porsche-g2b3085fff_1920-352x198.jpg

Jak být lepším řidičem: Brzdění a přenos váhy

poradna

Rozjet auto na rovince na plný plyn umí každý, ale jakmile přijde čas na brzdy, začnou se poznávat rozdíly mezi dobrým a špatným řidičem.

Diskuze

10 komentářů

    ja

    Ve skutečnosti byste tomu měli říkat přesun těžiště, ale fyzika vám asi moc neříká, takže radši zůstaňte u toho, co tam máte.

    Dalibor Žák, autoweb

    Veděl jsem, že se v tom bude nějaký fyzik rejpat… 🙂

    Moah

    Jsem z technické školy, a správně je to přesun těžiště, ale v automobilové hantýrce je to přesun váhy, tak zůstaňte u toho;)

    Karel

    Tohle jsou nejlepší články na Autowebu, čtu je i několikrát po sobě.

    Subaru4ever

    Také jsem z technické školy a jako přesun těžiště bych to rozhodně nenazval. Těžiště auta zůstává stále tam, kde je. Nazval bych to silovým působením v důsledku Newtonova pohybového zákona \“setrvačnosti\“ 😉 … ale jsem rozhodně pro to, nazývat to \“přenosem váhy\“ 😀

    Karol

    Naozaj dobrý a odborný článok. Škoda že sa však venoval iba núdzovému brzdeniu, teda takému, kedy chceme čo najskôr vozidlo zastaviť. V praxi však často potrebujeme brzdenám len udržovať rýchlosť a s tým súvisia rôzne typy odľachčovacích brzd. Napríklad od bežnej výfukovej brzdy, prípadne kombinovanú s motorovou (prestavenie fáze výfukových ventilov), cez elektromagnetický retardér, hydrodynamický intandér a všemožné rôzne kombinácie. Pre vodiča je dôležité vedieť, kedy a ako použiť tieto nádherné formy brzdenia, ktoré umožňujú veľmi plynule a citlivo udržovať rýchlosť, bez opotrebenia trecích brzdných plôch. Jedná sa myslím o progresívne a moderné formy brzdenia (aj keď taká klasická výfukový klapka už bola pred 50 rokmi). V súvislosti s rozvojom elektromobilov tu vidím možnosť použitia rekuperácie brzdenj energie na oätovné rozbehnutie. Doteraz je mnoho z týchto bŕzd len ako špeciálna výbava za príplatok, ale dúfam, že časom sa stane súčasťou sériovej výbavy, ako sa to už dnes deje s takou klimatizáciou.

    kuba

    Já teda nevim jo, ale v tomhle článku jsem se nedočetl ničeho zajímavýho, jen obyčejný informace, který už většina lidí ví, ale že bych se dočetl o něčem jak správně brzdit jsem nenašel, v tomto článku akorát popisuje co se děje při brždění s autem s abs a bez abs a co se stane když dupnete na brzdu, tak ví každej trubec že se přední kola zatěžujou a zadní naopak, ale jak správně brzdit tak tady nic není, takže článek úplně o hov** (nebo jsem úplnej blbec a článek jsem nepochopil). Doudám že v příštím článku se dovím víc

    anndygm@gmail.com

    Chcem sa spytat konkretne na toto:
    \“ Nejlépe přidání plynu funguje u předokolek, u kterých tak vyřeší přetáčivý smyk i začátečník poměrně snadno\“

    Co som mal moznost si to vyskusat (zvladut pretacavy smyk) na specialnom polygone, praveze najlepsie vysledky som mal pri technike \“kontra volantom + stlacenie spojky\“. Mozno aj preto, ze adhezia povrchu sa blizila adhezii ladu.
    A instruktor vyslovne povazoval pridanie plynu za nevhodnu reakciu.

    Honza Zapletal

    Ta spojka mi dává smysl u zadokolky aby se chytly protáčející nebo naopak motorem bržděný kola – vyřazení pohonu ze hry. U předokolky přece zadní kola pohon nemají, takže zmáčknutí spojky nic na zadní nápravě nemění. U předokolky když uteče zadek setrvačností, správná reakce je nechat se předníma kolama vytáhnout/narovnat.

    http://www.youtube.com/watch?v=gPCGnkApnDU

    Czunajz

    Určitě je to tak, přečti si poslední řádky znova viz.:
    Nejlépe přidání plynu funguje u předokolek, u kterých tak vyřeší přetáčivý smyk i začátečník poměrně snadno. Chybou je ale leknutím dát jen kontra a místo přidání plynu jen ubrat nebo brzdit. Auto se přetočí.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist