Jak šetřit motor? Tak třeba nešetřit na (kvalitním) oleji.

Téma motorových olejů je mezi řidiči diskutovaným tématem a otázkou vhodného výběru se zabývá každý zodpovědný motorista.

Dostali jsme k dispozici materiál do značky Mogul, nicméně pravidla pro dolévání či výměnu oleje nepodléhají konkrétní značce či změně, nýbrž výkonností třídě, doporučení od výrobce a v neposlední řadě i ročnímu období.


Výběr správného motorového oleje zaručí automobilu delší životnost a řidiči tisíce šťastných kilometrů. Jak si jistě pamatujete s hodin fyziky, čtyřdobé motory se dělí na benzínové (zážehové) a naftové (vznětové). Pokud jste si vědoma tohoto nejdůležitějšího rozdílu, pak máte z poloviny vyhráno a vůz v relativním bezpečí. Výměna motorového oleje se odvíjí od aktuálního technického stavu vozidla a počtu najetých kilometrů. Standardně se olej mění mezi 15 000 až 30 000 km včetně olejového filtru. U nových automobilů, jež k majiteli putovaly přímo z výrobní linky, se doporučuje výměna již po první tisícovce ujetých kilometrů opět včetně filtru. Naprosto odlišný scénář je u vozidel pořizovaných z autobazarů, u těch se obecně doporučuje výplach motoru.

V případě, že si na výměnu oleje troufáte vlastními silami, nezapomeňte předtím motor dokonale zahřát na provozní teplotu, které dosáhnete po dvaceti minutách jízdy. Jízdou dojde k tzv. homogenizaci veškerých úsad, kalů a mechanických nečistot. Olej následně musíte vypustit a nechat důkladně vykapat. Je nutné vyměnit celou olejovou náplň včetně olejového filtru. S vyjetým olejem a jeho následnou ekologickou likvidací vám pomohou například sběrná místa. Pro co nejdelší životnost motoru vašeho vozu je lepší strategií zvolit kvalitní olej.

Na trhu je jich několik, velmi dobré vlastnosti má například řada českých olejů Mogul Extreme. Výběr oleje se nevyplácí podceňovat, protože nekvalitní produkty způsobují velké opotřebování motoru, které často končí i jeho zadřením, vyšší spotřebou nebo nižším výkonem. Při doplňování oleje si ohlídejte viskozitní klasifikaci oleje. Viskozitní klasifikace popisuje letní a zimní třídy olejů. Moderní motorové oleje obsahují obě tyto třídy, tzv. multigrádové vícestupňové oleje, které běžně nabízí řada výrobců olejů. Zimní třídu poznáme podle označení „W“, což znamená winter. Čím nižší číslo, tím vyšší tekutost oleje i za nižších teplot a tudíž snadný start. Oproti tomu letní třída oleje zaručuje dostatečnost viskozitu – mazavost oleje při vysokých letních teplotách.

zdroj: Mogul

23.3.2016 5:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist