shutterstock_324966461-352x198.jpg

Jak funguje diferenciál? Záhadné zařízení, bez něhož by auto vůbec nezatočilo!

poradna

Diferenciál je zařízení opředené spoustou záhad, přitom je minimálně tak důležité jako samotný volant. Stejně jako bez kulaté obruče otáčející předními koly byste bez diferenciálu jen stěží vybrali zatáčku. Podívejte se, jak funguje, není to nic složitého.

Diskuze

7 komentářů

    Josef

    Moje první auto bylo Škoda SV 995 – Liduška.
    Bylo bez diferenciálu s převodovkou u zadní nápravy. Samozřejmě bylo to o něčem jiném protože s výkonem 22 koní ohrožení převodného ústrojí tak moc nehrozilo. Při jízdě po suché vozovce se nepřítomnost diferenciálu nijak neprojevovala. Zato na zasněžené vozovce byla jízda nádherné dobrodružství.

    makuna3

    Myslím že by si mněl pisatel tohoto článku nejdřív něco odborného přečíst než vypustí do éteru takovýto paskvil. Auta vyrobená až do roku 1935 nemněly většinou diferenciál a to i závodní a nikomu to v jízdě nevadilo. A když nebudem koukat jenom do minulosti tak třeba motokáry diferenciál také nemají a jak závodí i vysokými rychlostmi, všichni jezdci F1 jsou na nich odkojený.

    PepaSFI

    ale aby to bylo fér musíme zmínit tehdejší podmínky. Auta měla prakticky výhradně zadní náhon, s předovkou bez difu by se asi fakt blbě zatáčelo. Jezdilo se po prašných, nezpevněných cestách, městské ulice zas byly dlážděné hladkými kameny, o adhezi dnešních povrchů se nikomu ani nezdálo. Gumy taky byly úzké a auta lehká, proto při zatáčení se rozdíl otáček snadno vyrovnal prokluzem. Ty motokáry se taky pohybují obvykle na hranici adheze a s velkým ojížděním gum se počítá. naopak dif by v tom provozu byl spíš na škodu, musel by mít složitý samosvor aby to při projíždění ostrých zatáček nehrabalo odlehčeným kolem takže je nakonec nejlepší když je to na tvrdo spojené.

    stanislav

    Dobrý den
    Narazil jsem na tento článek a zajímá mě toto
    Jezdím do lesa uvažuji o autě 4×4.Zajímalo by mě jestli auto se samosvorem,není v průchodnosti srovnatelné s 4×4.Myslím samozřejmě 4×4 bez uzávěrek a redukcí.
    Dík za případné postřehy .

    prekvapenec

    Ja jen….za takovyhle clanky je mozny brat penize? JAkoze nekdo za tohle nekomu dava vyplatu? Profesionalni recyklace 80 let starych videi z youtube? Husty.
    Pan autor na sebe a svou praci musi byt neskutecne hrdy. I jeho rodice se musi znamym chlubit na potkani.

    PepaSFI

    dá se říct že 4×4 bude co se týká trakce lepší i bez uzávěrek. V praxi bude mít vliv světlá výška, konstrukce podvozku, způsob pohonu a druh a stav pneumatik. V extrému může dojít k situaci kdy by samosvor měl navrch, typicky při křížení kdy dojde k velkému odlehčení kol úhlopříčně ale to se v praxi dá většinou eliminovat rozvahou řidiče. Ale v situacích jako je sníh, blátivá polní cesta, mokrá louka má 4×4 výrazně navrch. Pro 4×4 mluví i předpoklad že takové vozidlo se obvykle dá vybrat víc připravené pro obtížné podmínky ikdyž bude vycházet z běžného auta. Bude mít nějaké to zakrytování podvozku, ochranné plasty, často i zvýšené pérování. naproti tomu auta s pohonem jedné nápravy se samosvorem bývají obvykle spíš silniční sporťáky.

    Auta před rokem 1935 neměla deferenciál a jezdila i závody.Jen blbec může napsat takový článek

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist