stranách nápisem „POLICIE“ černé barvy na stříbrném podkladu, na přední části symbolem policie a nápisem „POLICIE“ černé barvy na stříbrném podkladu a na zadní části nápisem „POLICIE“ žluté barvy na modrém podkladu. Ve vodorovném pruhu může být umístěn nápis „POMÁHAT A CHRÁNIT“ v barvě služebního vozidla. Na služebním vozidle může být dále umístěn symbol linky tísňového volání. Zvláštní barevné provedení a označení může mít reflexní podobu.“

Na druhou stranu však tato vyhláška upravuje i provedení ryze civilního vozidla takto:

„Služební vozidlo policie, které nemá zvláštní barevné provedení, lze označit na přední části a na bočních stranách nápisem „POLICIE“ podle § 4 písm. b) bodu 3. Nápis na přední straně může být nahrazen symbolem policie.“

Jak je zřejmé z textu vyhlášky, může mít policie i zcela neoznačená vozidla a stejně budou považována za vozidla policie. Služební vozidlo policie bez stříbrno-modrého označení totiž pouze může být označeno nápisem policie, ale nemusí (dikce „lze označit“). Z toho tak plyne, že i zcela neoznačené vozidlo je vozidlem policie a lze jej např. použít pro měření rychlosti.

U povinnosti vozidlo alespoň nějakým způsobem označit bych se chtěl zastavit. Citovaná vyhláška č. 460/2008 Sb. nahradila vyhlášku č. 14/2008 Sb., která nahradila vyhlášku 25/1998 Sb. A v této vyhlášce 25/1998 Sb. (která platila donedávna) bylo stanoveno, že i toto civilně provedené vozidlo musí být alespoň na bocích a na přední kapotě označeno nápisem Policie. Naneštěstí jsou tato pravidla stanovena vyhláškou Ministerstva vnitra a tudíž si je policie může upravovat podle libosti, což se také stalo. Když policii přestal vyhovovat fakt, že by musela i své dálniční Passáty opatřit nápisy Policie, což by jí prý překáželo ve skrytém odhalování „dálničních pirátů“, změnila si vyhlášku a teď už svá auta označovat vůbec nemusí.

Co se samotného zastavení takovému vozidlu týče a jak plyne ze shora uvedeného výkladu, musí být splněny tři podmínky:

– musí jít o vozidlo policie,

– policista zastavující vozidlo musí být ve stejnokroji,

– způsob zastavení musí být v souladu se zákonem.

První podmínka, jak alespoň shora uvedený výklad naznačuje, je splněna bohužel i u zcela civilního vozidla bez zvláštního označení. Druhá podmínka bude splněna tak, že řidič bude mít možnost se přesvědčit, že se jedná o policistu ve stejnokroji (zde je nicméně částečně diskutabilní, jak to může ověřit, když budou např. okna policejního vozidla zatmavená) a třetí podmínka bude splněna tak, že např. policista rozsvítí nápis STOP.

Pokud se podíváme na konkrétní situaci v případě dálničních Passatů, tak podmínka č. 1 bude splněna, neboť se jedná o neoznačená vozidla, což tedy, jak je shora uvedeno, lze. Podmínka č. 2 být splněna také může (Passáty nemají zatmavená skla, policistu je možno vidět a je možno se přesvědčit, že se jedná o policistu ve stejnokroji). Třetí podmínka splněna bude, když z těchto vozidel policisté zastavují rozsvícením nápisu STOP.

Výsledný závěr je pak takový, že i zcela neoznačeným Passatům je povinnost zastavit, jakkoli si o tom lze myslet cokoliv. Neobstojí zde ani argumenty a obavy z přepadení apod. Řidič se nemůže odvolávat na to, že se bál, že se jedná o falešné policisty, pokud z okolností takový závěr opravdu nemohl učinit (tzn. např. policista by nebyl ve stejnokroji apod.). Jak ale plyne z informací z médií, policisté často řídí ve žlutých reflexních vestách, které jsou součástí jejich stejnokroje, přítomnost stejnokroje proto lze vcelku snadno dokázat. I když to zní absurdně, pak má-li řidič pochybnosti, měl by se pokusit je rozptýlit, např. si policisty před zastavením prohlédnout, porovnat registrační značku policejního vozidla s dostupnou databází policejních vozidel apod. Spoléhat však na argumentaci, že se jednalo o falešné policisty a na základě toho začít ujíždět, v žádném případě nelze doporučit. Řidiči sice hrozí jen malá sankce za takový přestupek (pokuta do 2 000 Kč, bez bodů a bez ohrožení řidičského průkazu), ale nějaké ujíždění přesto doporučit nelze.

Závěrem lze tedy shrnout celou problematiku tak, že řidič je povinen zastavit i zcela neoznačeným policejním Passátům, když se v opačném případě vystavuje riziku výše uvedené sankce. A jakkoli s tím osobně nesouhlasím a mám za to, že by policejní vozidla měla být viditelně označena, neboť je dle mého názoru důležitější prevence než represe, současná právní úprava opačnému stanovisku bohužel dostatečně nenahrává. Bylo by sice možno se pustit do hlubokých teoreticko-právních konstrukcí o tom, že je takový postup v rozporu s principy dobré správy, že jde proti efektivním nástrojům pro potlačování nebezpečnosti na silnici (tj. proti prevenci), nicméně za současného znění právních předpisů nelze v takovém postupu shledat významnější vyhlídky na úspěch.

JUDr. Tomáš Beran

25.3.2009 7:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist