Jaký přívěs lze táhnout za osobním autem? Jaké jsou maximální hmotnosti?

Velké množství nejasností existuje v tom, jak těžký přívěs lze připojit za osobní automobil, případně v tom, jaká pravidla je třeba dodržet.

Základní pravidla pro spojovatelnost vozidel do soupravy stanoví §14 vyhl. č. 341/2002 Sb. takto (další výklad se bude týkat pouze vozidla kategorie M1, tj. běžného osobního auta):“

 

– okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5násobku okamžité hmotnosti tažného vozidla;

 

– okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být větší než největší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená při schválení technické způsobilosti tažného vozidla;

 

– nebrzděná vozidla kategorie O1 (tj. přívěsy do 750 kg) mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak;

 

– okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie O1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla

 

K pochopení výše uvedených pravidel je nutno uvést definice některých výše uvedených pojmů:

 

– okamžitá hmotnost – hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při provozu vozidla na pozemních komunikacích

 

– největší povolená hmotnost – největší hmotnost, se kterou smí být vozidlo užíváno v provozu na pozemních komunikacích

 

– provozní hmotnost – hmotnost nenaloženého vozidla s karoserií a se spojovacím zařízením (jen u tažných vozidel) v pohotovostním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce nemontuje karoserii nebo spojovací zařízení

 

A nyní budou výše uvedená pravidla vysvětlena na příkladu konkrétního vozidla. Pro názornou ukázku uveďme příklad, ve kterém má tažné vozidlo největší povolenou hmotnost podle technického průkazu 2 000 kg a v daném případě okamžitou hmotnost 1 650 kg a táhne brzděný přívěs.

 

Podle prvního pravidla platí, že pokud se jedná o vozidlo s vyšší konstrukční rychlostí než 40 km/h, pak okamžitá hmotnost přívěsu smí být až 2 475 kg, pokud to ovšem nebude dále omezeno.

 

Podle druhého pravidla platí, že pokud bude např. největší povolená hmotnost jízdní soupravy dle technického průkazu 3 500 kg, pak okamžitá hmotnost soupravy nesmí být vyšší než tato hodnota. Pokud bude okamžitá hmotnost vozidla 1 650 kg a největší povolená hmotnost soupravy 3 500 kg, pak okamžitá hmotnost přívěsu nemůže být vyšší než 1 850 kg, tedy výrazně nižší, než by se mohlo zdát z prvního pravidla.

 

Jak patrno, je třeba vždy velmi pečlivě prostudovat údaje z technických průkazů obou vozidel, aby si řidič byl jist, že konkrétní přívěs smí za vozidlo připojit.

JUDr. Tomáš Beran

16.4.2009 5:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist