titulka-jak-prezit-zimu-na-silnici-352x198.jpg

Jak přežít zimu na silnici? Držte se těchto několika zásad

poradna

Jízda v zimě je mnohem náročnější na techniku, ale i na řidiče. Buďte proto na všechno připraveni a nenechte se zaskočit nečekanou změnou počasí.

Diskuze

35 komentářů

    Karel

    \“Rady\“ v textu začínají totálním nesmyslem.

    Cituji: \“Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné k tomu, abyste přežili zimu\“

    Zatím žiji a přežil jsem na letních pneumatikách již 4 zimy, z toho 3 s hloubkou dezénu hluboko po 4 mm.

    Rada č.2
    Škrabku a lopatku jsem v autě v životě neměl. Jednou jsem sice na Kubově Huťi nemohl vyjet ze sněhu a hodné němec mi zatlačil. Zbytečná zátěž, auto již takhle v zimě více žere.

    Rada č3
    Auto mám v garáži, takže podobný krviny jsem nikdy nepotřeboval

    Rady 4-8 snad ani nepotřebují komentář jaký to jsou kraviny

    Karel

    Jo ještě jsem zapoměl

    Mám Fiata Pandu 1.1 active rok výroby 2006 najeto 101 tisíc bez nehody na letních i v zimě 🙂

    trhač

    Já jen doufám, že takového kokota jako ty nepotkám na silnici, až napadne a nebude posoleno.

    horal ze severu

    Obávám se, že totální nesmysly tady naopak šíříš ty.
    Takové chytráky na letních tady u nás v horách opravdu \“milujeme\“, o tom není sporu …
    Argument, že škrabka a lopatka je zbytečná zátěž, která zvyšuje spotřebu je taky dobře mimo a to i dokonce v tom tvém modýlku auta 😉 To už větší roli hraje to, jestli jsi byl před jízdou na velké 😉
    Ovšem komentář k radě 3 asi vše vysvětluje – pokud máš auto pořád jen v garáži, tak opravdu nic z věcí zmíněných v článku nepotřebuješ, protože vlastně vůbec nejezdíš … 😉

    Musím souhlasit. Možná je to zybtečnost pro pražáky, ale hned jak napadnou 2 cm sněhu tak nadávají, že se nikam nedostanou. Již teď máme u nást přes 15 cm sněhu a nikdo tu nemá problém, krom těch, kteří přijedou na letních pneumatikách.
    Jen mi vadí, že se používá sůl, zbytečně to ničí auto a na uježděném sněhu se jezdí mnohem lépe než na té hnusné břečce.

    horal ze severu

    Plný souhlas včetně toho solení.

    Karel

    No více kokotů potkám v zimě na zimních pneu. Mám letní, tak jedu opatrně. Někdo si myslí, že když mám zimáky muho jezdit jako v létě. To je omyl ne?

    Karel

    To máš pravdu, když sněží a na silnicích je taková ta \“sněho-solová\“ sračka tak vyjedou pouze ti, co jezdit musí. Na výlet v takových podmínkách určitě nepojedu. Ale i zimě jsou hezké slunečné dny, kdy třeba i mrzne, ale je sucho. Pak se dá i na letních při opatrné jízdě zimu přežít. Nebo snad ne? Já na silnici jako vy nezávodím.

    horal ze severu

    To samozřejmě omyl je, ale stejný omyl je, že můžes na letních v zimě jezdit o to opatrněji. Kromě toho, že zbytečně zdržuješ zodpovědnější řidiče na zimních se ti snadno může stát, že před tebou zastaví z kopce auto na zimních a ty to do něj prostě na férovky napálíš, protože z toho kopce na těch letních pojedeš jak na saních. U nás v horách k vidění velmi často 🙁

    horal ze severu

    Tak u nás bys z té garáže nevyjel minimálně půl roku 😉
    Pokud jsi sváteční řidič, co autem jezdí jen na výlety a žiješ někde v nížině, kde sníh znáte jen z televize a když nějakou zvláštní náhodou něco málo napadne, tak auto necháš v garáži, pak to chápu. Ale v tom případě zase nechápu, proč komentuješ ten článek, který se tě vlastně vůbec netýka?
    A jak jsi přišel na to, že já někde závodím? 😮

    Karel

    Jezdím s Pandou mezi 90 až 100 km za hodinu (při vyšší rychlosti moc žere) a jsem neustále brzdou provozu, i když je maximální rychlost u nás 90 km. Pak mi připadá, že ostatní se mnou závodí. Přilepený na zadku, čekají až se uvolní protisměr. Snažím se jim uhnout někdy až na krajnici, přesto si ještě tukají na čelo když mě míjí. To se děje neustále. Nejlépe se mi jezdí na dálnici, avšem v Německu nebo v Rakousku, kde jsou lidi normální. U nás jezdí normálně snad pouze ženy za volantem. Většinou i když mají silné auto nesnaží se předjíždět za každou cenu. Nejhorší jsou řidiči se silným autem bez maturity, kteří se za volantem snaží dokázat ostatním, že jsou \“někdo.\“ Přitom v mimo silnici to jsou poslední blbci někde v kuchyně nebo za ponkem.

    Mám Pandu, nemusím si nic na silnici dokazovat. Ten Lacina co dostal pět let, tomu ta agresivita kouká z očí, měli mu dát 8 let a již nikdy za volant.
    V německu a Rakousku i když jedu s Pandou, tak mě ostatní respektují jako plnohodnotného účastníka silničního provozu a nedávají mi znát nadřazenost, i když oni jedou v \“geniální\“ škodě Fábia, jako je to běžné u nás.

    naštěstí jsem se již naučil odhadovat řidice za volantem ve zpětném zrcátku. Je-li za mnou BMW a řídí ho žena, není tak zle. Někdy mne ani nepředjede, jedi-li podle předpisů. Horší je, když BMW řídí…no jak bych to řekl \“18-letý pubertální debílek\“ pak je třeba i zastavit a ať jede do prdele vstříc smrti na nejbližším stromu.

    Míra

    Přiznám se, že jsem kdysi taky tvrdíval, že zimní gumy jsou jen výmysl gumáren jak vytáhnout prachy z lidí až do….
    Jedu si takhle začátkem prosince (teplota lehce pod 0) na suché vozovce, trasu kterou jsem ten rok už jel snad 10x a v jedný vesnici je taková hezká pravá stahovačka kolem baráku, prvně jsem to jel 30, později i víc a nakonec se to dalo projet 50, jenže při 0°C na letních gumách mne to vystřelilo o 2m vlevo tedy do protisměru a gumy ani nehvízdly, takže jak se říká mezi půlkama bych přeskříp 10-ku kulatinu a druhý den jsem už měl koupeny zimní gumy (no abych se ukázal jako správný blb byly to jen 2 na přední nápravu a příští rok, když mne předjel zadek na sněhu v jiné zatáčce jsem dokoupil další 2 na zadek)

    horal ze severu

    Obdivuji tvoji schopnost poznat, že auto nemá maturitu 😉 Stejně jako obdivuji tvoji jistotu určení zaměstnání řidičů, které potkáváš, o odsouzení někoho na 8 let natvrdo jen na základě jeho očí ani nemluvě 😉 Prostě obdivuji tvoji sebejistotu ať už se jedná o jakékoli téma … jen pro zajímavost, takováto nezlomná sebejistota také nebývá zrovna znakem kdovíjaké geniality 😉

    PS: Podle mých zkušeností (když teď pominu ty puberťáky, ale to holt asi k mládí patřilo vždy) si nejvíc potřebují cosi dokazovat řidiči Fabií a Oktávií … jestli ono to nakonec nebude hlavně v tom, že těchhle Škodovek u nás jezdí asi nejvic? 😉

    Ale to jsme se už dostali dost daleko od zimní výbavy … 🙁

    trhač

    Moc hezky napsáno! 😀

    Subaru4ever

    Kéž by se takto rozumně k zimním gumám dopracovali všichni řidiči :-(. V článku/diskusi chybí ještě jeden veledůležitý postřeh: nákup zimních gum prakticky nic nestojí, protože když se jezdí na zimních, letní déle vydrží. Polopaticky řečeno místo dvojich letních gum za (třeba) 4 roky provozu člověk spotřebuje jedny letní a jedny zimní. Nestojí to nic navíc, ale rapidně to navýší bezpečnost 🙂

    Výborní jsou taky lidé (mám známé), kteří chtějí ušetřit za zimní gumy a jezdí celoročně na letních. Jedni takoví během posledních 3 zim 3krát bourali na sněhu kvůli nevhodnému obutí, a dohromady je to stálo asi 130.000 Kč. Tak nevím, jestli je levnější investovat pár tisícovek do gum, nebo \“pár\“ desitisícovek do plechů a plastů :-/

    spooon

    třeba je to někdy trkne a zkusí zímáky 😉

    Já teda autu zimní dopřávám, a i ty zbytečnosti vozím, plus se ještě hodí řetezy. Sice sem je já sám ještě nepotřboval (nasazoval sem je jen abych vytáhl X3ku z ze závěje – týpek si myslel, že se 4WD může všechno :-D) Zatím sem všude dojel a vyjel.

    A z vlastní zkušenosti můžu říct, že zimáky starší jak 4 roky jsou opravdu k ničemu. Když sem auto koupil, byly tam asi tak 5 let starý zimní dunlopy, značka dobrá, ale v prudším kopci sem se zahrabal a byl sem rád, že sem se bezpečně doklouzal až dolů. Potom sem koupil zimáky nový, a úplně s přehledem sem kopec vyjel. Nutno podotknout, že ty starý zimáky měl tak 5mm vzorek…

    Jinak k těm letním, opravdu to není tak nemožné, s něma přežít zimu. Na fáčku sem je měl a pohoda. Ale jak už někdo psal, před vámi to někdo zaflekuje na zimních a končíte…

    michal

    hmm,tak ty musis byt dobry ridic.. takhle dobre pripraveny na zimu,to se malokdy vidi.je videt ze uz mas asi neco malo za sebou nejzdeneho,ze?? preji ti hodne kilometru na letnich gumach v zime bez urazu!!!

    horal ze severu

    Zrovna dneska bych se pravděpodobně bez zimních gum jen s obtížemi bez ztráty kytičky doklouzal a vyškrabal do práce a odpoledne taktéž domů (i když odpoledne to bylo horší – začalo to díky solení břečkovatět), navíc odpoledne bych bez těch \“zbytečností co jen zvyšujou spotřebu\“ asi taky neobešel – což o to – přední a zadní sklo je vyhřívaný, ale bočníma bych neviděl přes ten zledovatělej přimrzlej sníh vůbec nic … v práci totiž garáž bohužel nemám 🙁

    Ondra

    Doufám, že takovýho blbečka na letních jako ty tuhle zimu nepotkám. To je takový problém koupit zimní pneu? Vždyť to vyjde skoro na stejno, jestli budu sjíždět letní pneu celý rok, nebo jen zimní v zimě a letní v létě. Tím jak pojedeš opatrně a pomaleji než ostatní tak budeš akorát brzdou provozu a plynulost bude pryč. Doufám, že se zabiješ sám, nebo tě sejme nějaký další blbeček na letních. 😛

    Fractal

    Predne mam pocit, ze pisatel onoho prvniho prispevku spatne chape realitu od prvopocatku. Nikde jsem si nevsiml, ze by clanek nekoho k necemu nutil. Je to proste soupis dobre minenych rad – nic vic. Jestli se jimi nekdo inspiruje je jedine dobre, ale pokud si misto zimniku pribali do kufru plavky a ploutve, tak je to jeho volba. Ano, driv jsme jezdili cely rok na univerzalech a povetsinou zadohrabkama a taky jsme zili. Stejne tak ve stredoveku misto zarovek pouzivali louce a taky se nezabili ve tme. Zimni pneumatika je proste na zimu lepsi nez letni, ale pokud ji nekdo odmita a chce byt dobrovolne v kopci za debila, co zdrzuje ostatni, je to opet jeho svobodna vule.

    horal ze severu

    To že zdržuje není až zas takový problém i když je to pro všechny nepříjemné. Jako větší problém osobně vidím výrazně delší (z kopce třeba i \“nekonečnou\“) brzdnou dráhu letních – tam už jde v lepším případě o plechy, v horším i o zdraví … bohužel hlavně o cizí plechy a zdraví. Přidám dnešní ranní příhodu – v klidu si vyjíždím takové esíčko do kopce u nás v městě a v horní zatáčce proti mě sáňkuje dolů trouba evidentně na letních, kterému to nezatáčí a ještě mu ujíždí zadek. Do toho všeho tam šel pán se psem. Dopadlo to tentokrát dobře – sáňkař se zastavil předním kolem o obrubník, pán uskočil a já stihl projet dřív než se sáňkářovi stočil zadek naštorc. Kdyby měl slušné obutí, nic z toho by ani nehrozilo. On je pomalu konec listopadu a stejně se najdou pitomci, které v tuto dobu překvapí sníh, přestože letos přišel mnohem později než je u nás obvyklé … nechápu 🙁

    Zdenda

    Přestože má většina řidičů přezuto na zimní pneu, kolapsu to nezabrání. Plně souhlasím s prvním příspěvkem v diskuzi. Na letních b řidiči věděli, že musí jet velmi opatrně.

    http://zpravy.idnes.cz/policiste-maji-napilno-auta-klouzou-na-zledovatelych-silnicich-pwr-/krimi.asp?c=A101125_074158_domaci_cen

    horal ze severu

    Podle čeho soudíš, že ti co ten kolaps způsobují mají zimní gumy??? A ten \“borec\“, co jsem ho potkal dnes ráno v kopci jak neovladatelně klouže dolů taky asi věděl, že má jet po uklouzaném sněhu na letních opatrně, ale z kopce mu to vědomí moc platné nebylo …

    Idioti co si myslí ,že když mají letní tak musí jezdit více opatrně a je to lepší jak zimní jsou opravdu idioti ! Už vidím jak budete opatrně muset nutně dupnout na brzdy například na přechodu .Už vidím jak vám pomůže opatrná jízda do zasněženého kopce !Lidi to že budete jezdit ,,opatrně,, vám v krizových situacích nepomůže . Zrovna včera jsem jednoho opatrného řidiče na letních v orlických horách tahal ze škarpy , štěstí že to neposlal kousek dál do krásně rostlého stromu !!

    Milan

    A to jako v Německu a Rakousku jsou blbci, když jsou zimní pneu povinné pouze na \“M+S\“ což je pouze na silnici, kde je vrstva sněhu. Snad si někdo nemyslí, že zimní pneumatiky na vrstvě bláta jsou lepší než letní gumy? Nevím proč se pořád píše jenom o nízké teplotě a sněhu. Na silnici může být třeba i bláto a to i v létě.
    Základem je opatrná jízda a ne nějaké \“zimní\“ pneumatiky, které jsou stejně na prd když jedu jako prase. To už pořád lepší mít letní pneu a jet opatrně.

    U nas taky cca 15cm snehu a mame skokana do mesta Daihatsu move a koupili jsme v lete jety zimni Bridgestony na dojeti leta asi pekne stary . Ted na snehu neklidny a na mokru prudsi brzdeni a hned sane . Tak jsem rikal to ne jeste vecir jsem to prezul na zimni co mame Yokohama a parada hlavne na brzdach to je znat . Hned jsem jel blbnout na letiste do 22h . Takze pravda stary zimaky fakt ne

    Ta sul je pro auto fakt noční mura, ale myslím si že by to u nas bez ni nešlo. v severských zemích to funguje, ale u nas asi těžko- velke změny teplot, z toho plyne náledí atd…A navic když vemu jak vypadá d1 se solí tak bez ní…

    horal ze severu

    A já se ptám jak chceš s letníma na hladkém, kluzkém uježděném sněhu jet opatrně například dolů z kopce?

    horal ze severu

    Ale šlo by to bez soli, pamatuju například jak to krásně šlo dřív třeba v Harrachově. Dálnice je samozřejmě něco jiného, tam to solení smysl má.

    punmpičkář

    Možná se pletu, ale myslel jsem, že zimní gumy fungují líp i když je nízká teplota bez sněhu, protože jsou z jiné směsy. Sice jsem přezutím na zimáky zvedl cca o 30% hodnotu svého auta:)), ale zase příliš šetřit na něčem jako jsou gumy, mi připadá fakt zcestný. Dobrá cykloguma stojí tak od 600,- tak mi to na auto nepříjde drahý, když si vemu, že má mnohem těžší práci a mnohem víc toho vydrží. Mikinu si vozím celej rok, tyčinky jsem tuhle posnídal a lopatu si musim pořídit, zřejmě vojenskou skládací. Je naprosto reálný, že někde vjedete do závěje, stačí kouskem a bude to v takový pr… kde neni ani signál. Když se to stane v noci, máte reálnou šanci, že nepotkáte třeba 4hodiny ani živáčka. Deka nebo lehkej spacák je supr, protože to zahřeje víc než další vrstva oblečení, hlavně nohy jsou na tom o dost hůř než vršek v bundě. Jo, věc k nezaplacení je čelovka:), svítit si telefonem je trochu otrava. Všechno to stojí pár kaček a zase tolik neváží. Kdo nikdy nebyl odkázanej sám na sebe, tak mu to může připadat směšný, ale je lepší být aspoň trochu připravenej i kvůly tomu kdyby potřeboval pomoc někdo další.

    Honza

    Dobrý den všem, kola a gumy vozím, určitě doporučuji přezouvat na zimní, je to hned jiná káva, raději 8 let staré 5mm zimáky, než staré letní se 3mm.
    Tady Karel co píše, že má Pandu, nebudu hanit to auto, protože jsem Fiaťák, ale dobře, je to malá šlupka, ale spíše si vezměme koncepci auta, vysoký autíčko, lehká prdel, uzké gumy, ty uzké gumy se sněhem proříznou lépe, než nějaké 195 R15, každopádně, pokud jezdíte někde po Praze, je to o něčem jiném, než když jedete 100km po Okresce, nechci Vás urážet, ale i podle toho, že píšete, že jezdíte 90-100Km rychlostí(kvůli spotřebě) jste asi šetřílek, který nechce dát 3.000 za gumy (starší i za 1.000Kč), podle mě jste docela hazardér, i kvůli té spotřebě.
    Já třeba jezdím v zimě, pokud je dobrá, rovná silnice 100-130km/h a co jede pod 70km/h předjedu, vždy přitom mám ale překvaltováno, tak abych měl otáčky mezi 3-4.000/min.
    Většina řidičů, když předjíždí, tak tam mají stále 5. rychlostní stupeň a když se auto začne prosmýkat, neví která bije.
    Naprosto s Karlem ale souhlasím, že je hnus, když se řidiči lepí na zadek druhému vozu, když ten před ním zabrzdí…pak to je sranda.
    To svědčí o tom, jak jezdí lidi zbrkle a neplynule, zrovna v létě o tom zde byl na Autowebu článek, že s plynulou jízdou dojedete do cíle daleko rychleji.
    Příkladem je, když jedu s pikapem do Prahy, kdejaký pitomec většinou v silnějších vozech prémiových značek mě ve 120km/h předjede, ale když dojede kamion, neví co s ním, kdežto já se snažím nejezdit zbrkle a stále udržuji rychlost 100-120km/h a ve výsledné fázi ještě managera předjedu.

    Honza

    Někdo tu psal, proč se u nás solí, když to jde v severských zemích i bez soli….nikdo učený z nebe nespadl, proto je potřeba si uvědomit jednu věc, kdo bydlí na horách to asi ví, ale každopádně pokud klesne teplota pod -8 stupnů, není již sůl nijak účinná, prostě ten sníh a led nerozmrazí, tak Vám je asi jasné, proč se sypou kamínky.
    Obojí má své pro i proti, tam kde se sypou kamínky se poškozuje lak vozu (odlupování laku), zato kde se solí auta rezivý……například já své auto co 14 dní v zimě zavezu do myčky, přičemž dbám na program s vystříkáním podvozku (podvozek, popř. dutiny vozu nechám jednou za čas vystříkat), a auto nikdy rez nepoznalo, ale napříkald mám známé, co zajedou 2x za zimu na myčku a na jaře se diví, že auto kvete.

    Dál se tu řešil pan Lacina…5 let je mnoho.
    Někdo by ho zavřel až zčerná, proč ale, nikdo z Vás nikdy neudělal chybu? Někdo se jde vyřvat na hokej, někdo se popere v Knajpě, on mohl mít třeba problémy v práci..

    Nyní je otázka, zda jela paní pomaleji a dostatečně dlouho před přejetím do pruhu blikala (jako je to v německu) nebo mu to tam bez blinkru šoupla, tím, jak se zachoval se zachoval jako hovado a ukázal, jak jezdí neplynule.
    Já bych ho nedal vůbec zavřít, protože udělal blbost, které lituje….posadil bych ho řídit kamion nebo dodávku…..o by se naučil, co to je předvídavost a plynulá jízda, to mi věřtě! Pakliže takový člověk jezdí celý život v silné a velké káře, není se čemu divit.
    Na druhou stranu dnešní kulatá auta jdou na dvě věci, řidiči absolutně namjí ponětí o tom, kde auto končí, kde mají čumák – nebýt park. asistenta, ani nezaparkují.

    Mladí kluci v BMw, jak je tu někdo zmiňoval, co proti nim kdo má? Mají se naučit v čem? Ve favoritu? problém je, že idioti si koupí nejdříve neony a kraviny, teprve pak koukají na gumy a technický stav vozu, já mám auta vyšperkovaný, mračítka, momo doplňky, ale vždycky jsem začínal motorem a podvozkem, když tyto dvě věci byly top, pak přišly na řady doplňky, pak mě jízda v takovym autě, kde nic nemlátí ani neic neposkakuje vyloženě baví.

    Nakonec bych chtěl popřát všem rychle projetou zimu bez škrábanců na vozech:-)

    Není to vždy o  rychlosti, ale o řidiči a autě.
    Má bývalá kolegyně jela, spolu se svědkyní v zimě rychlostí 30km/h a zrušila totálně auto o strom – jela pomalu, šetřila a neměla tam srpávný kvalt.

    Ob den jezdím na šichtu zatáčkovitou trasu, kde se ztěží vejdou 2 osobní auta vedle sebe, silnice se neuklízí, sjou tam koleje, nejrychlejší auto jsem tam já, když jedzím 50-80km/h, ostatní jezdí 30-50…..když jsem jezdil do práce 10dní po sobě takto rychle, kolegyně mi říkali, že se zabijeme, až jsem 11. den jel 40km/h a skoro naboural do stromu, nebýt před ním 20cm zmrzlého sněhu a pod stromem 10cm široké kulatiny, která mě odhodila zpět do silnice, auto to přežilo bez újmy, posádka rovněž.
    Když jsem jel 40km/h a dostal smyk, bylo tolik práce s volantem, že jsem si nestihl přeřadit a mohl jsem se třeba posrat, když jedu 70km/h, je tam 3. a přes 3.500otáček a kola se točí, dá se s autem něco dělat……zamyslete se nad tím 🙂

    acALIEN

    Az do me, ty kret_ne, v zime nabouras jen proto, ze na letnakach nedobrzdis, nebo nevytocis, tak ti garantuju, ze ti narvu svoji skrabku na led do zadku.

    hg

    jsi neuveritelnej antitalent, co tady plka a ohrozuje svym chovanim a jednanim bezpeci ostatnich ucastniku provozu. Zrejne patris mezi machyrky, kteri jsou nejvic nezodpovedni, a kterejm bych dal takovej flastr, az by se posrali !!!!!!!!!!!!

    hg

    jsi neuveritelnej antitalent, co tady plka a ohrozuje svym chovanim a jednanim bezpeci ostatnich ucastniku provozu. Zrejne patris mezi machyrky, kteri jsou nejvic nezodpovedni, a kterejm bych dal takovej flastr, az by se posrali !!!!!!!!!!!!

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist