fotogalerie-jak-vybrat-spravny-motorovy-olej-2017_4-1200x1200-352x198.jpg

Jaký olej do auta? Poradíme, jak správně vybrat a vyměnit motorový olej

poradna

Mazání motoru je důležité, o tom není pochyb. Jenže není olej jako olej. Poradíme, co znamenají jednotlivá označení a podle čeho se při výběru oleje řídit.

Diskuze

29 komentářů

    McMatej

    Acea A1/B1 nejsou standartní oleje, ale oleje se sníženou HTHS viskozitou (2,9 až 3,5) a můžou se použít jen do motorů, která jsou na to konstruhované. viz například http://www.oilspecifications.org/acea.php

    satam

    Autor článku musí být skutečně „odborník“. Dělit oleje na syntetické, polosyntetické a minerální podle SAE specifikace (0W, 10W apod.) může jen naprostý diletant, který o nich vůbec nic neví.
    Zrovna tak tvrdit, že syntetika je lepší než polosyntetika a ta je pak lepší, než minerál může jen napostý ignorant, protože existují polosyntetiky, které jsou podle specifikací (SAE, ACEA, API) lepší/kvalitnější, než některé syntetiky, které, tyto specifikace mají slabší. To samé platí i o minerálech hlavně ve srovnání s polosyntetikami, minerály se však již v současnosti vyskytují minimálně.
    Sám jsem před lety používal do svého auta polosyntetiku, jež měla lepší specifikace, než doporučovaná syntetika a autu to určitě neuškodilo, spíše mu to prospělo (a mé peněžence jakbysmet, cena té polosyntetiky byla zhruba třetinová proti „doporučované syntetice renomované značky Castrol“!!).

    js

    opravdu odbornik :))

    MoToToM

    Opravdu si plést pojmy – hustota není pro olej podstatný parametr, navíc se s teplotou nemění.

    Parametr, který se mění s teplotou je V I S K O Z I T A !
    Pro ty co neví co je viskozita – je to česky T E K U T O S T !

    Petr

    Na našem trhu jsou k dostání malá čerpadla sloužící k vyčerpání motorového oleje. Jsou vhodná i pro použití při výměně oleje u automobilu, nebo raději aplikovat klasický postup ? Děkuji.

    MoToToM

    Já hlasuji pro klasiku, olej z teplého motoru přes výpustný šroub ve vaně. Aspoň mám přehled o stavu oleje co jde ven.

    PepaSFI

    Vysávání oleje přes otvor měrky se často používá, je to pohodlné, nemusí se auto zvedat, dostávat se k výpusti přes ochranné kryty, jsou i motory co spodní výpusť nemají ale má to nedostatky. U spousty motorů se tou trubičkou nedá dostat až na dno takže vyčerpání není dokonalé.

    PepaSFI

    takže opět článek s hrubým nedostatkem. U dnešnch moderních aut je nutné kromě zmíněných specifikací, nebo spíš více než to, dodržet firemní specifikace automobilky. Některé motory, typicky například diesely s filtrem částic mají zvláštní požadavky na složení oleje a nedodržení může nést nemilé následky. například když má motor předepsaný olej VW 507.00, neměl by se v něm používat olej VW 505.00 ikdyž jinak to bude mít taky třeba označení 5w30

    Uve Filter

    Pan autor zapomněl ještě zmínit tzv. oleje třídy Longlife (olej se mění až po 30000km) v poslední době hojně používané automobilkami aby vydělali ještě více peněz a to tím že tím olejem co doporučují zkrátí výrazně životnost motoru a vám nic jiného nezbyde než si koupit nové. Takže vyloženě bych se neřídil pokyny výrobce jaký olej tam mám použít a za jak dlouho mám olej vyměnit, ale spíš bych se řídil té viskozity neboli hustoty. A používal bych hlavně oleje od renomovaných výrobců a né takové ty značky Starline, Sheron, Hekra a ty neznámé oleje ze supermarketů. Většina automechaniků vám to potvrdí že to je nesmysl že je to v podstatě likvidátor motorů a nic na tom neušetříte. Ale v dnešní konzumní době se tohle neřeší v dnešní době nejde o kvalitu ale o kvantitu a hlavně vydělat co nejvíc peněz!

    Tom

    Autore, když už něco o tom chcete psát, tak si to alespoň nastudujte!!! Nebo se raději někoho zeptejte! Takové poučky by možná prošly před 20 lety, ale dnes se řídit vašim článkem, tak kdo ten motor nezničí, tak se alespoň připraví o záruku!
    A jen takovou radu na závěr: Až budete potřebovat dolít olej, zajeďte to raději nechat udělat servis, vašemu auto to jen prospěje…
    P.S. Co byste řekl na dnes používané oleje 0W-20? Či dokonce 0W-18? S tím by se podle vás mohlo jezdit tak akorát na Antarktidě, že?

    Hanz

    Jsou motory,kde se odsátím dá dostat ven víc oleje,než jeny vypuštěním. Je to díky tvaru olejové vany. Příkladem budiž motor 1,6 TDCi (HDi) od Ford/PSA
    Jinak teda ty nesmysly a nepřesnosti v článku jsou do nebevolající… Bylo jich tu uvedeno v komentech dost.

    Mikin

    Výrobci automobilů doporučují longlife , já osobně mám auto s  disel, motorem koncernu GM , výměnu oleje řeším každých 15 tis. A v motoru je slyšet šepot květin . . Krátké výměny prodlouží životnost motorů , mikročástice které se uvolňují provozem do oleje nedokáže žádný Longlife odstranit.

    Player

    Jo, a jak vyměním filtr, pokud ho nemám nahoře? A z filtru taky teče, takže to vysávání jen pro auto, co mají filtr ze shora. A stejně si myslím, že spodem toho vyteče víc.

    4majkl

    Jestliže koupím shell, Castrol, mogul nebo Starline a budou mít identický specifikace, tak by mne zajímalo, proč třeba zrovna ten starline má být nekvalitní….

    Zdeněk

    Výměnu provádím zásadně čerpadlem, přes olejovou měrku. Odčerpám určitě víc, než vyteče přes
    vypouštěcí šroub. Olej čerpám přímo do kanystru od použitého oleje. Nic neuteče mimo. Mám tak
    přehled jaký a kolik oleje odčerpám. K výměně oleje s hora je přizpůsoben i olejový filtr. přístupný je
    právě s hora. Jsem rád, že si mohu provádět výměnu sám. Když pominu finanční úspory, tak
    alespoň vím jaký olej a kolik ho do motoru naliji.

    Mat

    Starline je recyklovana sracka. Cokoli od starlinu nesplnuje vubec nic. Pokud to neni prekup a prelozeni z krabicky napr boach do krabicky starline ….. Prej nevim proc by mel byt spatny 😀

    MP

    Souhlas, ale napsat, že se s teplotou nemění hustota, může taky jen diletant. Samozřejmě změna není tak veliká jako u viskozity a hlavně nemá takový vliv na mazání, ale je potřeba nepsat nesmysly, když nevím.

    Babeta

    Další info o olejích včetně pěkné tabulky zde: https://nejen.cz/problematika-olej%C5%AF-a-mazani-f85/jake-oleje-a-platicka-maziva-vazeliny-do-avie-t209.html

    Honza Chalupa

    ja mam teda se starline dost spatne zkusenosti… osobně jediny, co mi prijde, ze funguje je pridavani do oleje aerotec conditioner- docela odhlucil motor a na delsich vzdalenost mam nizsi spotrebu…

    Pítr

    aerotec olej znam, zkousel sem a poskojenost velka.

    Marek

    Takze odbornici olejarskych firiem ladia stovky hodin aditiva do oleja a pan redaktor odporuci dosypat nejaku teleshopingovu sracku…

    ochtl

    nejlepší je ten blábol že by se po polosyntetice neměl použít syntetický,že by se mohli rozpustit úsady a ucpat kanálky,četl jsem článek z roku 2006 a tam bylo psáno že všechny tyto oleje již mají protiúsadové aditiva a tady pisálek píše jako by polosyntetika byl nějaký šmejd co tvoří úsady,to platilo možná tak u olejů m6a kdysi ,jinak by oleje měli být mísitelné a nemělo by se nic stát,ale to bych raděj nezkoušel…

    Francis Drake

    Řídím se pouze doporučením výrobce a nic zbytečného nevymýšlím. Pokud mám od výrobce doporučení na olej VW 500.00 a 502.00 , tak tam dávám tento olej. Mohu ho dát jak ve specifikaci 5W-40, nebo 10W – 40. Obě specifikace jsou odsouhlaseny výrobcem. Tak proč experimentovat.

    huhu_koktejl

    kristova noho… nechte vymenu oleje tomu kdo tomu rozumi a nebo servisu. Takovehle clanky jsou jen na skodu vesmes.

    Michal

    No to je ale snuzka sra.cek.
    Radeji by si pan redaktor mel precist neco na oleje.cz novinarske kachny

    Lipnicak

    Jen pro informaci, olej jedině podle doporučení výrobce. Třeba pro PSA s FAP je jeden jediný Ineo ECS, pochybuju že ho někdo kvůli jeho „bežné lidové ceně“ používá, i kdyby měl. Pak se diví, že FAP nevydrží a že odchází turba atd.. i VTi PSA a Valvetronic BMW chce speciální olej kvůli variabilním vačkám a regulačním ventilům. Vypuštění oleje je podle typu motoru. Kdo má vypoštěcí otvor pro parádu, opět PSA, tak mu tam zbyde 0,5l starého oleje včetně úsad na dně vany. Takže jedině vysávat, jinak se nový olej hned kontaminuje. U normálních to vypouštět, aby kal ze dna odtekl. Long life se mění při běžném režimu sice po 30t. km nebo 2roky, ale podle plánu údržby pouze v normálním režimu. Při stíženém (město, prach, horko, dálnice) je doporučeno 15-20t nebo 1 rok. Jiné jsou pak i intervaly na ostatní provozní kapaliny a filtry. Takže číst plán údržby 🙂 Hádam že 90% ojetin nedodržuje výrobcem stanovený plán údržby a tím pádem sníží rapidně životnost motoru. A pak se nadává co je to za šroty.. Bohužel dnes platí víc pravidlo, kdo maže, ten jede..

    Lukáš

    Dobrý den mám Fabii 1.4 16 V 74 kW ročník 2000 potřeboval bych poradit jaký olej koupit děkuji

    Faboš

    Na https://kralmotoru.cz/media/jaky-olej-do-motoru jsem se dočetl o tom, že informace ohledně použití konrétního oleje můžeme najít v servisní knížce. Rozhodně bych tedy do motoru nelil kdejaký olej, ale pečlivě vybíral. Myslím si, že správné používání oleje se určitě projeví na životnosti motoru, což se jistě vyplatí.

    Daniel Výtisk

    Autor článku je na slovo vzatý „odborník“, který bez vědomostí a praktických znalostí radí veřejnosti,… plete si hustotu a kinematickou viskozitu. Troufnu si odhadnout, že překlopil nějakým automatickým překládačem článek z jiného jazyka, ale nedomyslel, že s odbornými výrazy významově vazebně spojenými mají překládače velké problémy. Souhlasím se všemi napsanými komentáři a jen bych doplnil, že nedoporučuji u olejů normy VW 504.00/507.00 tzv. „longlife“ překračovat proběh 25 tkm při kombinovaném provozu a 20 tkm při městském provozu. Dle testů jsou tyto oleje vyčerpané v průměru po 22 tkm. Příjemný den !

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist