Jak testujeme?

Co byste měli vědět, než začnete porovnávat námi naměřené údaje s těmi oficiálně uváděnými.

Autoweb.cz testuje nová auta v areálu Centrum bezpečné jízdy Polygon Most pomocí zařízení Videobox Lite od společnosti Racelogic.

Odkaz na oficiální stránky Centrum bezpečné jízdy Polygon Most

Odkaz na oficiální stránky RacelogicPřed začátkem měření
V autě sedí dva lidé – řidič a spolujezdec, který obsluhuje měřicí zařízení. Každý vůz má v době měření palivovou nádrž naplněnou nejméně na 50 procent svého objemu. GPS anténa je umístěna na střeše pomocí magnetu.

Pře začátkem měření několikrát prudce akcelerujeme a zabrzdíme, abychom ohřáli pneumatiky. Pokud je to možné, vypneme všechny elektronické systémy aktivní bezpečnosti, jako je stabilizační a protiprokluzový systém. Je-li na výběr více režimů převodovky, řídící jednotky motoru, tlumičů pérování a podobně, nastavíme vždy ten „nejsportovnější“.Akcelerace
Měří se na nejdelší rovince mosteckého polygonu. Po několika pokusných jízdách následuje šest „ostrých“ jízd (tři každým směrem), z nichž vzejde výsledek.

U vozů s manuální převodovkou řidič vytočí motor do oblasti nejvyššího točivého momentu a prudce uvolní spojku. O vozů s automatickou převodovkou lehce přidrží brzdový pedál levou nohou, přidá plyn a uvolní brzdu. Je-li vůz vybaven systémem launch control pro regulaci prokluzu kol při startu, použijeme ho.

Brzdná dráha
Řidič začíná brzdit z rychlosti cca 120 km/h, aby se do výsledku nepromítla reakční doba řidiče a náběh brzdové soustavy. U vozů vybavených systémem ABS řidič tlačí na brzdový pedál plnou silou až do úplného zastavení. Žádný vůz bez ABS jsme v redakci už dlouho neměli:-)

Tento způsob měření znamená, že získáme „čistou brzdnou dráhu“ 100-0 km/h a můžeme porovnávat výsledky jednotlivých aut. Protože ale v našem údaji není zahrnuta reakční doba řidiče a brzdové soustavy, v provozu bude celková brzdná dráha se stejným vozem výrazně delší!

I v tomto případě provádíme šest měřených jízd – tři každým směrem.Skidpad
Kruhová dráha umožňuje měřit celkovou přilnavost vozu, která je vyjádřena hodnotou maximálního příčného zrychlení (hovorově též boční přetížení nebo „g“). Na výsledek má dramatický vliv rozměr použitých pneumatik.

Čas na kolo

Jezdíme na improvizovaném handling okruhu v zadní části mosteckého polygonu. Trať s pěti levými a dvěma pravými zatáčkami není dlouhá, ale výrazné převýšení a oblouk s horizontem v první polovině kola jí dodává na zajímavosti. Profil trati umožní vyniknout především lehkým, obratným autům, která rychle mění směr. Naproti tomu vysoký výkon ani silná mechanická přilnavost k dobrému času příliš nepomohou. Tím se naše trať podobá typické české okresce.
Řidič se nesnaží závodit – naším cílem je zajíždět stabilní, vyvážená kola těsně pod hranicí fyzikálních limitů. Měřené kolo je vždy letmé a začíná se počítat od místa, kde se trať protíná s příjezdovou komunikací ke skid padu.

Parametry okruhu
Počet zatáček: 7
Převýšení: 10,5 m
Délka 690 mSpotřeba
Měříme-li ji, potom tak, že před odjezdem do Mostu natankujeme na okraji Prahy nádrž vozu do prvního cvaknutí a vynulujeme palubní počítač i počitadlo ujetých kilometrů. Po návratu opět doplníme na stejné čerpací stanici u stejného stojanu nádrž do prvního cvaknutí. Z načerpaného množství paliva a ujetých kilometrů vypočteme průměrnou spotřebu v testu. Ta zahrnuje jak cestu do Mostu a zpět (klidný způsob jízdy, dodržování rychlostních limitů), tak dynamické měření na polygonu.

Pokud z nějakého důvodu není uvedený postup možný (například proto, že se z polygonu vracíme jinou trasou), uvádíme hodnotu podle palubního počítače. V takovém případě je tato skutečnost zmíněna přímo v tabulce.

Proč se námi naměřené hodnoty liší od těch oficiálně udávaných?
Není to tím, že by výrobci automobilů lhali, nebo snad kvůli tomu, že neumíme řídit (i když to samozřejmě není vyloučeno:-)). Výsledky jednoho a téhož vozu se mohou poměrně dramaticky lišit v závislosti na povrchu zkušební dráhy, atmosférických podmínkách a množství příplatkové výbavy (ta může navýšit provozní hmotnost vozu až o stovky kilogramů). Jistý vliv, který nikdy nedokážeme zcela vyloučit, má také lidský faktor.Proč se tedy vůbec s měřením obtěžujeme? Jelikož měříme vždy na jednom místě, jedním způsobem a jedním typem měřicího zařízení, časem tak vznikne databáze umožňující přímo porovnat výsledky konkurenčních modelů aut.

Výrobcům aut nelze mít za zlé ani to, že jejich hodnoty spotřeby paliva jsou nižší, někdy poměrně výrazně, než ty naše. Způsob měření spotřeby pohonných hmot je stanoven evropskou směrnicí EU 80/1268/EEC. Není chybou výrobců automobilů, že tento právní předpis neodráží příliš věrně podmínky v reálném provozu.

26.5.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist