Jak být lepším řidičem: Nedotáčivost
poradna
Zjistěte, kdy a proč dochází k nedotáčivému smyku, odhalte, jak mu předcházet, a naučte se ho hravě zvládat.
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
Nové Lamborghini Huracán SVJ je posledním ryze spalovacím supersportem značky. Nástupce bude hybrid
Staráte se o mytí podvozku vašeho vozu? Tohle jsou důvody, proč to nezanedbat
poradna
Zjistěte, kdy a proč dochází k nedotáčivému smyku, odhalte, jak mu předcházet, a naučte se ho hravě zvládat.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
…protože nedotáčivost mi vždy přišla jako horší varianta. Záleží na situaci ale leckdy je lepší u předokoly šlapat na plyn a nechat přední kola tahat auto ze zatáčky. Sešlápnutí spojky (jak to učej v autoškole) vede většinou ke zvětšení oblouku a třeba na sněhu to pak nezatáčí vůbec. Taky jste nezmínili možnost přitánout ručku 🙂
Proč tedy všichni závodníci WRC smykem jezdí? Proč jezdci MOTOGP smykem jezdí?
Protože:
a) na to mají postavené auto
b) smykem projíždí zatáčky převážně o úhlu blížícím se 180° – o tak malém poloměru, že plynulý vykroužením by se tam buď nevešli, nebo by museli jet krokem
c) tuto praktiku používají převážně na neasfaltu
d) průjezdem v cíleném přetáčivém smyku předchází smyku nedotáčivému, což by je zpomalilo ještě víc
Jo presne taky jsem radsi kdyz mi ulitne zadek . Ale kdyz nechce zatacet trochu uberu skoro hned se to chyti a jedu dal
Uz si si vyskusal pri nedotacavom smyku slapat na plyn u predokolky? Bo to je asi to najhorsie, co mozes spravit v danej situacii.
Ještě bych si k tomu dovolil podotknout:
1) protože to umí 🙂 Je rozdíl nekontrolovaný smyk =průser a kontrolovaný drift=zvolený způsob jízdy
2) protože v autě nemají elektronické asistenty 🙂
3) protože mají kolem sebe spoustu místa a nemusí řešit jestli minou patník nebo protijedoucí auto a umí i ve smyku udržovat a korigovat zvolenou stopu
4) protože nemají obvykle předokolky s mizerným podvozkem 🙂
Psal jsem přeci u předokoly.
Když se brzdí správně před, zatáčí lehce pod plynem a za apexem přidává, žádná nedotáčivost nevznikne.
Naopak nedotáčivost se projeví hlavně při prudkém brždení pozdě, když už se otáčí volantem (přední kola se točí stejně rychle a váha auta se hrne přes ně). Šlapat na plyn v tuhle chvíli je trochu těžší, protože nejdřív si musíte o kvalt-dva podřadit.
btw: V článku se autor nezmiňuje o brždění levou nohou, kterým se dá také vkusně předejít under-steeringu. Pokud ovšem nemáte fábiji :)))
5) maj špéru
\“Recept je jen jeden – narovnat řízení, sešlápnout spojku a brzdit, jak jen to jde. Pak pusťte brzdu a s vyšláplou spojkou znovu plynule zatočte.\“
To myslite vazne? Ked sa suniem predkom von, myslite ze tam este bude miesto na vyrovnanie kolies a brzdenie a opätovne zatocenie? Mozno na okruhu, ale chcel by som vas vidiet, ako na ceste v zatacke vyrovnate rizeni smerom na kamion v protismere. Ostava len vysliapnut spojku a modlit sa. V pripade asfaltu este mozno lahke pribrzdenie kvoli zatazeniu predku.
Nezapomenu na podání této problematiky v jednom z prvních dílu nového top gearu…když si na to vzpomenu, tak se směju ještě ted.
Taky nezmínili skandinávský flik, jako zajímavý prostředek pro eliminaci nedotáčivosti 😀
Ja som tiez pisal u predokolky. Berem situaciu, ked uz si v nedotacavom smyku – vtedy nema zmysel slapat na plyn. Podradenim sa evidentne znizi aj rychlost a predne kolesa sa mozu chytit. Ale podradit a dupnut na plyn asi nepomoze, ak uz pneu nemaju trakciu.
To ako sa vyhnut nedotacavemu smyku pred zakrutou je ina kapitola.
Jak píše Su4Ev – Maj samosvory včetně mezinápravovýho.Jinak to projet ani nemohou. Speciály se řídí převážně plynem a brzdou.
Nevím proč máš tolik mínusů, ale souhlasím s tebou. Vymáčknutí spojky je nesmysl, protože tím přijdu o možnost používat k řešení krizové situace motor. Na suchu a mokru stačí zpravidla jen ubrat plyn. Jak se píše správně v článku tak rozhodně nebrzdit! Na sněhu mě už několikrát zachránila ruční brzda a následný přidání plynu. Když je místo a vidím, že nic nejede tak si auto rozhazuju do zatáček nebo kruháčů ručkou schválně, abych si to natrénoval. Myslím, že řidič by měl vědět jak se jeho auto v takových situacích chová a naučil se instinktivně reagovat (hlavně se odnaučil šlapat v takových chvílích na brzdu)
A odkaz by nebol ? 🙂