James Bond a jeho sedm nejlepších aut

Agent Jejího Veličenstva s povolením zabíjet měl v arzenálu spoustu užitečných hraček. Pokud je ale něco opravdu pamětihodného, tak jsou to jeho auta.

Je to právě padesát let, kdy měl premiérů úplně první snímek s názvem Dr. No. Filmové adaptace románů Iana Fleminga byly ve své době velmi populární. Především proto, že na plátna kin přinesly dosud nevídanou porci akce v dobách, kdy ještě neexistovali akční hrdinové, jak je známe dnes. Přestože nám dnešním zmlsaným pohledem mohou některé speciální efekty připadat úsměvné, na svou dobu byly filmy také velmi pokrokové.

Co je ale důležitější, tvůrci si vždy potrpěli na autentičnosti a uvěřitelnosti zpracování. Dodnes jsou i nejnovější díly tak trochu „analogové filmy v digitální době“. Co lze udělat naživo, není třeba nahrazovat počítačovou animací.

Po celé půl století doprovázela distingovaného, ale někdy neurvalého Jamese Bonda speciální výbava. Někdy to byly hodinky, zbraně nebo „překvapení pro padouchy“ v autech. Velký díl na popularitě série měla právě i samotná auta, která se ve filmech objevovala. Podívejme se tedy na sedm nejlepších z nich, po kterých bezmezně toužíme.

Aston Martin DB5 (Goldfinger, 1964)
Tento aston je jedním z prvních vozů obestřených kultem filmového auta. V prvních dvou filmech se objevovaly celkem obyčejné vozy v ještě obyčejnějších honičkách. Bylo to právě až třetí pokračování s názvem Goldfinger, které do děje přineslo pořádnou automobilovou akci. Snímek sklidil velké ovace a úspěchy obou, tedy filmu i auta, pak na sebe vzájemně působily. Goldfinger strhnul šílenství po Astonech DB5. A naopak. Auto do značné míry táhlo diváky na film.

Na počátku příběhu byla cesta trnitá a nic z toho se vůbec nemuselo stát. Ian Fleming byl vášnivým vyznavačem čtyř kol a ve svých knižních románech posadil Jamese Bonda do Bentley 4 ½ Litre, které mimochodem v některých filmech řídili hlavní padouši. V knize Moonraker mu jej však „nechal zdemolovat“. Jednoho dne potom obdržel Fleming dopis od jiného automobilového fanouška s návrhem, aby si namísto zničeného auta pořídil Aston Martin, konkrétně typ DB3. Flemingovi se nápad zalíbil a v nadcházejícím románu Goldfinger skutečně usadil Bonda do DB3. Tvůrci filmu pak jen zaměnili DB3 za novější model DB5. Legenda však měla ještě daleko ke vzniku.

Když štáb oslovil společnost Aston Martin z požadavkem, zda by se nemohli domluvit na spolupráci, výrobce odmítl s tím, že vůbec nemá ani ponětí o nějakých filmech s Jamesem Bondem a jaký je to ve skutečnosti hit. Filmařům tedy zabouchli dveře s tím, ať si auto koupí. Nový stála „dé bé pětka“ 4 500,- liber. Od té doby peníze podlehly inflaci, ale pro představu nový Aston tehdy stál podobné peníze jako dnes.


Na natáčení Skyfall půjčil Jaguar Land Rover 77 aut. Skoro všechna se vrátila.

Tvůrci také investovali nemalé peníze jen do speciální výbavy, něco kolem 25 tisíc liber, tedy další pětinásobek hodnoty vozu. Všechna výbava, kterou ve filmu vidíme, na autě skutečně je. Vysouvací neprůstřelný plát zadního okna, kouřová clona, vystřelovací sedadlo, dokonce i samopaly (byť nefunkční) včetně otáčecích značek. Tuhle inovaci přinesl sám režisér Guy Hamilton, který měl už plné zuby toho, jak neustále dostává pokuty za parkování. V tu chvíli si vždy přál mít na autě otáčecí značky, aby si mohl z konstábla vypisujícího pokutový bloček vystřelit.

Jinak se jednalo o běžnou verzi Astonu Martin DB5. Tu poháněl celohliníkový řadový šestiválec o objemu čtyř litrů, který ze sebe vydoloval 282 koní výkonu a 390 Nm točivého momentu. Na svou dobu skvělé hodnoty. Jeden a půl tunové auto zrychlovalo na stovku za 8 sekund a síly mu došly až po překonání 230 km/h. Nejenže tedy fantasticky vypadalo, ale i dost rychle jezdilo. Celkem vzniklo 1 023 kusů včetně kabrioletů a loveckých kombíků (shooting brake).

Technické údaje:
Motor: řadový šestiválec vpředu podél
Objem: 3 995 cm3
Výkon: 282 koní při 5 500 ot.
Točivý moment: 390 Nm při 3 850 ot.
Převodovka: 5st. manuální, pohon zadních kol
Hmotnost: 1 502 kg
Zrychlení: 8,0 s
Max. rychlost: 233 km/h

Toyota 2000GT (Žiješ jenom dvakrát, 1967)
Ve filmu Žiješ jenom dvakrát při svých toulkách po Japonsku přesedl James Bond z britského aristokrata do neurozeného sporťáku. Bylo to auto vskutku bez rodokmenu, když právě zakládalo dnes již bohatou historii malých japonských sporťáků. Toyota se v té době snažila za každou cenu zbavit nálepky výrobce obyčejných aut. Přímo lačnila po tom stvořit pořádné sportovní auto, které by dokázalo obstát proti evropské konkurenci. Dnes již víme, že se to značce povedlo a dodnes je vnímána jako tvůrce prvního japonského superauta.

Toyota 2000GT byla společným projektem Toyoty a Yamahy. Celkem vzniklo za tři roky výroby mezi lety 1967 a 1970 pouhých 337 exemplářů, což znamená jediné – dnes jsou „dvoutisícovky“ velmi cennou raritou. Pokud byste chtěli začít smlouvat s některým z majitelů, připravte si pro začátek 15 milionů korun. Co je ale na tomto modelu vlastně tak přitažlivého?

Jednak skvěle vypadá. Podívejte se na ty štíhlé křivky, předlouhou kapotu a kabinu usazenou co nejvíc dozadu plynule splývající v trochu ostřejší záď. Krásné detaily, jako výklopné světlomety, špičatý nos nebo typicky umístěná zrcátka na blatnících celek jen podtrhují. V interiéru se zase můžeme kochat atypickou táhlovou ruční brzdou nebo stejným dřevěným obložením, které Yamaha používá při výrobě hudebních nástrojů.

Technici kromě krásy obdařili malou toyotu také zajímavou technikou. Točivý dvoulitrový řadový šestiválec se zmohl na velmi dobrý výkon 150 koní a 177 Nm. Ve spojení se slovem superauto tyto hodnoty nevypadají nikterak působivě, vždyť třeba již zmíněný Aston Martin DB5 na tom byl skoro dvakrát lépe (nutno podotknout, že z dvakrát většího objemu), než uvedeme do kontextu další proměnnou – hmotnost pouhých 1 120 kg. Atletická karoserie z hliníku tedy skrývala skutečného sportovce. Z převodovek byl na výběr dále pětistupňový manuál nebo třístupňový automat, v případě manuálu jste si mohli vybrat dokonce mezi třemi koncovými převody. Samosvorný diferenciál, vyvážení 50/50 a kotoučové brzdy na všech kolech jsou samozřejmostí a dodnes také měřítkem skutečné sofistikovanosti vozu.

Filmové auto nebylo vybaveno nikterak zvláštní výbavou, pouze monitorem, ve kterém mohl agent 007 sledovat své pronásledovatele. Na plátně předvedlo pouze vrozené kvality – rychlost a lišáckou mrštnost. S autem se ale pojí jedna zajímavá zákulisní historka. Těsně před natáčením prvních scén se zjistilo, že se urostlý Sean Connery do auta prostě nevejde. Malá toyota měří na výšku jen 116 cm. Následoval tedy jeden telefonát do Japonska s žádostí o řešení problému. Už po dvou týdnech mohl filmový štáb pokračovat v práci, když obdržel zásilku dvou aut bez střechy. Dodnes se jedná o jediné exempláře ikonické Toyoty 2000GT ve verzi kabriolet.

Technické údaje:
Motor: řadový šestiválec vpředu podél
Objem: 1 988 cm3
Výkon: 150 koní při 6 600 ot.
Točivý moment: 177 Nm při 5 000 ot.
Převodovka: 5st. man., 3st. auto., pohon zadních kol, samosvorný diferenciál
Hmotnost: 1 120 kg
Zrychlení: 8,4 s
Max. rychlost: 220 km/h

Lotus Esprit S1 (Špion, který mě miloval, 1977)
Pod delší době útrap, kdy se ve filmech neobjevilo žádné pořádné auto, které by se mohlo vyrovnat předešlým dvěma hvězdám, bylo zapotřebí přijít s něčím novým. Poslední díly trochu zamerikanizovaly, jak pojetím zábavy, tak původem vozového parku Jamese Bonda. Ačkoliv tedy nabídly spoustu akčních sekvencí, na další skutečně hrdinské auto jsme dlouho čekali. Tím se měl stát až Lotus Esprit S1 ve filmu Špion, který mě miloval.Celý film se odehrával v podmořském prostředí, kdy hlavní padouch chtěl vyhubit lidstvo a pod mořskou hladinou založit novou „lepší“ civilizaci z vybraných jedinců. Aby mohl Bond se zlem úspěšně bojovat, potřeboval vodě odolnou výbavu. Tu také bílý Esprit měl ve svém repertoáru. Slavná scéna, kdy skáče z mola do moře, promění se v ponorku a uniká tak svým pronásledovatelům, byla pro tehdejší publikum šokující a zároveň ukázala, kam až dokážou tvůrci zajít. Pro natáčení bylo ve větší míře použito speciálních postupů, kdy se samozřejmě nevyvíjelo auto schopné plavby pod vodou. To, co ve snímku můžete vidět, jsou jen modely auta a prázdná karoserie poháněná dvěma potápěči.

I za Lotusem Esprit stojí zajímavý zákulisní příběh. V té době byla filmová série již velmi slavnou obchodní značkou a o umístění svého produktu ve filmu bojovalo mnoho společností. Stejný boj sváděly i automobilky. Nejprotřelejší však byli u Lotusu. Místo aby žadonili u producentů, aby obsadili právě jejich auto do snímku, donutili producenty žadonit u nich. Když se tehdejší marketingový ředitel Lotusu dozvěděl od známého o přípravách nového dílu, nasedl do tehdy ještě prototypu Lotusu Esprit, dovezl jej před brány filmového studia, zaparkoval a v klidu odešel. Předtím však ještě auto zbavil jakýchkoliv indicií, že se jedná o Lotus – z auta odstranil všechny znáčky. Když se dav zvědavců srotil kolem neznámého auta, nestačili zírat, když se řidič k autu vrátil a bez jediného slova odjel. Byl to vskutku geniální tah, jak vzbudit pozornost u producentů a donutit je zajímat se o původ auta, který nakonec skvěle vyšel.


„Brrrr… taxi. Sednout do drožky? Ani náhodou…


… když nemůžu řídit sám, tak půjdu raději po svých!“

Esprit ale doprovázely další problémy během natáčení, tentokrát technického rázu. Ne že by nefungoval, naopak, fungoval až moc dobře. Vyspělý podvozek lotusu totiž měl tolik přilnavosti, že na záběrech postrádala jízda jakékoliv drama. Když se v jedné volné chvilce jeden ze zaměstnanců, přesněji Roger Becker, šel jen tak projet, vystřihl v zatáčce parádní drift a jízdu zakončil spektakulární otočkou v oblacích prachu. Od této chvíle se stal dvorním řidičem filmařů a kaskadér dostal výpověď. Všechny scény, které jsou ve snímku k vidění, jsou pak zásluhu jeho řidičského umění, včetně v reálu dost nebezpečného podjetí pod vznášejícím se vrtulníkem.

Jak už bylo uvedeno, lotus ve skutečnosti pohybu pod vodou nebyl schopný. Jednalo se o standardní model Lotusu Esprit S1. Esprit setrval ve výrobě dlouhých 28 let do roku 2004. Během této doby prodělal tři generační obměny, při kterých ale zůstala zachována původní koncepce i forma, jen pod kapotou se objevil dokonce osmiválec. Původní model S1 ale poháněl řadový čtyřválcový dvoulitr umístěný uprostřed. Výkony 160 koní a 190 Nm byly podpořeny pětistupňovou převodovkou a lehoučkou sklolaminátovou karoserií. Na váze pak celé auto vykázalo hodnotu kolem 900 kg. Oficiální údaje tvrdily zrychlení na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost 220 km/h. Pozdější redakční testy tyto hodnoty trochu umírnily, ale i přesto byl Esprit vždy rychlým autem. Hlavním lákadlem však byly tvary dosud nevídané klínovité karoserie, které espritu vetkl samotný Giorgetto Giugiaro. Pro fanoušky Bonda je dnes Lotus Esprit jedním z dostupnějších aut.

Technické údaje:
Motor: řadový čtyřválec uprostřed podél
Objem: 1 973 cm3
Výkon: 160 koní při 6 200 ot.
Točivý moment: 190 Nm při 4 900 ot.
Převodovka: 5st. manuální, pohon zadních kol
Hmotnost: 900 kg
Zrychlení: 6,8 s
Max. rychlost: 220 km/h

Aston Martin V8 Vantage (Dech života, 1987)
Po dlouhatánské odmlce se James Bond opět dočkal vozu, který by jej stylově doplňoval. K tajnému agentovi s domnělou identitou britského aristokrata totiž patří domácí značka. Návrat Aston Martinu na stříbrné plátno se datuje do roku 1987. Ve snímku Dech života ztvárnil hlavního hrdinu vůbec poprvé herec Timothy Dalton, který setrval v roli jen po dobu dvou dílů. Tyto nové okolnosti byly přijaty trochu s rozpaky, nicméně právě návrat k Astonu znovu navrátilo filmům kouzlo původního Goldfingeru.

Hlavní roli opět hrají technologické vychytávky, které ovšem prodělali přirozenou evoluční vývoj. Vantage tak místo kulometů střílí naváděné rakety, místo bodáků na pneumatiky má vestavěný laser, kterým v jedné scéně odřízne celou karoserii policejního Žigulíku od podvozku (mimochodem v historických barvách VB, přestože se děj odehrává v Rusku), nebo zimní výbavu zahrnující lyžiny, hřeby v pneumatikách a pohon proudovým motorem.

Sériový Aston Martin V8 Vantage byl v době vzniku v roce 1977 jedním z nerychlejších aut světa. Vidlicový osmiválec o objemu 5,3 litru, evoluce motoru z bláznivé Lagondy, dokázal rozpohybovat auto až na 270 km/h, přičemž stovkou uhánělo již za 5,3 sekundy. Komu nestačilo 395 koní, mohl si objednat motor o objemu 6,3 litru. Nezávislí úpravci nabízeli dokonce sedmilitrový motor. Vantage byl pořádnou bestií. Nejenže jeho vzezření vzbuzovalo respekt, ale také to byl pořádný kus auta. Nejen rozjet, ale potom také ubrzdit 1,8 tuny železa z maximální rychlosti vyžadovalo hodně odvahy. Vantage vznikl také v otevřené verzi nazývané Volante. Obou aut se dohromady vyrobilo pouhých 534 kusů.

Technické údaje:
Motor: V8 vpředu podél
Objem: 5 341 cm3
Výkon: 395 koní při 5 800 ot.
Převodovka: 5st. manuální, pohon zadních kol
Hmotnost: 1 815 kg
Zrychlení: 5,3 s
Max. rychlost: 274 km/h

BMW Z8 (Jeden svět nestačí, 1999)
Další auto hodné lva salonů formátu Jamese Bonda. Duchovní nástupce ikonického BMW 507 je rychlý, drahý, vzácný a hlavně skvěle vypadá. Rychlost mu dodával pětilitrový vidlicový osmiválec z tehdejšího BMW M5 E39, produkující totožných 400 koní. Točivý moment 500 Nm putoval na zadní kola přes šestistupňový manuál. Motor se musel vypořádat s hmotností téměř 1 600 kg. Na malý roadster docela váha, přestože konstrukce byla celohliníková. Ve své době se také jednalo o docela drahé auto, tehdejší ceny začínaly na 128 tisících dolarů, což bylo víc, než kolik stála srovnatelná konkurence. Aby BMW trochu podpořilo prodeje, nabízelo ke každému autu také kapotovaný skútr BMW C1 zdarma. Produkce vozů se zastavila na čísle 5 703, což dnes z auta činí vyhledávanou investici.Pokud vám přijde design trochu povědomý, vězte, že za tvary stojí Henrik Fisker, zakladatel stejnojmenné automobilky. Ten má na svědomí mimo jiné další Bondovo auto – Aston Martin DB9. Takže tu máme papírově správné auto. Jenže možný potenciál vyšuměl do ztracena. Nic ze svých kvalit ve filmu pořádně nepředvedlo. Objevilo se jen na chvíli, vystřelilo jednu raketu a pak bylo přeříznuto vedví. Žádná dech beroucí honička se nekonala, jen laciná – i když vzhledem ke vzácnosti auta dost drahá – scéna na efekt.


Je potřeba ukázat nový Ford Ka? Sedne do něj Bond girl. A 007 si užije Mondeo.

Velké zklamání oproti BMW 750i z předešlého dílu, které na tom bylo o poznání lépe. Výbava zahrnovala obligátní naváděné rakety, neprůstřelná skla a drobnosti, které přijdou občas vhod, třeba jako elektrické nůžky na kabely v kapotě. Celé auto mohl agent 007 navíc řídit dálkově pomocí mobilního telefonu, což také ve spektakulární honičce v podzemních garážích předvedl.

Jenže, James Bond přeci nemůže jezdit v manažerské limuzíně. I když si tedy BMW Z8 ve filmu Jeden svět nestačí moc velkou roli nestřihlo, přesto patří do výběru, protože na rozdíl od vybavenější „sedmičky“ je přesně tím autem, po kterém toužíme. Pro všechny ostatní z toho plyne ponaučení, jak nešťastně volený product placement může ochudit příběh.

Technické údaje:
Motor: V8 vpředu podél
Objem: 4 941 cm3
Výkon: 400 koní při 6 600 ot.
Točivý moment: 500 Nm při 3 800 ot.
Převodovka: 6st. manuální, pohon zadních kol
Hmotnost: 1 660 kg
Zrychlení: 4,7 s
Max. rychlost: 250 km/h

Aston Martin Vanquish (Dnes neumírej, 2002)
Po velkém zklamání, které divákům připravily poslední tři díly, přišla vzpruha ve snímku Dnes neumírej. Hlavní roli se zde střihnul Aston Martin Vanquish. Klasická výbava v podobě hřebů v pneumatikách, vystřelovací sedačky, radarů, raket a dalšího „nádobíčka“ v autě samozřejmě nechybí. Navíc má ale jednu novou schopnost, na kterou ve filmu upozorňuje i slovní hříčka „Aston Martin Vanish“ (od anglického slova „vanish“, tedy zmizet). Podobně jako u podvodního lotusu i tohle je revoluční krok, kterým tvůrci trochu posouvají sérii mimo realitu. Ačkoliv ve světě existují technologie jak určitý objekt zneviditelnit prostřednictvím kamer, které přehrávají obraz zpoza objektu v reálném čase na monitory po celém obvodu objektu, filmové ztvárnění je poněkud sofistikovanější. A nemůžeme se ubránit pocitu, že i trochu přitažené za vlasy. Tohle do Bonda prostě nepatří.

Podívejme se tedy blíže na samotné auto. Vanquish je velkým GT v moderním pojetí, které v roce 2001 nahradilo dosluhující model Virage. O pohon se stará šestilitrový dvanáctiválec. Výkon 450 koní a točivý moment 556 Nm přenáší na zadní kola šestistupňový robotizovaný manuál. Že se jedná o velké auto, ukáže i ručička na váze hodnotou 1 815 kg, přestože konstrukce sestává z hliníku a uhlíkového vlákna. Dnes je Aston Martin Vanquish osvědčenou a vyhledávanou klasikou, pokud toužíte po ojetém Astonu.

Technické údaje:
Motor: V12 vpředu podél
Objem: 5 935 cm3
Výkon: 450 koní při 6 500 ot.
Točivý moment: 556 Nm při 5 000 ot.
Převodovka: 6st. robotizovaná, pohon zadních kol
Hmotnost: 1 815 kg
Zrychlení: 4,7 s
Max. rychlost: 315 km/h

Aston Martin DBS V12 (Casino Royale, 2006)
Snímek Casino Royale s novou hereckou hvězdou Danielem Craigem v hlavní roli se atmosférou navrací k původním trhákům. Bondovým přibližovadlem v tomto díle je Aston Martin DBS V12, generační nástupce předešlého Vanquishe. Vlajková loď Astonu skrývá v útrobách stejný dvanáctiválec, nicméně vylepšený. V poslední verzi produkuje 510 koní a 570 Nm, které rozpohybují auto na 100 km/h za 4,3 sekundy, přičemž se ručička rychloměru zastaví na 302 km/h. Inženýři naordinovali novému autu značnou dietu, které zhublo na výsledných 1 695 kg. Poctivá šestistupňová manuální převodovka je k mání společně s automatem o stejném počtu převodů.


Za tuhle bouračku nemohl Bond, ale řidič a kaskadér Fraser Dunn.

Veskrze moderní auto producentům Casina Royale tvořilo vrásky na čele. Podobně jako starý Lotus Esprit, i DBS mělo pro potřeby natáčení až příliš dobrý podvozek. Ve scéně, kde James Bond spěchá za padouchy, kteří unesli jeho novou lásku Vesper Lynd a nechali ji svázanou uprostřed silnice schválně tak, aby ji Bond sám zajel, potřebovali tvůrci s autem provést prudký výhybný manévr a nechat jej v točit v kotrmelcích. Při natáčení kaskadérské scény, která se ve skutečnosti točila ve známém testovacím středisku Millbrook, se však Aston stále nechtěl převrátit na střechu. Jedné z mála akcí se tedy muselo domoci speciálním trikem, kdy za využití vystřelovacího závaží v podlaze se vůz převrátil, který pak lehce putoval „přes budku“. No, možná kdyby se scéna točila někde na zapomenuté okresce u nás (jako většina filmu), stejnou službu by poskytl i výmol na silnici. Nicméně tato událost počtem kotrmelců vešla do Guinnessovy knihy rekordů.

Technické údaje:
Motor: V12 vpředu podél
Objem: 5 935 cm3
Výkon: 510 koní při 6 500 ot.
Točivý moment: 570 Nm při 5 750 ot.
Převodovka: 6st. manuální nebo automatická, pohon zadních kol
Hmotnost: 1 695 kg
Zrychlení: 4,3 s
Max. rychlost: 302 km/h

Další auta, která James Bond řídil:

Sunbeam Alpine – první Bondovo auto v první velké honičce s pohřebákem

BMW Z3 – první BMW v historii filmu, které započalo slabší chvilku

Ford Mustang Mach I – nejznámější chyba ve scéně, kdy auto vjíždí do úzké uličky po dvou kolech, ale vyjíždí z ní po druhém páru kol

AMC Hornet – nejpůsobivější ve scéně, kde skáče přes řeku s vývrtkou

Renault 11 – typická francouzská komediální honička, ve které nejdříve přišel o střechu a pak i o půlku karoserie

Citroën 2CV – malé, ale šikovné autíčko, které díky své agilitě ujede i silnějším

Alfa Romeo GTV6 – když ještě nebyly mobily, auto bylo nejrychlejším komunikačním prostředkem

Ford Mondeo – obyčejné auto, které ale tak trochu vypadá jako Aston Martin

Land Rover Defender – britská legenda ve filmu o návratech ke kořenům

DOPORUČUJEME: Filmy o autech, na které jsme se (ne)museli dívat

9.11.2012 8:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist