jak-byt-lepsim-ridicem-kapitola-11-tuning-ktery-funguje.jpg

Jak být lepším řidičem – kapitola 11: Tuning, který funguje

poradna

Na autě lze provést i takové "úpravy", které vedou ke zlepšení jízdních vlastností a zvýšení bezpečnosti. A ani to nestojí moc peněz.

Diskuze

29 komentářů

    Subaru4ever

    I přes to, že se zajisté najde smečka remcajících kritizujících \“odborníků\“, nejde s článkem nesouhlasit. Na první pohled se může zdát, že moc světaborného a nového toho článek nepřináší, ale není to úplně pravda. To hlavní a důležité je v něm opakovaně akcentováno a měl by si to uvědomit každý majitel auta a hlavně každý \“tuner\“.

    Kvalitní (a vyvážené) gumy jsou na autě skutečně věcí, kterou při jízdě kladně ohodnotí i úplný automobilový ignorant. V tomto momentě chci jen upozornit zájemce o vozy Subaru, ať je proboha nekupují na pneumatikách Yokohama Geolander, nebo je hned vyhodí a koupí si nové od jiné značky. To je parodie na pneumatiku, kterou bych se bál nazout i na stavební \“kolečko\“ na suť.

    UM

    Zajímavý článek, ale pro mě jako fanouška performance naprosto nehodnotné, jsem trochu zklamán. věnuju se úpravám aut už přes 20 let a máme k tomu i náležité vybavení. osobně vlastním nissan Primera GT P 11 a jelikož to je auto, kterého si nesmírně vážím tak jsem se rozhodl že si ho nechám navždy, nebo alespoň dokud bude opravitelné. když jsem začal \“tunit\“ (tohle slovo fakt nesnáším), vytvořili jsme 3D model auta v počítači a následně ho rozebrali. zvážili auto pak jednotlivé hrubé komponenty, určili těžiště auta, změřili pevnost použitých materiálů a tuhost karoserie. vzhledem k tomu že auto je liftback, krapet selhávala tuhost v zadní části. vyřešile to titanová rozpěra umístěná 10,7 cm nad origo výztuhy. do auta přišel motor s nissanu 200SX, tedy ten samý jen s turbem, převodovka je ze Silvie, zbytek hnacího ústrojí byl postaven už z továrny na dvojnásobné zatížení a takový upgrade jsem neplánoval ani. optimální nastavení převodovky podle motoru s ohledem na 16\“ kola problém nebyl, alespoň podle teorie. auto jsme vyzkoušeli na okruhu a v aerodynamickém tunelu (jakkoliv hitech to zní, není to věc, kterou by měla jen automobilka, každý šikovný úpravce je schopný si ji postavit). Byl problém s přilnavostí zadní nápravy, která prostě ulítávala. Křídlo…vyzkoušeli jsme všechny, která jen internet nabízel. ani jedno nebylo vhodné, museli jsme si na zakázku nechat vytvořit své podle plastového modelu, který jsme vyzkoušeli a osvědčil se. proudění vzduchu kolem předního nárazníku taky nebylo ideální, ale vyřešilo to právě snížení vozidla vpředu o necelé 3 cm a vzadu o 1 cm. snížením podvozku se změnilo těžiště auta, tudíž jsme museli opět vyjátrovat titanové rozpěry, přepočítat a umístit o pár cm níže. ještě mě čekají úpravy motoru…a ano souhlasím s vámi v jedné jediné věci. člověk možná není chytřejší než automobilka, leč se o to už 20 let snažím a některé věci se snažím vymýšlet lépe. automobilka vám dá průměrné auta s průměrnými komponenty, které se dají vyměnit za lepší…proč to nedělá automobilka? protože výsledné auto by bylo dvakrát třikrát dražší. hledají optimální poměr mezi cenou vozidla, výkonem, spotřebou, spolehlivostí…já cenu vozidla vypouštím, spotřebu taky a zajímá mě jen výkon a spolehlivost. se zvyšováním výkonu samozřejmě dochází k většímu namáhání motoru a životnost se snižuje…ale pokud to dokážete udělat pořádně, budete mít patřičné zkušenosti, kvalitní materiál a opravdu tučné bankovní konto tak dokážete předělat nebo postavit auto, které bude po jízdních vlastnostech lepší než to co vyjede z výrobní linky.

    Subaru4ever

    To zní výborně 🙂 … musí to být radost mít takové \“dítko\“.

    To s tím, že každé auto jde vylepšit pomocí dílů, které jsou dražší než ony sériové, je samozřejmě pravda. Jenže většina takzvaných \“tunerů\“ to pojme tak, že originální kvalitní odzkoušené díly nahradí něčím levnějším a z nálepky \“supersport rally extreme\“ usuzují, že jsou ty díly lepší, než ony dražší sériové 🙁

    Speedster

    Rozhodně parádní projekt
    Ale o tomhle tady podlě mě nepíšou protože se bavíme o běžných autech na každodení dranďění po městech a dálnicicíh,tedy že na focusu 1.6 vyhodím ty čínské pneu a dam dam potenzy tak auto bude příjemější a to nemusím ani jet rychle.

    pes

    jsem zvědavej, kolik se tu ozve hustotunerů, že jejich golf v dýzlu je s tim sníženym podvozkem sportovnější a že autor článku je debil, kterej tomu nerozumí. 🙂

    zaujimave, co sa clovek nedocita…ze auto je najlepsie take ako vyjde z tovarne.. preco sa teda na seriovich autach nejazdia aj zavody, ked su take dokonale?
    takisto neverim, ze seriovy podvozok napriklad na octavii je lepsi ako nejaky performance napriklad od tein-u 😀

    zaujimave, co sa clovek nedocita…ze auto je najlepsie take ako vyjde z tovarne.. preco sa teda na seriovich autach nejazdia aj zavody, ked su take dokonale?
    takisto neverim, ze seriovy podvozok napriklad na octavii je lepsi ako nejaky performance napriklad od tein-u 😀

    zaujimave, co sa clovek nedocita…ze auto je najlepsie take ako vyjde z tovarne.. preco sa teda na seriovich autach nejazdia aj zavody, ked su take dokonale?
    takisto neverim, ze seriovy podvozok napriklad na octavii je lepsi ako nejaky performance napriklad od tein-u 😀

    UM

    Spousta usílí, spousta počítání, spousta peněz, ale máš něco co jentak někdo nemá. zvenčí to vypadá jako obyčejná primera. samozřejmě nejsou díly jako díly, spousta lidí si nemůže dovolit drahé úpravy tak si myslí že to nahradí levnýma. my vše co odebíráme, vzledem k tomu, že se specializuju výhradně na japonce tak to jsou performance kity od Nisma. Japonci jsou v tomhle nepřekonatelný.

    zaujimave, co sa clovek nedocita.. ze auto je najlepsie take ako vyjde z tovarne.. preco sa teda na seriovich autach nejazdia aj zavody, ked su take dokonale?
    takisto neverim, ze seriovy podvozok napriklad na octavii je lepsi ako nejaky performance napriklad od tein-u 😀

    Samozřejmě pokud jen jezdím do tesca na nákup a do práce tak tohle neřeším. pro mě ale auto není spotřební záležitost, nýbrž člen rodiny a vášeň. vzhledem k mému věku je to napováženou, nejsem už mladíček, dokonce si ani nepotřebuju nic kompenzovat, ale prostě potřebuju mít schopné auto, na které se můžu za všech okolností spolehnout a které mi poskytne spoustu a spoustu zábavy, protože proto řídím. pro zábavu, auto jinak nepotřebuju, všude kam se potřebuju dostat mi stačí moje nohy, kolo nebo autobus. Pokud na autě strávíte rok práce, naučíte se ho milovat. Zdejší články čtu rád, ale afektovanost zdejších autorů článku vůči tuningu je na pováženou. nikdy za celých 31 let co mám řidičský průkaz, jsem neměl auto, do kterého bych nějak nezasáhl. Vždy jsem měl japonce, vždy 2 litr a výše a nikdy, zdůrazňuju NIKDY autu neublížily, životnost nesnížily, nepo průběhu kroutícího momentu neuškodily nerezové svody (omotané thermopáskou) plus zbytek výfuku nerez, kvalitní značkové pneu, odlehčená litá kola (spousta elektronů, které se prodávají ani nejsou lehčí než plecháče, litá kola lehčí než plecháče začínají tak na 10 tisících za kus), kvalitní značkové svíčky, sportovní sání od Nisma s otevřeným filtrem a thermo stínením, 280mm kotouče Ferodo či Brembo, záleží co preferujete…jen těmahle věcma dokážete vysokootáčkovému motoru přidat 15-30 koní, vylepšíte si proudění vzduchu do motoru a z motoru, ochladíte celkově motorový prostor, studenější směs, větší výkon, lepší průběh kroutícího momentu a trošku povrchní záležitost…krásný zvuk. ano je to dražší než pofidérní chip tunning, ale daleko efektivnější.

    trhač

    Hmm… Takový moudro! A hned čtyřikrát! Díky! 🙂 Proč se na sériovým autě nejezdí závody? Protože se závodní auta staví extra – třeba Porsche 911 GT3 CUP. Tady vidíš, že ani \“obyčejný\“ Porsche 911 je plný kompromisů, aby fungovalo víc na silnici než na okruhu.
    Vezmi závodní auto na silnici a chcípneš. Vsadím se, že na rozbitý okresce z Horních Kotěhůlek do Zlámaný lhoty bude sériová Fiesta ST rychlejší než monopost Formule 1. Každý auto je postavený na něco. Obyčejný na silnici a speciál na okruh. Nemá tedy smysl si myslet, že hustotunynkovým podvozkem a křídlem uděláš i z Fabie rallyspeciál.

    pes

    hele, tohle je všechno sice pravda. Ale kolik taková úprava stála? Příklad: Mám BMW 320i. Kolik mě to bude stát, aby to jelo stejně jako BMW 330i. Přitom v bazarech jsou 330i jen o pár desítek tisíc dražší.

    Nevr

    Prodej 320i a kup 330i, to bude asi nejlepší volba 🙂

    marepa

    takhle nejak je to i u mne .. prvni auto nissan (taky primera p11 ale jenom 1.6) a druhe ted taky nissan. Taky sem si rikal, ze ho budu mit naporad .. ale bohuzel, situace se vyvinula tak, ze ho nejspis budu muset prodat a nechat si na nejaky ten patek zajit chut

    kazdopadne kdyz se dela performace tuning (at to znitrochu lip) .. a hlavne kdyz se to umi, tak je to potom parada!
    mas nekde treba fotky te svoji primery? docela by mne zajimalo, jak se tam ten motor vesel..atp

    Láda

    Stejně bych všem rádoby tuzerům střihal techničáky a mlátil je do hlavy. Bráchy na přechodu jen tak lechce přejel tuner ve focusu, Kdyby nebyl tuner tak se bráchovi nic nestalo. Ale jeho super nárazník slepenej z nejakejch sr***ček prasknul a zlé bráchovi pořezal nohu. Jinak mu nic nebylo, tuzer nedobrzdil přechod, jel jak prase… Od tý doby hážu všechny tunery do jednoho pytle… Hlavně že 90% tuzingu se zakládá na tom sedět v autě jak teplouš, mít ho na hustejch kolech, výfuku od rámusu, a zadní čirý lampy, borci to maj snížený, a fakt frajer libovej ná ve předu andělský oči. Důležité je aby se tuneři scházeli a ty svoje sračky si ukazovali, ožrali se a přejíždeli další tunery. Pak je tady 2% normálu, co auto upraví po technické stránce(funkčnost). Anebo udělají totální přestavbu, ale ti mají vědšinou rozum a vozí to na podvalech.

    andy

    A o to predsa ide. Podla toho, co vravis, vy ste naozaj profi tuningova firma, a voci takto prevedenym upravam nikto v clanku nenamieta, pretoze tie upravy robite seriozne, s vypoctami atď.
    Uz tu raz bol jeden prispevok v blogu o tuningu, a tam tiez v podstate islo o to, ze ked uz tuning, tak od niekoho, kto sa tomu rozumie a ma na to aj patricne zazemie…

    trhač

    Ano!

    Raven-il

    Docela by mne zajimalo odkud jste. Rad bych investoval do 300zx a nechal ji udelat u nejakeho profika. Casu na to moc nemam, tak pocitam, ze bych to vykompenzoval penezi 🙂
    havran@internetlidem.cz

    Poklona pánovi s primerou.Ale rad by som podotkol že su aj autá na ktoré sa vyrába mnoho dielov ktoré dokážu po technickej stránke zlepšiť. Osobno vlasim Lancer Evo V a rozhodne nemam pocit že by jedna z úprav uškodila…

    Lacospeed

    Spomenuta uprava Primery GT znie naozaj kvalitne, ale opät je tu otazka vyznamu takeho tuningu. Presnejsie povedane, aky je vyznam draho upravovat sportovy sedan, ktoreho najväcsie plus je pomer kvality a cenovej dostupnosti. Chapem, ze k autu sa postupne ziska citovy vztah a samotne ladenie je vzrusujuce, ale stale by som myslel na to, ze za cenu uprav Primery GT som mohol mat tazko navykovy Accord Type-R…

    dr.Iver

    Neco je na clanku pravda,neco ale rozhodne ne..Z automobilky vyjedou i nektera sportovni auta s ruznymi omezenimi,at uz se jedna o hlucnost,emise atd.Tudis musi automobilka delat kompromisy. Autor by se mel take zamerit na to co je ,,tuning´´a ,,styling´´..A co se tyce tuningu tak kdyz se nedelaji kompromisy a vi se kam sahnout, nemusi byt jen drahe upravy ty dobre…Ale kazdyho vec co si s autem udela, nekomu se libi to, nekomu zas ono..

    dr.Iver

    Kazdyho vec…Ze se to nelibi tobe neznamena ze se to nelibi jinym..Kazdymu se libi neco..

    Honza Zapletal

    Generalizovat že je nejlepší kupovat jen originální díly řekl bych není na místě. Když mi například zreziví po 3 letech originální výfuk Bosal, tak nepoběžím do autorizovaného servisu pro ten samý šmejd, ale podívám se třeba do eshopu Tyllu…Tomu se sice nedá říkat tuning, ale ani to není originální díl. Tuningem budou ale třeba opletené brzdové hadice, lehčí kola – což asi taky ničemu neublíží. A pokud člověk bude třeba chtít, aby auto pár hodin fungovalo na trati, asi to moc nepůjde se standardníma destičkama, a to ani u poslední 911 GT3.
    http://www.rennteam.com/forum/thread/20131067/Steel_brakes_issue_on_new_9972_GT3_/page1.html

    Že přitvrzený podvozek, většinou ještě bez jakéhokoliv naladění, je zvlášť na našich cestách utrpení se asi shodneme všichni. Já si to momentálně připomínám každý den díky nekonečné moudrosti předchozího majitele.

    krosnic

    No pravda je to pravdoucí – co se píše výše, ale nerozumím moc poslání toho článku. Na tuzery to stejně nezabere a lidi co se snaží o úpravám trochu přemýšlet a dělat je s citem to mohlo zaskočit…Já osobně mám na Fiestě ST jiné brzdy, chladič na servo, na okruh jinou sadu pneu i alu, otevřené sání kvůli zvuku a širší vlnovec za svody…Plánuju ještě maximálně eibach pružiny, rozpěru dopředu a časem nerez cat-back a možná lehčí kapotu. Je to špatně??? S autem se párkrát za rok jedu svézt na okruh a třeba sériové – podle autora skvělé a nejlepší kotouče se mi zkroutili za 2 měsíce 🙁

    Olda

    Ale někdo (tuzer) je prostě hovád a neměl by být svéprávný.

    Mivec

    \“Nekvalitní gumy se často přehřívají a mnohem rychleji opotřebovávají\“.
    Měl jsem na autě Pirelli PZero, odešli během 20k km.
    Pružiny, tlumiče… Všecko v pořádku.
    Jak tomu mám rozumět? 🙂

    Pirelli PZero je výkonnostní guma s jediným cílem – udržet za každou cenu auto na silnici a 20 000 na jednu sadu považuji za velmi nadprůměrný nájezd. Někteří je dokáží ohoblovat za 5000km!! (300HP na přední nápravě a dost těžká noha)

    Woyta

    Moje hracka je Nissan 200SX S13. Je to vykendova hracka na okruhy a mozna nejake to klouzani.
    Tak si projdeme co jsem s autem provedl.

    -Opravil par veci po tunerovi.
    -Gumy Dunlop Fastresponse snad popis lepsi pneu splnuji. V provozu si nemuzu stezovat a na okruh se poridi neco lepivejsiho.
    -Vymena pred brzd a valecku za dily z mladsi generace. Samozrejme vsechny kotouce a desticky nove. Popraskane hadicky vymeneny za pancerovane. Jeste je na seznamu vymena trubicek.
    -Velka GO motoru a nejake ty upravy. Momentalne se vykon pohybuje okolo 200hp (serie 169hp) ale po zajeti motoru je v planu 250-300hp. Coz se mi zda jako primereny vykon k tomuto autu.
    -Vyvareni mist ktera uz nahlodala koroze a nejake to zakladni vyztuzeni.
    -Podvozek se meni taktez. Tlumice se zdaji sice jeste OK ale pruziny uz nekdo urezal. Plne stavitelnej moc lidi u nas nastavit neumi, tak volim jednodussi variantu a to lepsi tlumice KYB a kratsi pritvrzene pruziny HR,Samozrejme s korigovanym nastavenim geometrie. S13 sedi v serii hodne vysoko.
    -Instalace dodatecnych budiku kontrolujici teploty a tlaky.
    -Auto jsem si koupil takove jake se mi libi. Jen se v ramci boje s korozi vymeni zadni kridlo za homologovany kousek od Kamei. A asi dojde na vymenu palubni desky a vyplni dveri za pasujici z mladsi generace.
    -Ohledne bezpecnosti to vidim asi jen na kvalitni 3\“ vicebodove pasy. Klec bez helmy muze spise uskodit. O legalne zapsane polokleci uvazuji.

    Je fakt, ze bych sice uz mel novou Fabii ale ja mam rad tohle auto. Osobne znam blazna ktery nacpal 300k do tuningu a audia pro Daewoo Tico.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist