Jak být lepším řidičem – kapitola 10: Najděte své limity
Zajímavosti o autech
Okruhové ježdění není jen kratochvíle k vyřádění se. Pomůže vám lépe pochopit a poznat sebe a své auto.
Voyah dream nabídne luxusní svezení a překvapivé zrychlení. Nejvíce šokuje ale vizuálem
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
Zajímavosti o autech
Okruhové ježdění není jen kratochvíle k vyřádění se. Pomůže vám lépe pochopit a poznat sebe a své auto.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Okruh je fajn věc, ale to by jich u nás muselo bejt víc. Most a Sosnová jsou pro mne s cestou do 100 km ještě relativně dostupné, ale do Brna je to daleko (a tam neni skoro nikdy volno) a Vysoké Mýto je úplně z ruky.
Kde se pak člověk ještě sveze? Chtělo by to nějaký okruh u Plzně a hned u Prahy. Klidně malej. Za cyklostezky a jiné nesmysly se utrácí miliardy, ale postavit pár vycvikových center pro řidiče, to ne. Šmejdi…
moje rec!
\“Dokud nepoznáte své vlastní limity a možnosti svého auta, nikdy nebudete přesně vědět, co si můžete dovolit\“
Tak tento úvod článku mně fascinuje. To jako abych potom mohl rizkovat a ohrožovat ostatmí na veřejné komunikaci? No nevím já chci hlavně jezdit po veřejných komunikacích bezpečně a poznávat svoje limity a limity svého auta nechci, a to ani na okruhu. Ničí se tím mimo jiné hlavně zavěšení kol a ložiska v nich. A to není levná oprava. Nevím který blázen když si koupí nové auta jde na okruh zkoušet jeho limity. Ono i na okruhu se může auto silně poškodit. Navíc seriově vyráběná auta mají podvozky, které se k podobnému \“testování\“
Nesmysl! V moderním autě s ESP nemá cenu zkumat limity, elektroniak to řeší 100x rychleji než nejlepší řidič. Takže jízda na okruhu s vypnutým ESP je JEN pro zábavu a nevím proč bych měl ze svých daní přispívat nějakému typkovi, který si chce zablbnout!!
Pokud se na silnici chováte podle toho co jste napsal tak jen doufám, že Vás nepotkám v namrzlé zatáčce v protisměru s vytřeštěným výrazem člověka, který má přece ESP…
tot je odpoved cisteho typka, ktory ma auto len na prepravu do prace a naspet. je to dobre minimalne na to ze ked idem aspom viem kolko auto ma este prilnavosti, ci vobec este nejaku ma. poviem vam tak ze ked vletite do zakruty rychlejsie, je namrznuta tak si mozte ist piskat, aj s esp ked to necakate, na to je dobre poznat limity!!!
Máte někdo nějaké tipy na zmíněné volné plochy (stará letiště, apod.) kolem Prahy?
Máte někdo nějaké tipy na zmíněné volné plochy (stará letiště, apod.) kolem Prahy?
No nevim jak moc je volná a dostupná,ale zkusil bych letiště Boží dar ve stejnojmenném městě u Milovic.
Máte do určité míry pravdu, že zkoumat limity auta není kratochvíle hodná třeba cestě do práce. Nicméně si dovolím nesouhlasit. Zkusil jste někdy při průjezdu zatáčkou použít brzdu a zatočení volantem zároveň? Myslím tím, ale opravdu použít brzdy a trhnout volantem (s nevyšlápnutou spojkou). Ukázková situace, když třeba v noci do cesty vběhne zvěř. Doporučuji to ale zkusit na přehledném a širokém úseku silnice. Budete velmi překvapen co se stane. Osobní zkušenost s BMW 130i, tohle udělejte ve 100km/hod a i přesto, že je ESP zapnuto, tak v lepším případě to bude divoké ručkování po volantu, v tom horším půjdete do hodin. Další příklad je ukázková situace, kdy vjedete do zatáčky moc optimisticky. Peugeot 407, najeďte do ostřejší zatáčky cca kolem 100km/hod a prudce uberte plyn. Opět budete překvapený z reakce auta. A to se ještě můžete radovat, že sedíte v Peugeotu, protože, kdyby jste seděl v autě od VW, tak vám to odstřihne plyn (i když i to lze v tu chvíli chytře obejít). Obě tyto situace jsou ukázkovou řidičskou chybou, ale je to jeden ze způsobů, jak poznat chování auta na hranici možností. Asi se mnou budete souhlasit, že obě situace nejsou z těch, které chce člověk zažít s autem ve kterém sedí například manželka a malé děcko.
Podruhé si s Vámi dovolím nesouhlasit v názoru na jízdu na okruhu. Zkusil jste si někdy okruh? Ale ne výletním tempem, ale v rychlostech, kdy auto balancuje mezi efektivním smykem a čistou stopou. Souhlasím, že člověk nemusí jezdit na okruh každý týden či dokonce měsíc, ale navzdory svému mladému věku a možnosti jezdit v Klubu sportovních aut musím říct, že to člověku umožní se za volantem zklidnit, naučit se novým dovednostem a spolu s tím se naučit plynulé jízdě. Nebudu lhát a přiznávám, že do té doby, než jsem se mohl pravidelněji svézt v KSA, tak jsem dělal velké hlouposti a když si vzpomenu na některé chvilky, tak jsem rád, že chodím. Nicméně zkušenost na okruhu (kolem 700 kol jako řidič v plném tempu s různými modely BMW a několik kol jako spolujezdec třeba vedle Sabine Schmitz nebo p.Seizise) dodá, jak jsem psal výše, klidu, používání mozku a hlavně- člověk nemá žádnou potřebu to \“hrotit\“ na veřejné komunikaci. Řeknu to ještě jinak, kdyby každý absolvent autoškoly musel povinně absolvovat kurz na okruhu (třeba půldenní), tak veřím, že by mu to dodalo jistoty a lidé by se k sobě chovali ohleduplněji a s větší solidárností. Jako příklad stačí, že v něterých zemích EU je tento postup povinný.
pekny a predevsim pravdivy clanek. Ze clovek vi, jak se chova auto v jednotlivych krizovych situacich se muze hodit kazdemu. I ten nejpomalejsi ridic se muze dostat do situace, kdy to vyuzije (nemusi to byt vzdy vlastni vinou nebo tim, ze nekdo jezdi jako prase na silnicich).
Docela se tesim na pristi dil, jako fanda FUNKCNIHO tuningu jsme zvedavy, co se tu doctu, vzhledem k tomu, ze jste vzdycky vyznavali odpor ke vsem upravam… 🙂
Napiš mi to česky, slovensky neumím.
Nějak nerozumím tomu proč se autor naváží do \“rádoby závodníků\“ na okruhu. Jaký je jiný důvod jet na okruh než si rádoby zazávodit? Je tedy lepší rádoby závodit na silnici?
Z vlastnej skúsenosti doporučujem ísť na nevyužívané letisko/parkovisko. Dokáže to aj zachrániť životy 😉
Asi nejdůležitější článek, na okruhu člověk své auto pozná. A přestože u některých aut nejde ESP úplně vypnout, tak se rozhodně nepočítejte s tím, že Vás vytáhne ze všeho. ESP krotí opravdu chyby ridiče v počátku, pokud to ale preženete pořádně, ESP se ubliká kontrolka, ale nijak nepomůže. A přesně o tom to je, že na sněhu dostanete na zamrzlé vozovce smyk a díky tomu, že jste si to vykoušeli na okruhu, tak Vám to zachrání život. Souhlasím s tím, že okruhů je málo, ale i Vysoký Mýto stačí na lehké poznávání limitů. Koukněte na video – http://www.stream.cz/video/501425-on-board-vysoke-myto-focus-rs – tak od druhé minuty, první kolo je zahřívací
A že jsou okruhy moc daleko, to jsou kecy, stačí vynechat jednu návštevu hospody,nemít v sobě pár promile a vyrazit na okruh. Ale volba je na každém.
Osobně jsem zvědavý na článek o tuningu spíše. Vlastním Nissan Primera GT P11, který samozřejmě s fabriky už velice dobrý je. Ale myslím že sportovním filtrem, saním od Nisma, nerezovýma svodama s páskou thermotec, nerez výfukem, sportovním katem, 280 mm brzdama Ferodo jsem nic nezkazil. není to žádná hvězda silnic už je to starší dáma, ale jsem na ni pyšný.
řidič, který se spoléhá jen na různé asistnenční systémy tak ať do auta radši ani nesedá. Auto je poctivý kus železa na kolech, na který platí stejné fyzikální zákony jako na cokoliv jiného. Půjčtě mi auto, udělám vám hodiny a hodím vám přes střechu cokoliv. není to vůbec ale vůbec těžké, může nastat chvíle kdy si špatně pohrajete s těžištěm a je to:)
řidič, který se spoléhá jen na různé asistnenční systémy tak ať do auta radši ani nesedá. Auto je poctivý kus železa na kolech, na který platí stejné fyzikální zákony jako na cokoliv jiného. Půjčtě mi auto, udělám vám hodiny a hodím vám přes střechu cokoliv. není to vůbec ale vůbec těžké, může nastat chvíle kdy si špatně pohrajete s těžištěm a je to:)
Předstíráním, že nerozumíš nepopřeš, že má pravdu. Zkus to raději nějakým argumentem, máš-li nějaký.
pro pana Jiřího: je to už offtopic, ale měl jsem pro vás napsán dlouhý komentář proč je dobré znát své limity a limity svého auta, ale místo toho vám píšu jediné:
Až náhodou někoho sejmete, nebo pozabíjíte svoji rodinu v autě kvůli neočekávané situaci na silnici (ledová plotna v táhlé zatáčce při 40km/h taky překvapí), přijdete na to že jste měl o svém autě vědět víc než jenom: kde to má nádrž, jak se zatáčí a rozjíždí. Možná si to uvědomíte až budete sedět ve vazbě a budou o vás mluvit ve zprávách jako o vrahovi.
Ahoj,kdyby jste věděli o volných plochách na moravě dejte vědět do komentáře nebo na mejl: buxi.k@seznam.cz díky moc.
Jinak k článku … je lepší dělat blbiny někde vedle než na silnici a auto si natrénovat. Asistenční služby jsou pěkné,možná funkční,ale není nad cit a oko řidiče 🙂
Mýlíte se. Nejde o to \“lítat jako blázen\“, ale ve chvíli, kdy Vám nějaký \“umělec\“ způsobí horkou chvilku, mít rezervu, vědět, kde je ta hrana, kam až můžu, ale za níž už začíná problém. Nechtěl jsem poučovat, ale musel jsem to říct!