skoda_1000_mb-352x198.jpg

Jak se jezdilo před 17. listopadem? Na auto se čekalo roky a palivo bylo drahé

Zajímavosti o autech

Zavzpomínejte s námi, jak vypadal provoz na silnicích tehdejší ČSSR za minulého režimu.

Diskuze

32 komentářů

    kejkl

    Lahůdkou bylo,když vás zastavila VB a měli s sebou PS VB.Ty dědkové vám tak prošmejdili celý auto,že STK byla proti tomu slabej čajíček.

    Monty

    co to je PS VB?

    F 40

    Pomocná stráž VB-parta otravných komoušů s mimořádně nízkým IQ.

    pes

    Aha, takže něco jako Městská Policie?

    Sysel

    😀 přesně

    Tuvy

    Olovnatý benzín Speciál určitě na žádné pumpě v ČR nenajdete. Jak by vám poradil váš právník, jeho výroba, prodej či použití je zakázáno a hrozí za ně milionové pokuty.

    rossi20VT

    Tak kruháč byl od konce 60.let i v Ostravě, čtvrti Hrabůvka, a dost velký. říkalo se mu Rondl. Viz.dobové foto zde: http://hrabuvka.aspone.cz/Images/historie1.jpg

    Byly tam co vím i další dva v Porubě… . Takže né jen v Praze 🙂

    empi

    Luxusni kruhac byl/je i v Ziline.

    kk

    On asi autor článku je trochu orientovanej na Prahu, jmenovitě Dejvice. On totiž kruháč byl skoro v každém větším městě, které mělo objízdné náměstí (Tábor, ČB, aj.)

    Míra

    Hlavně, nějak autor pozapoměl dodat, že naftu se v podstatě nedalo koupit, stojany s naftou měli jen počítadla litrů a neměla počítadla na koruny a nafta byla na lístky. Obcházelo se to tak, že se koupily buď lístky na topnou naftu(ale tam musel myslím národní výbor dát potvrzení, že dotyčný vlastní naftové topení) anebo od řidiče náklaďáku. V každém případě se pumpaři museli zavřít oči bankovkou aby se nedíval, že se leje do nádrže osobáku. (I když pro topnou se dalo přijet se sudem na vozejčku a to šlo bez úplatků)

    xxx

    Vůbec bylo prima že všichni auto neměli.

    Sysel

    No divil by jsi se. Ženský za volantem SUV měli skoro ve všech podhorských vesnicích. Třeba pošťačky jezdily v Orlických horách v práci luxusními SUV Lada Niva.

    A dokonce i rodinné MPV byly tehdy k sehnání, vezměme si například Škoda 1203 😉

    Slavíček

    Tak Škoda 1203 nebylo auto, to byla nemoc! Mělo to všechny špatny vlastnosti co šly. Koncepce s motorem v kabině a náhonem na ultralehký zadek byla vražedná. V zimě se s tím jezdilo jako se Žigulem. Chlapa na zadní nárazník, nebo dva pytle cementu… 🙂

    Hans

    Za volanty SUV nebyly, pravda. Ale byly za volantem trambusu a jezdily po stavbě :-D. A byly to určo šikovné baby

    Míra

    Ono to nebylo o ženských a chlapech, ale o tom, že řidiči tvořili neformální "partu", takže pokud někdo vyměňoval kolo druhý přibrzdil a z okénka zavolal "nechceš pomoct?" a pokud bylo potřeba zastavil a pomohl. Na parkovišti se koukalo i bez hloupých bílých čar, na to aby se tam vešlo co nejvíc aut(např. tím, že se stavěla střídavě čelem a zadkem tak aby mezi dveřmi řidičů bylo místo a levými blízko sobě). Pravda ženská mívala výhodu, že ji většinou stačilo vzít do ruky hever a chvíli počkat a určitě se nějaký ješitný chlap našel.

    Ivan

    V Hradci Králové byly "kruháče" dva. Už za socíku.

    PEPEK

    Ctu tu zajimavosti nafta nebyl problem topna 0,90kcs do aut 1,20kcs benzin s olejem 2,30kcs bez oleje 2,10kcs slovy dvekorunydeset vydelky okolo 2000 kcs najem 500 kcs i s elektrikou teplem vodou to jsou leta 70 – 80 nyni delnicke vydelky okolo 10 000 kc benzin 30 kc cz je asi tak 15x vice najem voda elektrika teplo jak kde unas okolo 5000 kccoz je asi 10x vice a platy kolikrat ze narostli nemkuvim otech co si je muzou udelat samy katdy vi o koho jde ze.Banany fronty dnes bez fron v obchodech hnijou protoze na ne lidi nemaji zbytecne mluvit.

    Aleq

    Lidi nemaji na banany? :-))

    Slavíček

    Nesmíš být lenošný trouba a podle Tvé gramatiky asi jsi. Já jsem měl za socialismu "špatný kádrový profil" a školu jsem si mohl udělat až po revoluci. Ale nebyl jsem shnilý a studoval. Dneska mám s jednou rukou v nose 30000 čistého, což taky není žádná hitparáda, ale vystačím si a to jsem jen zaměstnanec! O podnikatelích je to zase jiná pohádka. A ne všichni jsou zloději, které Klaus školil v tom jejich centru v Čechách, jak obejít vznikající zákony (viz Mrázek a spol.). Oni jsou i poctiví živnostníci, kteří se k penězům dohrabali pomocí svých nápadů, odříkání, tvrdé práci a risku z krachu. No a že teď jsou za vodou? Přejme jim to.

    '

    Zapomněli jste na jednu věc, k dostávní byl speciál, super (samo, že olovnatý), nafta, ale i mix, tj. benzin s olejem pro dvoutakty. A že se dnes speciál neprodává, je kravina. Možná na pár velkých pumpách na dálnicích, ale jinde k dostání je.

    O nikolivěk

    Městští zbrojnoši jsou žoldáci. A dělají to pro tintili. PS VB to činila zdarma pro ukojení ega.

    Jindřich

    Dovoluji si upozornit, že v 2. polovině 80 let ,tedy po r 1985 už byl natural na velkých čerpačkách běžně v prodeji. Nafta byla ycela běžně ke koupi a na nákup poukázek na zlevněnou topnou naftu po 0,90 kčs/l nebylo třeba nic jiného, než si zajít na poštu a tam si poukázky koupit.
    PS. Někdy mám dojem, že jsem žil v jiném státě.

    M

    PS-VB znamenalo \“pitomec stojící vedle blbce\“. 😀

    M

    PS-VB znamenalo \“pitomec stojící vedle blbce\“. 😀

    Karel

    Neřekl bych. Přesným ekvivalentem městské policie byli zřízenci, zvaní šedý mor, přemýšlející, komu dát pokutu, aby měli na výplatu (řečeno slovy M. Šimka); jejich výskyt byl ovšem naprosto minimální.
    Moderní obdoba PS VB k nám z tradičních kolébek demokracie jako je třeba Velká Británie zatím nedorazila. Tam už je ovšem pevně zakořeněna, jmenuje se třeba \“Neighbour Watching Area\“, tedy šmírujte se navzájem a jak se vám něco nezdá, hned se práskejte.

    Karel

    Asi jste zabrousil do časů těsně po válce, navíc asi zkombinoval více období a prostředí a asi hodně věcí pozapomněl. Co mi paměť slouží a je to asi od šedesátých let 20. století, nafta se prodávala naprosto normálně snad u každé pumpy a počítadla tam ukazovala i cenu (stojany bez počítadel ceny bývaly u vlastních čerpacích stanic podniků nebo třeba JZD). Lístky na \“topnou\“ naftu umožňovaly koupit naftu za nižší cenu nežli \“motorovou\“ (jednalo se ovšem o totéž palivo, díky šmelině a růstu cen bylo toto zrušeno; kdo vsadil na naftové topení, prohloupil, stejně po roce 1989 vlastníci přímotopů či plynových topení).
    Jinak pro nepamětníky – i za bývalého režimu soukromé osoby vlastnily vozidla jezdící na naftu. Pravda, ne každý vlastnil Mercedes jako třeba Havel, ale lidé měli třeba malotraktory, traktory a dokonce i nákladní auta (režim je povoloval stavebníkům rodinných domků) nebo třeba obytná auta.

    Míra

    No těsně po válce to není, ale přibližně rok 1975 (to mi bylo blahých 12 a benzín stával pod 3Kčs) topná nafta byla snad za 0,20Kčs na lístky, které se kupovaly poště a motorová jen na lístky (pro kontrolu se na lístek u motorové vyplňovala SPZ aut proto ta zmínka o zalepování očí bankovkou, neboť pumpař musel vzít jiný lístek a opsat z něj SPZ na ty co dostal \“načerno\“).

    SKnacionalista

    nepochybujte, bolo ich viac! Kruhový objazd bol (a je) v Nitre na vjazde z Bratislavy

    xxx

    A v Praze byly kruhove objezdy take nejmene tri (krome Dejvic byl na Chodove a na Opatove).

    bobajs

    Palivo bylo tehdá o něco drážší než pivo,l a dnes pivo dražší než PHM.

    THS

    Zajímalo by mě kde ten soudruh co to napsal na ty bludy přišel

    Roman

    No já nevím jak se roky čekalo. V roce 1986 jsem koupil úplně shnilou 100, v servise jsem koupil komplet karoserii s lakem (cca 12 000 Kčs, jestli si dobře pamatuju) , na kolébce ji vymazal tlumexem, přeházel ze staré, dal jsem do toho 110 motor, na DI mi snad přidělili nové číslo karoserie a za 6 měsíců jsem jezdil v novém autě.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist