Jak správně připravit ojeté auto k prodeji na protiúčet?

Kdo chce dobře prodat ojetý automobil, měl by obchod důkladně připravit. Tedy nabízet vůz v rozumném stavu a určitě nic nezatajovat.
x7a8144-1100x618.jpg Zdroj: clean&style

Někteří motoristé nabízejí k prodeji ojetá vozidla až po té, co je takříkajíc dojezdí. Tedy v okamžik, kdy už vyžadují investice. Snaha vyhnout se potřebné opravě a ušetřit, ale může mít ve výsledku opačný efekt. Někdy za vůz nedostanou vytouženou částku nebo se jej jen opravdu těžko zbavují. Šance na úspěšný prodej ale nezvyšuje jen stav nabízeného automobilu.

Průhledná historie pomůže

„Velice dobře na případné kupce působí například zdokumentovaná historie. Nenarážíme tím pouze na servisní knížku, opravdu pozitivně jsou vnímány protokoly z technických kontrol a měření emisí nebo faktury z autoservisů,“ říká odborník z Andy Auta. Kdo je schraňuje od chvíle, co vůz pořídí, má při jeho pozdějším prodeji jasnou výhodu.

Na protokolech jsou totiž zaznamenány stavy ujetých kilometrů dle tachometru a prostor pro manipulaci s počítadlem se tak snižuje. Z faktur lze zase zjistit, co bylo měněno či opravováno, i když spoléhat na ně zcela nelze.

Opravit, či rovnou prodat?

Provedené opravy hodnotu vozidla rozhodně nezvýší, kupec má ale možnost udělat si obrázek, jak se o něj majitel staral. U oprav se pozastavme, protože nejeden motorista řeší, co u vozu opravit a co už nechat na novém majiteli. Je to logické, nikomu se nechce investovat částku, kterou při prodeji automobilu zpět nezíská.

Čtěte také: Kupujete ojeté auto? Poradíme, jak správně vybrat ojetinu a neudělat chybu

Pokud ale bude svítit třeba kontrolka hlásající opotřebené brzdové obložení, na kupce to dobrý dojem opravdu neudělá. Hned ho napadne, jak dlouho asi vůz takto jezdí a v jakém stavu tedy budou brzdové kotouče.

V hlavě mu pak běží řetězec čísel varující před rizikem nemalé investice do brzdového systému. Výměna brzdových destiček přitom většinou není tak nákladná a nesvítící varovná kontrolka vnese do obchodu potřebný klid.

Něco jiného představují například opotřebené plynové vzpěry dveří zavazadelníku. Kupec z toho nadšený nebude a možná zkusí získat nějakou slevu, nejde ale o podstatnou část vozu, jež by měla vliv na jízdní vlastnosti nebo vyžadovala vysokou investici. Pokud na problém upozorníte, obchod to nejspíš neovlivní. Zejména pokud přidáte informaci o ceně vzpěr a kde je výhodně koupit.

Drobnosti určitě opravte

Je-li například nadměrně opotřebena spojka nebo dvouhmotový setrvačník, bude prodej obtížný. Cena ojetiny musí tuto závadu respektovat, i tak ale řada případných kupců nabízený automobil obejde velkým obloukem.

Zde už ale narážíme na načasování prodeje. Toto je totiž příklad situace, kdy motorista vůz před prodejem dojezdil a nyní se ho chce zbavit. Jeho šance na prodej jsou přitom mnohem menší, než kdyby nabídl auto o něco dříve, když ještě vše fungovalo jak má.

Co tedy určitě opravovat? Rozhodně vše, co má vliv na běh motoru, starty nebo ovlivňuje jízdní vlastnosti. Kupující nikdy nesmí zapochybovat, zda se jedná skutečně o banální problém s vadnou svíčkou (i když u dieselu může být výměna žhavicí svíčky malé peklo), či jde o nějakou vážnou závadu, jíž se prodávající řečmi o nutnosti výměny svíček snaží jen maskovat.

Pokud nabízíte vůz, u něhož je třeba provést nějakou menší opravu, vyplatí se znát její přibližnou cenu včetně cen potřebných dílů. Dejte zájemci o vozidlo možnost ověřit si tento údaj, cena auta by přitom měla nutnost opravy alespoň trochu respektovat.

Čisté auto udělá dobrý dojem

Než se ale sejdete s prvním zájemcem o vozidlo, dobře jej k prodeji připravte. Určitě auto umyjte, vyčistěte interiér nebo to svěřte specializované firmě. Úsilí se rozhodně vyplatí, důkladně umytý a vyčištěný automobil působí úplně jinak.

Nezapomeňte ani na zavazadelník a motorový prostor. Zde můžete použít speciální chemii rozpouštějící mastnotu a oživovač černých plastů. Ten rozsvítí jak různé hadice a krabičky v motoru, tak třeba černé plastové části karoserie.

Inzerát, nebo bazar?

Velmi důležitý je také způsob a postup při prodeji auta. Kdo chce dát vůz protiúčtem nebo za hotové do bazaru, dostane výrazně méně, než když automobil prodá sám. S nižší částkou je třeba počítat, i pokud se rozhodnete pro komisní prodej v autobazaru. Ten si totiž k vámi požadované ceně připočítá ještě provizi a i pak musí být vůz prodejný.

Nejvíce lze utržit při prodeji přes inzerát. Je ve vlastním zájmu každého prodávajícího, přichystat si pro takovou příležitost kupní smlouvu. Kromě ceny a identifikace vozidla by v ní měly být vyznačeny všechny známé vady, nejlépe doplněny fotodokumentací, pokud je dokáže zobrazit.

Za co ručím?

Za vady motorista ručí podle toho, pro jaký způsob prodeje se rozhodne. To je důležité. Pokud od vás auto vykoupí autobazar, bude za případné pozdější problémy odpovídat obchodník s ojetinami – avšak jen v případě, že se k zodpovědnosti dobrovolně neupíšete. Vždy tedy důkladně prostudujte, co vám kdo dává podepsat!

Zárukám na ojetiny jsme se už věnovali dříve, ve zkratce si tedy jen řekneme, že prodávající u ojetiny zpravidla odpovídá za vady, které před kupcem zatajil nebo o nich nevěděl. Tedy za problémy, jež automobil už měl v době prodeje.

Ne za poruchy, které vzniknou později! Za poruchu se přitom nedá považovat opotřebení dílů, u nichž vzniká přirozeně při používání. Jde například o ojeté pneumatiky nebo opotřebené brzdové destičky.

Fotka zvýší šance

Kdo se rozhodne pro prodej vozu přes inzerát, měl by auto co nejlépe popsat, zejména pak výbavu, motorizaci a přidat minimálně jednu fotografii. Ta totiž šance na úspěšný prodej citelně zvýší.

Vyplatí se také současně inzerovat jak na internetu (na více serverech současně), tak v tisku. Zde jde především o inzertní noviny, případně lokální deníky. Mnoha motoristům se také osvědčil lístek s nabídkou k prodeji umístěný přímo za oknem vozu.

Kdo chce dobře prodat ojetý automobil, měl by jej zkrátka k prodeji nachystat, správně nabízet a nic před zájemci neskrývat. Zamaskovaná závada může být důvodem k odstoupení od smlouvy (zrušení obchodu) a to určitě nikdo nechce.

4.10.2022 7:05| autor: Milan Jirouš | zdroj: Andy Auta

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist