jak-funguje-pohon-vsech-kol-4x4-a-jake-jsou-jeho-typy.jpg

Jak funguje pohon všech kol 4×4 a jaké jsou jeho typy

rady

Stále víc lidí si kupuje čtyřkolky, ale jen málokdo se skutečně zajímá o to, jak ten který typ pohonu všech kol funguje a jestli ho potřebují.

Diskuze

18 komentářů

    Nep

    A Subaru má otevřený mezinápravový diferenciál, uzavíraný nějakou elektronikou přes viskózní spojku? Jak funguje samosvor? Jak funguje Torsen? To by mne zajímalo…

    pinpo

    Subaru ma cca 5 ci 6 roznych druhov 4×4
    zalezi od toho ci je to manual/automat a benzin/diesel.
    Navyse kazda automobilka tieto pohony vylepsuje a meni, takze nova generacia moze byt uplne ina ako predosla. Napr. Passat – mal kedysi torsen ako Audi a neskor uz len haldex.
    Torsen – existuju rozne verzie tohoto diferencialu, takze aby si si vybral vhodne auto, musis toho vela precitat. Zacni na wikipedii.

    pinpo

    a ako funguje samosvor – pohladaj na youtube videa ako funguje diferencial, vacsinou pri tom je aj ten samosvor ukazany

    Honza

    doporučuju kanál na youtube Engineering explained – docela jednoduše tam mladý strojař vysvětluje některé mechanické a elektronické skupiny na autě

    Pilot

    .. jak už bylo zmíněno …

    Článek popisující typy náhonu 4×4 neobsahující slova jako:

    Viskozní spojka, Torsen, otevřený dif., špérák, aktivní dif. .. je oničem …

    Navíc, pro laického čtenáře velmi zavadějící .. 🙁

    Co je prosím toto:

    \“Dnes do hry ve velké míře vstupuje elektronika, která hlídá prokluz jednotlivých kol a umí propočítat, které má největší trakci. Proto je třeba Nissan GT-R tak nechutně rychlé auto za každých podmínek, i když i ono má se svou vysokou hmotností samozřejmě své limity.\“

    Takže EVO a Impreza STi jsou čistě mechanické jo?

    GT-R je oproti EVO a Imp. WRX STi rychlejší jen proto že má silnější motor …

    no tak GT-R není rychlejší jen díky výkonu, ale hlavně díky podvozku, launch controlu a všem systémům hlídající trakci. Impreza je podvozkově vůči evu a GT-R chudej příbuznej.

    johny walker

    a jak to má Grand Vitara?

    Pilot

    … GT-R je v koncepčně stejná technika (podvozek, drive train layout) se silnějším motorem a atraktivnějším kabátkem ..

    … ano GT-R je dražší, čili některé věci může mít lepší (např. tlumiče) ale koncepčně je to vpodstatě to samé … Říkaš: \“..všem systémům hlídající trakci.\“ To jakože EVO ani STi tohle nemají jo? … čistá mechanika? už dávno ne panačku … 😉

    Pilot

    … EVO i STi již dávno mají jak elektroniky řízený mezinápravový difirenciál (ikdyž každý jinak) tak aktivní zadní diferenciál … GT-R je to samé jen silnější a více kůůl pro větší pracháče … kdo chce si užít jízdu v silné káře bez dlouhého tvrdého tréningu na okruhu, bere GT-R .. elektronika se o to postrará .. tak jako v EVO.

    http://youtu.be/S4CfWdoSOTk?t=6m48s

    spooon

    já chápu, že asi nejste rozený strojaři, ale tenhle článek zavání hodně amaterismem. Je možný, že to je kvůli snaze vysvětlit to co nejvíce polopatisticky, ale i tak mi to přijde dosti kostrbatý. Nebylo by od věci založit technickou sekci a psát trochu odborněji, obsáhleji apod.
    Například tvrzení že když máte samosvor a vjedete jedním kolem na led a on bude přenášet výkon na kolo s větší adhezí taky není úplně pravda. Záleží na typu. Například torsen funguje na rozdílu momentů, tedy když kolo na ledu přenáší nulanulaprd Nm, tak na druhé kolo pošle torsen přesně stejné nulanulaprd Nm. Ale takový lamelák zas na rozdílu otáček, takže se s jedním kolem na ledu rozjedete. Ale zas má nevýhodu v životnosti, která je u lameláku omezená, kdežto u torsenu takřka neomezená…je to prostě trošku složitější 🙂 a to neříkám, že tomu taky moc nerozumím, a to se o to už nejaký ten měsíc zajímám. Jen teoreticky, takže to co tady píšu, může být taky klidně úplně jinak 😀

    josef K.

    U subaru je všechno \“AWD\“ a dříve v prospektech ještě \“čistě mechanické řešení\“- jinak hlavně dokonalý výplach mozků. V reálu od zcela primitivních systémů s viscospojkou až po systémy s mezinápravovou spojkou (dtto. haldex). Systémy se samosvory přenesené ze závodních aut wrc vyjímečně a omezeně jen u některých aut. V posledních letech samozřejmě elektronicky řízená trakce.

    damp

    Grand Vitara aktuální generace má stálý pohon na všechna čtyři kola s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu (a má i redukci).

    http://www.awdwiki.com/en/suzuki/

    damp

    Grand Vitara aktuální generace má stálý pohon na všechna čtyři kola s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu (a má i redukci).

    http://www.awdwiki.com/en/suzuki/

    Martin

    Myslim, že tady by platilo: Jeden obrázek za 1000 slov. Takhle složitou věc je fakt těžký vysvětlit bez schémat….

    Tech

    O5, v článku je hodně zjednodušeně a nepřesně vysvětlen haldex, ani nechápu jak si nějaký, jak je vidět podle článku, naprostý laik muže dovolit vysvětlovat princip funkce tak složitého zařízení jako je haldex. Nemá smysl to sem psát, kdo chce tak si to najde. Jen řeknu že ten \“podřadný\“ haldex používá i Veyron, kde lze těžko předpokládat jeho použití pro snížení nákladů. Doporučuji se držet klasických testů aut a neklamat veřejnost polopravdivými informacemi.

    Vita

    To je proto, že starý Passat měl audiňácké šasi a nový má protáhlé Golfácké šasi. Takže ani tak nešlo o vývoj pohonu jako spíš o úplnou změnu koncepce. U VW group jednoduchá pomůcka – motor podélně = stálá 4×4 potažmo Torse, motor napříč = haldex.

    PG

    To jste přetiskli starý článek? Člověk by čekal, že za takový paskvil byste se měli spíš stydět a být rádi, že upadl do zapomnění a ne svoji hloupost ještě jednou vystavovat na odiv.
    Autorovi zaplaťte kurs fyziky pro střední školy, aby pochopil veličiny jako moment síly, otáčky, výkon, třecí síla a sčítání sil a momentů.
    Dále aby si vyzkoušel pár příkladů ze základní školy typu dva siloměry pověšené jeden na druhém a na konci závaží.. kolik budou ukazovat ,… atd atd. Až pochopí fyziku základní školy a něco ze střední, může zkusit napsat shrnutí pro ty, kteří to štěstí neměli.

    Pokud by chtěl psát o principech, konstrukčním uspořádání a vlastnostech 4×4 pohonů, potřeboval by i něco ze strojařiny a to už je nejspíš nad jeho možnosti, protože kdyby toho byl schopen, podíval by se předtím na youtube, kde jsou vysvětleny základní mechanismy jako je páka, kladka, ozubený převod, diferenciál (otevřený) a pak teprve přejít na torsen a další konstrukce.

    Ne, opravdu nebyl dobrý nápad článek znovu strkat na titulku. Co se poprve dá tolerovat a taktně o tom pomlčet, je nyní nutno pojmenovat správným jménem – to není diletantismus, ale typicky novinářská hloupost a nejspíš je to diagnoza celé redakce, protože se nenašel jediný, který by měl zbytky soudnosti a když už by třeba sám nebyl mentálně schopen rozpoznat pitomosti v textu, mohl se aspoň podívat do diskuse.

    Pipina

    Dobrý den… myslela bych, že v takto odborném článku bude zmínka o měrném výkonu.. tak nevím, proč se na tento termín neustále zapomíná, asi se to nehodí….

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist