Jak dopadnete, když s autem narazíte do stromu?!

Modelová situace: parta lidí, cesta z klubu na jiné místo víkendových nočních radovánek a nečekaný náraz do stromu. Jaké jsou následky tzv. disco-crashe?

Následky jsou tragické, ale o tom až za chvíli. Co se tedy stalo? Autokluby ADAC a ÖAMTC otestovaly v crash testu havárii malého vozidla plného mladých lidí v rychlosti 70 km/h do stromu. A pokud jsme použili v podtitulku termín“disko-crash,“ je asi zřejmé proč, bohužel jde o velmi častou událost pátečních a sobotních večerů, přejezdů mezi diskotékami. Nehoda s větším počtem mladých lidí, mnohdy s alkoholem v krvi, často v autě s ne právě dokonalým technickým stavem. To je doslova a do písmene noční můra každého záchranáře.

Tak tedy konkrétní situace. Čtyři mladí lidé jdou na večerní akci o víkendu a nazpět jedou spolu v malém vozidle. Tento vůz pak v rychlosti 70 km/h narazí čelně do vzrostlého stromu u silnice. „Zde jsme chtěli jasně ukázat k čemu dochází při takovém nárazu.“ Říká šéf inženýr ÖAMTC Max Lang a jedním dechem dodává „jedná se totiž o situaci, ke které dochází opakovaně na všech silnicích v členských státech EU“. Statistiky mluví bohužel jasně. Téměř každý pátý mladý řidič od 18 do 24 let zemře po podobném nárazu do pevné překážky u silnice v celé EU. Přímo v EU je podíl takových smrtelných nehod 47 %. Navíc se o těchto nehodách často mluví, jako o „disco nehodách.“

Mladí řidiči často jezdí s malým a starším vozem nebo vozem se silným motorem bez nových bezpečnostních prvků. Tato vozidla již neodpovídají současnému stavu bezpečnostní techniky a tak jsou následky o dost tragičtější. „Analýza ADAC ukazuje, že více než třetina nehod, které mladí řidiči zaviní, jsou vyjetí vozidla mimo vozovku.“ říká Lang z ÖAMTC. Tyto nehody se dají z části omezit vybavením vozidel systémem ESP. ADAC a ÖAMTC crash test nehoda vozidla do stromu v detailu

V testu byl malý vůz Fiat Panda vyrobený v roce 2009. Tento vůz narazil v 70 kilometrové rychlosti do tyče která, simuluje vzrostlý strom. Rychlost je tedy vyšší jak klasická nárazová rychlost 64 km/h u běžných crash testů vozidel. Zkušební vozidlo navíc odpovídalo vybavením právě vozidlům mladých, jelikož nemělo vynikající pasivní bezpečnostní prvky a ESP.

Osádku vozu tvořila čtveřice figurín a z toho spolujezdec za řidičem nebyl připoután. Následky crash testu? Bohužel takové srážky jsou katastrofální. Strom pronikl až k palubní desce vozu a nepřipoutaný spolucestující se nekontrolovaně pohyboval po voze. Navíc při nárazu řidiče do airbagu ve volantu, daný airbag nevydržel nápor a praskl a také celý motor vozu se posunul směrem k posádce na předních sedadlech. Výsledkem je 5% šance na přežití řidiče a zhruba 50% šance na přežití ostatních spolucestujících ve voze.

Samozřejmě že můžeme relativizovat. Pokud narazíte s osmiválcovým Audi Q7 do pětileté břízky, nic se vám asi nestane, nicméně pokus překonat osmdesátiletou lípu v prorezavělé Škodě 120 skončí zřejmě velmi, velmi smutně. Nějaký závěr? Asi není, nechceme nijak moralizovat, nicméně pokud někdy někdo občas sedá rozveselený do auta plného lidí a funguje jako taxikář mezi diskotékami, přiložená galerie a video z testu ho třeba budou motivovat k větší opatrnosti. Howgh.

zdroj: ÚAMK

 

2.10.2013 4:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist