Jak dopadnete, když s autem narazíte do stromu?!

Modelová situace: parta lidí, cesta z klubu na jiné místo víkendových nočních radovánek a nečekaný náraz do stromu. Jaké jsou následky tzv. disco-crashe?

Následky jsou tragické, ale o tom až za chvíli. Co se tedy stalo? Autokluby ADAC a ÖAMTC otestovaly v crash testu havárii malého vozidla plného mladých lidí v rychlosti 70 km/h do stromu. A pokud jsme použili v podtitulku termín“disko-crash,“ je asi zřejmé proč, bohužel jde o velmi častou událost pátečních a sobotních večerů, přejezdů mezi diskotékami. Nehoda s větším počtem mladých lidí, mnohdy s alkoholem v krvi, často v autě s ne právě dokonalým technickým stavem. To je doslova a do písmene noční můra každého záchranáře.

Tak tedy konkrétní situace. Čtyři mladí lidé jdou na večerní akci o víkendu a nazpět jedou spolu v malém vozidle. Tento vůz pak v rychlosti 70 km/h narazí čelně do vzrostlého stromu u silnice. „Zde jsme chtěli jasně ukázat k čemu dochází při takovém nárazu.“ Říká šéf inženýr ÖAMTC Max Lang a jedním dechem dodává „jedná se totiž o situaci, ke které dochází opakovaně na všech silnicích v členských státech EU“. Statistiky mluví bohužel jasně. Téměř každý pátý mladý řidič od 18 do 24 let zemře po podobném nárazu do pevné překážky u silnice v celé EU. Přímo v EU je podíl takových smrtelných nehod 47 %. Navíc se o těchto nehodách často mluví, jako o „disco nehodách.“

Mladí řidiči často jezdí s malým a starším vozem nebo vozem se silným motorem bez nových bezpečnostních prvků. Tato vozidla již neodpovídají současnému stavu bezpečnostní techniky a tak jsou následky o dost tragičtější. „Analýza ADAC ukazuje, že více než třetina nehod, které mladí řidiči zaviní, jsou vyjetí vozidla mimo vozovku.“ říká Lang z ÖAMTC. Tyto nehody se dají z části omezit vybavením vozidel systémem ESP. ADAC a ÖAMTC crash test nehoda vozidla do stromu v detailu

V testu byl malý vůz Fiat Panda vyrobený v roce 2009. Tento vůz narazil v 70 kilometrové rychlosti do tyče která, simuluje vzrostlý strom. Rychlost je tedy vyšší jak klasická nárazová rychlost 64 km/h u běžných crash testů vozidel. Zkušební vozidlo navíc odpovídalo vybavením právě vozidlům mladých, jelikož nemělo vynikající pasivní bezpečnostní prvky a ESP.

Osádku vozu tvořila čtveřice figurín a z toho spolujezdec za řidičem nebyl připoután. Následky crash testu? Bohužel takové srážky jsou katastrofální. Strom pronikl až k palubní desce vozu a nepřipoutaný spolucestující se nekontrolovaně pohyboval po voze. Navíc při nárazu řidiče do airbagu ve volantu, daný airbag nevydržel nápor a praskl a také celý motor vozu se posunul směrem k posádce na předních sedadlech. Výsledkem je 5% šance na přežití řidiče a zhruba 50% šance na přežití ostatních spolucestujících ve voze.

Samozřejmě že můžeme relativizovat. Pokud narazíte s osmiválcovým Audi Q7 do pětileté břízky, nic se vám asi nestane, nicméně pokus překonat osmdesátiletou lípu v prorezavělé Škodě 120 skončí zřejmě velmi, velmi smutně. Nějaký závěr? Asi není, nechceme nijak moralizovat, nicméně pokud někdy někdo občas sedá rozveselený do auta plného lidí a funguje jako taxikář mezi diskotékami, přiložená galerie a video z testu ho třeba budou motivovat k větší opatrnosti. Howgh.

zdroj: ÚAMK

 

2.10.2013 4:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist