jak-se-prokazuje-telefonovani-za-jizdy-ii-cast.jpg

Jak se prokazuje telefonování za jízdy – II. část

poradna

Jak jsem avizoval u posledního článku, podíváme se i na další judikáty NSS, které se prokazování telefonování za jízdy, resp. dokazování obecně věnují.

Diskuze

52 komentářů

    TOMEK

    z pohledu mého tchána – dopraváka. Se slušnýma se většinou přestupek vyřeší rychle a za nižší sazby, sprosťáci si koledují o důkladnou kontrolu a vyšší sazby. Vcelku i chápu, když policisté vidí (někdy to prostě je vidět s jistotou) že někdo telefonuje a pak chce, aby mu to dokázali, že hledají i jinde, aby ten drzoun nevyvázl jen tak.
    Moje pokuty byly obvykle v rozmezí 100-500, stačilo být slušný a nevymýšlet si. Co mě dokáže překvapit je frajer s founem u ucha trefující se mezi cyklisty a  protijedoucí auto …. to a podobné obměny už jsem párkrát viděl …. stačilo jen málo… za tohle by bylo 5000 málo.

    Zdeněk

    Máme to chápat takhle?
    slušný – neodporuje, zaplatí těch pár stovek, aby měl klid a dopraváci si udělají další \“čárku\“

    sprosťák – brání se a chce důkazy, tak mu zatopí

    Honza

    Ne, chápejte to tak, že jak se chovají řidiči k policistům, tak se bude chovat policista k nim. Pokud mi řidič řekne, že si je vědom toho, co provedl, dám mu pokutu nižší nebo žádnou, už jen z důvodu, že má v sobě tolik charakteru, aby svou chybu přiznal, což na těchto lidech oceňuji. Ale pokud zastavím blbečka v premiovém voze, který ten telefon drží ještě když mi zastavuje u krajnice a po stahnutí okenka se strašně diví, proč ho zastavujeme a pak se strašně brání, že on netelefonoval, tak si nic jiného než tvrdý postih nezaslouží. Jenže takovýmto, co mají peníze, to člověk prostě nedokáže.

    Radek

    Tohle fungovalo tak do zavedení bodovýho systému. Teď využiju všech zákonnejch i nezákonnejch možností, jak se z toho vykroutit. Je mi líto.

    Zdeněk

    Máme to chápat takhle?
    slušný – neodporuje, zaplatí těch pár stovek, aby měl klid a dopraváci si udělají další \“čárku\“

    sprosťák – brání se a chce důkazy, tak mu zatopí

    gofry

    \“… blbeček v premiovém vozu …\“

    To hovorí za všetko.

    Peterer

    podle toho co neustále čtu bych si měl nejspíš pořídit novou Fabii,u které mě nebudou zastavovat s šancí na špatný technický stav a zároveň nebudu arogantním blbečkem,tunelářem,zlodějem apod. proto,že mám drahé luxusní auto(čti ojeté 8let staré Audi A4 z bazaru)

    Skalik

    A premyslel jste nad tim jak moc je nebezpecne to telefonovani v premiovem voze (vetsinou automaticka prevodovka)?

    A vite co zkuste jako slusnej clovek si vydelavat praci a ne otravovanim lidi co potrebujou telefonovat aby vydelali na pohunky jako jste Vy.

    Muzete se divat do zrcadla aniz by se Vam delalo spatne?

    Řidič

    Zase na druhou stranu – v dnešní době má hodně novějších (i neprémiových) aut handsfree vestavěné z výroby, taktéž plno autorádií to má už v sobě a i kdyby nic z toho, tak pevné handsfree dnes stojí už prár korun a axistují i přenosné verze do zdířky zapalovače s vlastním zesilovačem anebo alespon mini BT HF do ucha. Vůbec nechápu řidiče, kteří to nepoužívají – ten komfort telefonování je neskutečný a kolikrát se mimo auto přistihnu, že bych to docela uvítal i na firmě …

    Tím ovšem samozřejmě neobhajuji policejní buzeraci, na tohle by měl každý řidič přijít sám vlastním rozumem.

    Gale

    Nenapadlo Vás spíš někdy dělat svou \“práci\“ pořádně?
    Bez ohledu na to jestli řidič bude slušný či sprostý, společnost Vás platí za to, abyste měl zajištěné důkazy ještě před zahájením řízení o přestupku (tedy zastavením řidiče) a nespoléhal se na to že \“se kdyžtak na něčem udělá\“!

    Fractal

    Slusny/Neslusny – o tom to tady vubec neni. Profesionalni policista pracuje tak, ze si nejdriv obstara neprolomitelne dukazy a pak nekoho obvinuje. To je jediny spravny postup. Jakakoli jina argumentace je nesmyslna a postavena na vode. Pokud bude policista svou praci delat poradne, muze byt ridic \“vychcanej jak mraky\“ a stejne mu to nepomuze. Policiste si dukazni nouzi zapricinuji sami. Dilem tak, ze na to proste dlabou ve stylu \“na jednoho chytraka je tu 10 kastanu, ktery se stejne nechaj vykostit\“ a nebo se snazi kasirovat na mistech, kde se takove dukazy opatruji jen tezko (tim myslim, ze pokud jsem zmeril na padesatce \“pirata\“ jedouciho 65, mam jeste porad houbeles dukaz, protoze musim prokazat materialni aspekt prestupku, ktery si obstaram tezko v miste, kde ohrozuju mozna tak nizko letici hmyz).

    Bubák

    Takže chcete říci, že pokud policajt stojí u krajnice a vidí jak někdo má v pravé ruce mobil, v lévé ruce cígo a řídí chápavým penisem, nebo vidí jak někdo nedá přednost, udělá nebezpečnou myšku, atd. atp., tak v případě, že nemá nezvratné důkazy, t.j. vyfoceno nabo nafilmováno s datovým a časovým razítkem, tak nemá dotyčného ani zastavovat? Zajímavé. Věru zajímavé. 😀 Nicméně si myslím, že zacházíte příliš daleko. Až takto striktní NSS asi nebude. A jsem přesvědčen, že když frajírek se chová arogantně (ať už proto, že ví, že není-li důkazu je z obliga, nebo jen proto, že je vůl), tak sp*cat na místě a pořádně ho zdržet je zcela na místě. Je to jakási jiná forma pokuty. Pokud dotyčný není úplnej hňup, tak stejnou nebo podobnou pitomost udělá jen, když bude mít opravdu pádnej důvod.

    Tomáš Beran

    Jak ale chcete při tomto přístupu, aby si někdo někdy policistů a jejich práce vážil? Pokud někoho \“sp\“cají\“ na místě a pořádně ho \“za trest\“ zdrží, nevím, jak chcete dosáhnout toho, aby si práce policie řidiči vážili. Tohle mi přijde hrozně kontraproduktivní.

    OK, tak mají policisté občas důkazní nouzi – to je život. Ale kompenzovat si to tím, že toho \“chytráka\“ \“sp\“caj\“, mi nepřijde jako řešení čehokoliv.

    Tomáš Beran

    Jenže tohle padlo se zavedením bodového systému. Je \“hezké\“ dostat malou pokutu, když ale za telefonování byly tři body (dnes dva). Stačilo 4x (nejlépe jednou za rok tak, aby si ty předchozí body neodmazaly, a měl jste rok po řidičáku. A přijít o řidičák, to už je citelný zásah.

    audis

    Já bych to telefonování za stak brutálně nebezpečné neviděl. pro srovnání mám i HF. v polovině jízdní doby se mi telefonuje a řídí zcela bezpečně, klidně s mobilem u ucha. nevidím na tom nic závadného. Spíš mě vytěžuje občas přemýšlet nad předmětem hovoru. (tak si zpomalím nebo zastavím).

    A pokud budu chtít řešit SKUTEČNÉ příčiny, budu mluvit o vytěžování mozku. Pokud budu chtít plnit literu zákona a pokladnu, budu řešit znění zákona! Vidíte ten paradox? proberte se!

    políše ze silnic pryč, stejně nepřinášejí žádný užitek společnosti a nahnat na kriminálku, aby řešili trestní a hospodářskou kriminalitu. (Autor najezdí 2000 km měsíčně, jezdí hlavou aby neomezil, leckteré zákony zbytečně omezují. )

    Honza

    Práce Policie si dnes stejně váží málokdo a to, že někoho, proti komu nemám hmatatelný důkaz, že něco provedl(fotku, video) nebudu tedy zdržovat a nechám ho jet tak to tím určitě nenapravím.

    Honza

    Vy jste te inteligence asi moc nepobral co? Takto primitivní názor jsem už dlouho nečetl. Telefonování mi příjde nebezpečné v jakémkoliv voze s jakoukoliv převodovkou, bez vyjímky. A klidně se vsadím, že drtivá většina telefonátů v autě není realizována k pracovním účelům ale osobním. Myslím, že zastavit někde u krajnice není zas takový problem. A k vašim urážkám, daně si platím jako každej jinej, práce u policie je práce jako každá jiná a ne, z mého odrazu v zrcadle se mi opravdu špatně nedělá.

    Honza

    Nezlobte se, ale nejvíce problémů je právě s touhle skupinou řidičů…

    Honza

    Jojo, nejlíp se o tom kecá těm, co o té práci nic neví

    Honza

    Každého věc. Pokud nechci o řidičák přijít, mám jezdit jak se má.

    Honza

    Vy jste mě špatně pochopil. Pokud jste natolik slušný, že přiznáte svou chybu, nejste arogantní a neoháníte se právníky, tak si mějte klidně Ferrari. V příspěvku šlo o to, že spousta majitelů premiovek se chová jak hulváti.

    gofry

    Až polícia prestane buzerovať za nezmysly a nebude si vymýšľať nezmyselné, nikoho neohrozujúce priestupky slúžiace iba k naplneniu štátnej/mestskej kasy, potom možno začnú ľudia políciu rešpektovať.

    Ako chceš mať rešpekt, keď prakticky každý deň sa dozvieš o nejakej korupcii, tunelovaní, predražených zakázkach a polícia z toho vyrieši veľké hovno? To sa nediv, že ľudia sú nasratí, keď sa polícia správa ako keby lekárnička a reflexná vesta boli tie najdôležitejšie veci na svete ale rozkrádanie štátneho majetku v hodnote stoviek miliárd nikoho z polície netrápi.

    Honza

    řestupky si nevymýšlí Policie, ale ministerstvo dopravy, Policie jen dohlíží na to, aby se přestupky neděly a trestá je.
    Jinak se zakázkama akorupcí, to už odbočuješ od tématu, to je trochu jiná liga. Na tak vysokých místech, kde se tyto věci dějí není nejmenší zájem, aby Policie něco vyřešila…

    Bubák

    Předesílám, že si nemyslím, že by policie programově buzerovala. Pokud by opravdu chtěla plnit kasu, honit prémie atd., tak se vybaví patřičnou technikou, stoupne si na vhodné místo a bude jen kasírovat. Já osobně však policii potkávám mnohem častěji při jiné než kontrolní činnosti – MP: přechody před školami, kontrola parkovišť, noční hlídky; dopraváci: dopravní nehody, řízení dopravy. Vybavte si nějakou trasu, kterou běžně jezdíte a zkuste si vzpomenout kolikrát jste narazili na radar a kolikrát na např. dopravní nehodu.

    Připomínám a zdůrazňuji, že to o čem jsem psal výše bylo uvozeno \“… když se frajírel chová arogantně…\“ To je důležité. Přeci nechcete, aby si policie nechala s*át na hlavu.

    Nejsem profi řidič, do práce chodím pěšky, po Praze jezdím raději MHD. I tak mám najeto přes 300 tis. km bez nehody, mám plný počet bodů. Pokutu jsem naposledy platil v r. 2002. Bylo to 62 na 50 při vjezdu do Plzně, čtyřproudá silnice rodělená tramvajovým pásem, 2 hodiny v noci. Čistá buzerace. Nicméně jsem se nechoval arogantně, tak mě poliši nijak nedusili, dali mi nejnižší možnou pokutu 200 Kč vypsali bločky a jel jsem dál. Ztráta 200Kč + 5 min. Co to je proti ceně benzínu a 10 hodinám Brussel-Praha, že.

    Od té doby mě stavěli dvakrát (jednou jsem zapomněl zhasnout mlhovky, podruhé jsem jim ujel na okresce) a pokaždé jsem dostal jen napomenutí. Prostě když se chováte slušně k polišům, budou se oni chovat slušně k vám. Když se budete chovat arogantně, dělat chytráky a z nich blbce, tak se vůbec nedivím, že si vás vychutnají. A jak jsem psal výše, myslím si, že v takovém případě je to správně.

    Že to nic neřeší? V tom se asi neshodneme. Myslím si, že i arogantní frajírek je jenom člověk a dostane-li pořádnej pojeb není mu to příjemný, i ta ztráta času ho zamrzí, a nebude se chovat jako hovado do nekonečna 😉

    Bubák

    Je zajímavé, že ačkoliv v USA stejně jako u nás, když je někdo hloupej jde k armádě nebo policii, že stejně jako u nás vynucují podobné nesmysly, třeba nesmyslně nízké rychlostní limity (55 mph na dálnici), a při tom mají opravdový respekt. Jestli to nebude tím, že mají kvér u pasu a můžou ti ustřelit palici. To byla trochu nadsázka, ale teď vážně. V USA pokud jde přestupek do správního řízení, toto se odehrává u soudu, před samosoudcem a tvrzení poliše bez dalších důkazů není a priori důkazní nouze. Pokud se chceš tvrzení poliše bránit, musíš mít důkazy nebo svědky. Drsný, co?

    Řidič

    Tvrzení, že státní zaměstnanec placený z daní platí daně je docela protimluv 😀 Vy totiz dostanete od státu penize z daní a jistou (menší) část těch peněz zase státu jakoby vrátíte. To jsou jen virtuální přesuny virtuálních peněz z jedné kapsy do druhé, ale pořád v rámci jedněch kalhot …

    Fido

    Další z mnoha článků, které jsou opravdu hodně pod úroveň. Kdyby jste raději napsali, telefonuješ, chytnout tě, buď chlap, přiznej svou chybu a plať. Nééé, oni tady dají raději články od právnička, který má asi opravdu krutý komplex z cajtů a měšťáků. Radit a poučovat jak obejít náš opravdu ubohý právní, správní systém a zveřejňovat to na stránkách o motorismu, to je hodně low. Kdyby zde byl raději jeden aspoň průměrný test navíc, rozhodně by to zvedlo zdejší kvalitu mnohem víc, než toto.

    Míra

    Prosím, prosím a co to je \“jak se má\“?
    Pokud budu jezdit, tak, že nikoho neohrozím, jedu \“jak se má\“, nebo musím dodržovat naprosto nesmyslná pravidla?
    Příkladem budiž, když jedu po liduprázdném přehledném úseku silnice 1.třídy okolo půlnoci, věřte tomu, že tu plnou čáru mám v tu dobu uprostřed pod autem, zvláště pak od té doby kdy mi z pole vyběhl pod auto pes a nebýt toho, že jsem jel středem a měl dost prostoru na reakci (no ABS tloukla na suchým asfaltu) tak jsme kupoval nový nárazník!

    Řidič

    Nejvíc problémů je bezkonkurenčně s policajtama a strážníkama 😉

    Tomáš Beran

    Ale no tak! Říkáte to, jako kdyby to nedělala. Co třeba ten případ, o kterém jsem psal na začátku prázdnin blog, kdy dopravka stála na rychlostní komunikaci, která nebyla osazena příslušnou značkou a kasírovala, protože tam 90 nejel nikdo? A co celé měření rychlosti na dálnici? To nic jiného než kasírování, které nemá nic společného s bezpečností silničního provozu, není.

    Za druhé. Mám pocit, že se do Vaší argumentace vetřela skutečnost, podle které by snad policisté měli jednat s řidiči slušně jen tehdy, pokud se k nim řidiči slušně chovají. To snad nemyslíte vážně! Tohle nejsou dvě strany rovnocenné při hádce ve frontě na poště, ale jedna je placena druhou za určitou službu.

    My, jako daňoví poplatníci, si platíme službu a určujeme její pravidla. Zákon jasně stanoví, jak se policista má chovat a taková pravidla má stanovené. A rozhodně není podmínkou slušnosti policisty slušnost řidiče, kterého zastaví. Já si chci platit profíky a ne zakomplexované chudáky, kteří zneužívají pravomoc a ještě nelibě nesou, když se někdo brání. Pánové policisté a slečny/paní policistky se mýlí, pokud se domnívají, že jim zákon propůjčuje aureolu neomylnosti a profesionality. Tu si musí vysloužit sami svůj profesionálním přístupem. Pokud ale budou dávat někomu \“pojeb\“ nebo si někoho vychutnávat, jak píšete, tak to znamená, že svou práci profesionálně nedělají. Prostě se v takové situaci chovají stejně neprofesionálně jako ten řidič, ale za to si je neplatíme. Když si budou chtít pofoukat své bolístky v hospodě nebo na fotbale, tak prosím, ale ne za naše peníze ve službě.

    Takže ano, policista má být takový profík, aby si z arogance řidiče nic nedělal a neměl nutkání dát někomu \“pojeb\“, ale postupoval podle zákona. Policie si sama může za špatnou pověst na silnicích právě proto, že je plná lidí (čest výjimkám), kteří profesionálové nejsou a štít pravomoci s chutí používají, aby si usnadnili práci. Proto tam ale nejsou.

    A pokud se jim nelíbí, jak jsou nastavena pravidla (tj. že může nastat důkazní nouze nebo že na ně někdo může být arogantní apod.), tak ať jdou dělat něco jiného a nefňukají, jaké se jim děje příkoří.

    Řidič

    Využití zákonných možností ovšem není obcházením, že?

    Řidič

    A divíte se, že práce policie si dnes váží málokdo? Vždyt si to způsobujete sami svým chováním, kasírováním na uměle vytvořených pastích, zcela zbytečnou buzerací atd. …

    Tomáš Beran

    Zkuste si to ještě párkrát přečíst, třeba smysl toho článku nakonec pochopíte. Není v něm nikde uvedena obhajoba telefonování bez HF (já osobně taky nerozumím, proč lidé nepoužívají HF), takže o to tu nejde. Jde to, jak k tomu má přistupovat policie a ne jak se mají chovat řidiči. Takže ještě jednou, třeba to pochopíte.

    Martin

    Já jsem přesvědčen, že tyto absurdity povedou v ne tak daleké budoucnosti jen k tomu, že ti, kdo nyní protahují obličej nad každou smyšlenou křivdou základním lidským právům a svobodám ( hlavně práva, žádné povinností, žijeme přeci v demokracii!!), splakají nad výdělkem. To, až přijde někdo, kdo se stejně jako již několikrát v minulosti s věcmi nebude párat a i za cenu omezení lidských práv a svobod zavede to, čemu se oproti dnešnímu stavu věci dá říkat pořádek. Což společnost, která má z principu strach z přílišné svobody uvítá. Viz třeba Orwell, poučné čtení. Ne omylem jsou ty nejvyspělější a nejbezpečnější státy v Evropě potažmo USA oproti nám v podstatě diktaturou.

    Druhá věc, která mě napadá – nikdo tu asi nemůže očekávat, že když jsou díky nízké vymahatelnosti správního práva nevymahatelné tyto banality, bude se někdo snažit postihovat nebezpečnější jednání, které už není postižitelné z 95% případů a policisté se o to ani nesnaží. Myslím tim různý agresivní způsob jízdy atd. Řešení samozřejmě spočívá třeba v kameře na každém kroku.

    Současný stav je skutečně ten, že pokutu zaplatí jen slušný člověk a zmrd je nepostižitelný.
    Je sice hezké říci, že policisté mají prostě svou práci vykonávat lépe a lépe dokumentovat přestupky. Je to ale hlavně hezky alibistické rčení, jelikož reálně žádný takový kvalitnější přístup k práci prostě neexistuje, pokud tedy nepředpokládáme, že policisté mají vlastnosti supermanů, umějí létat a  místo očí mají nahrávací kamery. Vždy je daleko jednoduší věci napadat, rozporovat apod., než přispět ke skutečnému řešení situace.

    Společnost je sama proti sobě a sama si na sebe plete bič..

    A na závěr bych podotkl, že pan Beran sice rád cituje rozsudky které se mu hodí v jeho názorové pseudohumanisické politice a svým způsobem tím jistě přispívá k zvýšení právního vědomí čtenářů, ale už opomíjí i jiná rozhodnutí, která se s těmi jím citovanými často výsledkem poněkud rozporují. Holt některý senát má spadeno na policisty, některý na přestupce 😉 P.S. materiální stránku přestupku 90% přestupků, včetně překročení rychlosti o 5km na 50km/h omezení naplňuje 😉

    Bubák

    Podle Vaší logiky, pokud si zaplatím právníka, tak protože jsou to moje peníze, si z něho můžu dělat blbce (neříci mu pravdu, neříci mu vše) a on se musí chovat jako pravý profesionál a nesmí mi nic vyčíst (vysvětlit, proč zrovan jemu mám říct pravdu a nic nezamlčovat)!?

    To co popisujete je naprosto iluzorní a idealistické. Get real. Get life.

    Bubák

    Ne jen to. Pan doktor taky rád jezdí rychle. Pokud mě paměť nešálí naměřili mu na D11 170 km/h (po odečtení tolerance). Že se ohání tím, že svoji jízdou neohrozil bezpečnost ani plynulost silničního provozu, tedy nenaplnim materiální aspekt, jistě dojde každému.

    Tomáš Beran

    Ale, ale, tenhle příměr nějak kulhá. Když si zaplatíte právníka, dohodnete si pravidla. Když je jedna strana poruší, vztah končí.

    Pravidla jsou mezi policistou a daňovým poplatníkem \“dohodnuta\“, takže když má jedna strana pocit, že druhá hraje nefér, vztah skončí, co je na tom \“unreal\“?

    Tomáš Beran

    Ale jistě, dostáváte se ke standardnímu rozporu. Když se utáhnou šrouby, tak to bolí, když se moc povolí, lidé se bojí, že propukne anarchie. Máte tedy asi pocit, že inklinuji k větší svobodě, což může dle Vás vést k tomu, že spláču nad výdělkem. To se ale mýlíte. Ten rozpor, který popisujete, totiž má řešení, ne že ne, ale ne v rovině těchto dvou variant (málo svobody-hodně svobody).

    Lidé se historicky mezi těmito mantinely pohybují, ale pořád vidí, že to nefunguje. Když bylo moc tvrdo, toužili jsme po svobodě. Když je moc svobodno, toužíme po pořádku. Ve skutečnosti ale ten zvenčí vnucený pořádek nefunguje a nikdy fungovat nebude. Samozřejmě s výjimkou případu, kdy po cestě neváháte poztrácet celého člověka jako cenu za takový pořádek. Řadi lidí si proto \“pořádek\“ idealizuje a domnívá se, že může přijít odkudsi \“zvenčí\“ jako \“spravedlivý\“, ale prostě a jednoduše zapomínají na to, že žádné \“zvenčí\“ není. A v tom je řešení toho rozporu. Netvrdím proto, že si máte zvolit jednu z variant (málo svobody-hodně svobody), ale je nutné získat k řešení jinou perspektivu, neboť:

    \“Pamatuj si, že každý neřešitelný protimluv, každý nesrovnatelný rozpor tě nutí růst, abys ho do sebe pojal. Neboť drásá-li člověka nějaký rozpor, není správné volit nejistý a nehodnotný klid za cenu slepého přijetí jednoho ze dvou prvků rozporu. Kdo by dokázal oddělit dobré od zlého, byl by věru moudrý. Hledáš, jaký dát životu smysl, ale smyslem je především stát se sám sebou, a ne pominout rozpor a tak dosáhnout ubohého klidu. \“

    A na závěr: Nebyly by nějaké argumenty k tomu, že u 90% procent přestupků je materiální aspekt naplněn, včetně překročení rychlosti o 5 km/h? Dychtím zvědavostí nad odůvodněním takového tvrzení. 🙂

    Tomáš Beran

    To ale tvrdí jen policie, že jsem jel rychle, pořádný důkaz k tomu, jak se brzy ukáže, nemá. 🙂 Ale kdybych, Bůh uchovej, takovou rychlostí snad někdy jel, samozřejmě že bych nikoho v té rychlosti neohrozil. 🙂

    A oni Vám na místě neukázali fotku ani video? Já myslel, že jste si to vyžádal.

    Nejsem si jist, kam by to se společností došlo, kdyby bylo na každém jednotlivci, aby sám uznal nebo neuznal své jednání za nebezpečné nebo potencionálně nebezpečné ( většina taxativně vyjmenovaných přestupků, které mají hlavně preventivně regulativní charakter, což v jejich znaku obecnosti naplňuje právě materiální znak.. ) a podle toho byl souzen. Nemo iudex in causa sua.

    Co říkáte na otázku morální odpovědnosti? Není právě to jeden z předpokladů té možné spravedlnosti? Těžko čekat od společnosti, která nemá respekt před zákonem, že bude sama spravedlivá.

    Plularita názorů není na škodu, koneckonců nikdo neříká, že dnešní stav věcí je ten pravý a diskuzí je možné rozvíjet právní stav de lege ferenda, což se může posléze projevit v jeho platné podobě.

    Mě tady ale pořád smrdí to, pro co nemám lepší pojmenování než pseudohumanisus. Kupříkladu, proč by policista měl být společensky uznáván tím, kdo páchá protiprávní jednání. Myslím že stejně jako vám podobní zastáváte názor, že strach, nerovná se respekt. Policie je však represivní složka, která má kromě prevence ( která ale s represí úzce souvisí ) zejména represivní funkci. Vynutitelnost zákonných předpisů formou represí. Jen taková policie bude mít skutečný respekt. Ne ta, která není schopná postihnout toho, kdo zcela evidentně poruší zákon zejména ná základě nedokonalosti právní úpravy a přílišné benevolence soudů. Nebo máte snad vy osobně pochyby o tom, že jste nepřekročil maximální povolenou rychlost o několik desítek km v hodině? Jistě, ta presumpce nevinny..

    Tomáš Beran

    Ukázali mi video, kde je vidět, jak jeli oni rychle, ale žádný důkaz o tom, jak jsem jel rychle já.

    Mám k tomu rozepsaný seriál článků, brzy vyjde první část, kde řeším i neprůkaznost toho jejich měření.

    Ve stručnosti – jak jsem zjistil z technických aspektů měření Passáty dle podkladů ve spise a výpovědí policistů, oni měří svoji (průměrnou) rychlost kalibrovaným zařízením a tu Vaši podle té svojí odhadují, takže jako důkaz dost špatný, to už by to Vaši rychlost mohli rovnou odhadovat podle svého tachometru a ten mezistupeň, kdy měří tu svou, by si mohli odpustit.

    Bude to slušná pecka, až se v prvním řízení prokáže a následně zmedializuje, že všechna měření policejními Passáty byla neprůkazná, a proto jako důkaz nepoužitelná.

    Tomáš Beran

    Souhlasím s Vámi v tom, že existují některé přestupky, jejichž formální znaky obecně naplňují přímo i materiální znak. Takovým příkladem mohou být např. pravidla o přednosti v jízdě, jejichž porušení vede bezprostředně k dopravní nehodě.

    To ale na druhou stranu neplatí o spoustě dalších pravidel, jejichž porušení takový přímý následek samo o sobě a bez dalšího nemá (např. rychlost) a záleží na okolnostech. Příklad – 160 km/h na přehledném dálničním úseku v Porsche a totéž se starou plečkou. Ten rozdíl je evidentní a právě v něm se projevuje ta materialita, tj. posuzování daného jednání ve vztahu k právem chráněnému zájmu. Rychlost je v tomto směru pro demonstraci materiality ideální, protože tolik různých aspektů ovlivňuje nebezpečnost takového jednání (místo, okolnosti, řidič, technická vyspělost auta, povětrnostní podmínky atd. atd.), a proto je zde velký prostor pro argumentaci materiálním aspektem (čti \“odlišení jednotlivých případů od sebe ve vztahu k jejich nebezpečnosti\“).

    Čtenáři se mne v právní poradně často ptají, jestli na to či ono lze materiální aspekt aplikovat a vždy záleží na okolnostech a nebezpečí, které vzniklo nebo mohlo důvodně vzniknout právem chráněnému zájmu. U některých přestupků pro to skutečně není žádný prostor, u jiných je velký. Proto je nutné vše posuzovat individuálně a ne nějakým dopravním inženýrem nebo ministerským úředníkem od stolu, kteří znají jen černou a bílou.

    Co se morální odpovědnosti týče, uvedu jen krátce toto: Legalita a morálka se nemohou směšovat, protože zákon tvoří lidé s určitými zájmy a pokud uzákoní nesmysl, nevidím nic morálního na tom takovou normu akceptovat a respektovat. Historickým příkladem budiž Norimberské zákony. Pokud bychom přijali argument, že morální = legální, tak by to s naší morálkou moc dobře, jak historie ukazuje, nedopadlo. Podstatné tedy není legální, ale legitimní, a to už je úplně jiný druh argumentace, protože tam je důležité hlavně \“proč\“, se kterým se u legality naopak nikdo neobtěžuje. Není pro mne tedy až tak důležité, co kdo stanovil, ale proč to stanovil, a ztotožnit se s takovým pravidlem pak mohu jen tehdy, pokud souhlasím s důvody. Znovu ale opakuji – nevidím nic morálního na úctě k pravidlu, které vymyslel někdo jiný, pokud zájem toho pravidla není legitimní. Legalita navíc stejně nefunguje. Dobře je to vidět na případech, kdy bič legality a jeho represivní složky nejsou dostupné (např. ve válce nebo při přírodních katastrofách) a hned je vidět, jak lidé doopravdy smýšlejí a jednají. Legalita je proto k ničemu, pokud lidé ta pravidla neberou sami o sobě za vlastní a důvěřují jim ne proto, že to někdo řekl, ale protože to tak sami cítí a souhlasí s \“proč\“, ale pak už to není legalita, ale legitimita.

    Ohledně mého překročení rychlosti viz diskuse shora.

    Honza

    Přeji, aby Vám to vyšlo. Ale vzhledem k rozsudkům 8 As 27/2010-75 a č.j. 58 Ca 46/2009-37, to asi není úplně jednoznačné, ne? Ale pokud ano, znamenalo by to, že všichni řidiči, kteří byli takto změření by měli dostat peníze z pokuty zpět? A naopak všichni policisté (tzn. drtivá většina z dálničního oddělení), kteří za poslední rok takto zajišťovali důkazy by měli být potrestání za rychlost?

    Martin

    Ukázali vám kolik jeli oni, ne kolik jste jel vy. Z výše uvedeného rozsudku NSS se s tím soud popral velice jednoduše. Každopádně doufám, že podrobnosti o vašem případu zveřejníte i v případě, kdy soud rozhodne ve váš neprospěch.

    \“Jízda měřeného vozidla je však zaznamenávána kamerou, přičemž součástí záznamu je i údaj o rychlosti měřícího vozidla. Obrazový záznam, na kterém je zachycen průběh jízdy měřeného vozidla, spolu s údajem o rychlosti měřícího vozidla, pak představuje dostatečný podklad pro posouzení, zda měřené vozidlo překročilo nejvyšší povolenou rychlost. I když záznam neumožňuje určit přesnou rychlost měřeného vozidla, přesto způsobem nevyvolávajícím pochybnosti umožňuje posoudit, zda měřené vozidlo překročilo povolenou rychlost, tedy zda se řidič daného vozidla dopustil přestupku, který je mu kladen za vinu.\“

    Hustoles

    No pecka… pane doktore, s útrpným šklebem si vzpomínám na ne tak dávný výrok jistého soudu (NSS?), který klidně bez výčitek hodil na papír závěr, že sice bylo získání důkazů (o měření rychlosti) protiprávní, leč ten přestupek (překročení rychlosti řidičem – civilem) byl mnohem horším, a tedy ospravedlňoval onu protiprávnost měření… Což mě teda vyvádí z míry dodnes.

    PéTé

    Pokud policisté stanoví výši pokuty podle slušnosti (rozuměj: servility) domělého přestupce a ne podle závažnosti přestupku a míry zavinění tak teda potěš koště…
    Fasuje snad PČR nejaký kalibrovaný měřič drzosti řidičů?
    A nezaslechl jste někdy něco o rovnosti před zákonem?

    KROKODYL

    P R E S N E !

    KROKODYL

    Tak mne jen napadlo:
    \’\‘ řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. \’\‘

    Tedy dle zakona mohu naprosto klidne drzet u ucha male radio a zpivat si s prave vysilanou Helenkou Vondrackovou. Zpivat proto, ze policista jiste uvidi, ze pohybuji usty. At pak policie prokazuje ze to byl mobil. (jen pro rejpaly, sam velmi odsuzuji telefonovani za volantem ale co nemam rad jeste vic, jsou policiste a jeste vic nez policisty nemam rad strazniky)

    KROKODYL

    (tim myslim, ze pokud jsem zmeril na padesatce \“pirata\“ jedouciho 65, mam jeste porad houbeles dukaz, protoze musim prokazat materialni aspekt prestupku, ktery si obstaram tezko v miste, kde ohrozuju mozna tak nizko letici hmyz).

    BUHUZEL presne takovym piratem jsem se stal pred par dny ale ta rychlost byla 62 km. Nevim co se ve mne odehralo, vim ze s policisty se nemluvi a ma se jit vzdy do spravniho, ale ja jim to PODEPSAL a zaplatil blokove 500 a budou dva body. Kdyz jsem dojel domu doslo mi jakou hloupost jsem udelal. Siroka silnice nikde nikdo 10 hodin dopoledene… Jen zabukareny straznici MP… Ale uz se s tim asi neda nic delat kdyz jsem podepsal bloky a zaplatil. Nebo ano?

    kiklhorn

    A proč nemají náhlavní kamery?
    http://hdworld.cz/audio-video/HD-kamera-VholdR-ContourHD-pro-extremni-sporty-329

    Určitě by se našlo i něco miniaturního se záznamovým zařízením třeba v kapse.

    bajker

    Dost se tu omila telefonovani za jizdy. Nechci ho obhajovat ani odsuzovat, to je na kazdem ridici jak se sam chova. Jen mi prijde jako takova hloupa komedie to, ze s HF je vse ok. Z vlastni zkusenosti jsem se nekolikrat presvedcil, ze kdyz jsem pres HF resil neco co opravdu zamestnavalo mou mysl, po ukonceni hovoru jsem zjistil, ze jsem vlastne temer nevnimal jak a kam jedu a jen instinktivne projel znamou trasu. Mozna to bude tim, ze clovek opravdu nema multitasking a je uplne jedno zda ten telefon drzi v ruce nebo ma HF. Hlavni je, ze se soustredil na hovor a ne na jizdu. Proto vzdy kroutim hlavou nad zhavymi diskuzemi na toto tema. Nejak mi v nich unika to podstatne. A vlastne tak je to se spoustou situaci a prestupku.. S HF je ucineno zakonu zadost, ale rizeni se clovek nevenuje naplno stejne jako kdyz drzi v ruce telefon. Vim, ze dalsi aspekt jsou ty \“volne ruce\“, ale jsem presvedceny o tom, ze vetsina pruseru se stane ne proto, ze by clovek nemel cim ridit, ale proto, ze vic soustredil na hadku s zenou naz na rizeni.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist