shutterstock_529653676-352x198.jpg

Jak být lepším řidičem: Správné sezení za volantem je základ

poradna

Prvním krokem ke zdokonalení svých řidičských schopností je naučit se v autě správně sedět.

Diskuze

22 komentářů

    Marek Býma

    Na samotné bezpečné ovládání vozu nemá přímý vliv, ale v případě nehody je velmi důležitá správná poloha hlavové opěrky. Většina řidičů ji má bohužel příliš nízko a příliš daleko. V případě nárazu pak neplní svou funkci a neochrání krční páteř.
    Bylo by vhodné tuto důležitou skutečnost ve vašem chválihodném seriálu uvést.

    v autoškole mě správný posed učili, a jak vidím, tak docela dobře 🙂 sedačku mi doporučili mít kolmo, maximálně o jeden dva zuby níž pokud je to nepohodlné. Dodržuji to. Polohu rukou na volantu tři čtvrtě na tři, to je jasné, a vzdálenost od volantu tak, abych při správném úchopu měl v lokti pravý úhel, maximalizuje se tak točivý moment rukou na volant, čili snažší zatáční a rychlejší reakce. Toto už bohužel moc nedodržuji, na dlouhých rovinatých cestách si opírám levý loket o dveře a pravou ruku často spustím úplně a volant jí nedržím. Asi zase začnu dbát na to, abych volant držel oběma rukama po celou cestu 🙂

    k231

    hrudníku od volantu s airbagem! Musí být minimálně 25 cm!

    Zdenek

    Proc se ma volant drzet v poloze trictvrte na tri?
    Me v autoskole (1985) ucili za dest dve a tahle poloha mne prijde mnohem lepsi…rychlejsi reakce, moznost ruckovat v ostrych zatackach, citliveji ridim a nepadaji mne ruce z volantu.
    Nevim jestli jsem stara skola ale trictvrte na tri mne prijde blbost.

    Marcelino

    pockaj si na dalsi clanok 😉
    moj nazor: je to naozaj \“stara\“ škola… 😉 to je spravne slovo … mna uz v r.93 ucili 3-stvrte na 3.
    uz len koli airbagu vo volante je to lepsie a aj manevrovanie volantom je lepsie – ved si to realne vyskusaj – \“za deset dve\“ moze byt lepsie len u auta bez posilovaca, kedy je nutne sa s volantom viac silovo \“popasovať\“ …

    Inverted Cat

    1) Máš větší prostor pro airbag.
    2) Volant je na takové držení stavěný (tvarovaný).
    3) Větší záběr rukou předtím než musíš přehmátnout (v ideálním případě – při vyhýbacím manévru – ala losí test – nemusíš přehmátnout vůbec. (Při držení 13:50 se ti ruce dříve překříží)

    pes

    no, zpravidla minimálně 20 cm, ale pokud si člověk správně nastaví volant a sedadlo, tak tam bejvá kolem 30 cm. Ale zaláži na autě.

    lojza

    Vygogloval jsem pár videí od pánů Loeba, Sorda a Hirvonena. Když jedou chvíli rovně tak to drží od 14,45 do 13,50. Ale za minutu otočí volantem tolikrát, že by mně to stačilo na půl dne. Takže ve výsledku mají častěji ruce v poloze 17,00 až 18,00 než 14,45 či 13,50.

    karlos89

    Já mám bohužel problém s výškou, takže jsem rád, že se do některých aut vůbec vejdu a nějak si sednu, natož řešit tohle. Kolikrát mě štve, že cítím, že nad autem nemám stoprocentní kontrolu, ale volant už blíž (nebo vůbec) přitáhnout nejde a sedačku víc dopředu taky dát kvůli dlouhým nohám nemůžu. Moje nastavení pozice probíhá v 90% aut stylem: sedačka úplně dozadu a dolů a volant přitáhnout co nejvíc k sobě. Pokud má auto střešní okno, musím se občas trochu víc položit, což je značně nepříjemné, ale alespoň pak o strop jen sem tam zavadí pár vlasů. Jinak auta, kde nemusím mít sedačku až vzadu existují, ale patří mezi ty největší na trhu. Tyhle rady by byly fajn, kdyby zakrslí inženýři nekončili u optimalizace posezu u výšky 190, jak jsem někde četl…(Moje výška 198cm a váha jak malý slon :))

    Marcelino

    no ono sledovať sutaznych jazdcov nie je celkom dobry priklad – oni maju uplne inak – ostrejsie nastaveny prevod riadenia – nepotrebuju tak velmi otocit volant ako na beznom aute…

    Subaru4ever

    Velice chválím rozjetí tohoto bezpečnostního projektu.

    Před kapitolou \“tři čtvrtě na tři\“ bych chtěl položit dotaz: proč mají všechny volanty ergonomické výstupky v poloze \“za deset dvě\“ a na místě \“tři čtvrtě na tři\“ ramena volantu? Vždyť v té poloze není možné volant držet, respektive držení palci ve vybrání spoje ramena a věnce nepovažuji za dostatečný úchop.

    Děkuji za odpověď v dalším článku 🙂

    PS: Vůbec mi nefunguje registrace a přihlašování 🙁

    tonča

    Nějak mi uniká smysl mezi ostřejším převodem řízení a polohou rukou na volantu. Zato dobře rozumím sdělení Lojzy. Že v situaci, kdy jedna třetina řidičů řídí v půl šesté a druhá ve dvanáct, je diskuze, zda plivat na ty, co řídí za deset dvě namísto ve tři čtvrti na tři, v podstatě o ničem.

    igi

    a to souvisí i s polohou opěradla. Při poloze \“na tunera\“ je opěrka na nic protože je pak opěrka daleko a člověk navíc při nárazu vyroluje po opěradle nahoru…

    Marcelino

    \“…plivat na ty, co řídí za deset dvě…\“ tak to tu v tejto diskusii hádam nikto nerobí, teda aspoň mne tak žiadny diskusný príspevok nepripadal…

    Marcelino

    s tým prevodom som to myslel tak, že ak pretekár drží volant hoci aj 13:50, tak bez prekríženia rúk zatočí stále podstatne ostrejšie než ja na bežnom aute, aj keď ho držím 14:45 …

    Podle mě ti zakrslí inženýři berou výšku tak 180cm, protože sednou si pohodlně do třeba rádoby sportovní fabie RS je pro mě nemožné. sedím strasně vysoko, kolenama kopu do volantu, hlavová opěrka je moc nízko. takhle to mám u 98% aut. vyjímku tvoří snad jen BMW 5/7, mercedes E/S, audi A6/8, možná škoda SUP a kupodivu DACIA LOGAN!!!!! vlastním opel omega a tam je místa na rozdávání. je to první auto, u kterého při posunutí sedačky uplně vzad nedosáhnu na plně vyšláplou spojku

    karlos89

    Logana MCV jsem zkoušel na autosalonu a nic moc, jen výškově nastavitelný volant v moderním autě je špatný vtip a ani na hlavu to nebylo žádný terno. Naopak mě doslova šokoval Mégane, tolik místa nemívám ani v mnohem větších autech. Z menších aut je vynikající třeba i Golf a co jsem četl, tak Mini je v prostoru pro řidiče přímo famózní, což je docela paradox.
    Jinak nejvíc místa jsem zažil ve staré S-klasse (mamut w140), jen s hlavou to je horší kvůli střešnímu oknu. Naopak nejmíň vzhledem k očekávání bylo v první Audi A6 Alroad Quattro, opravdu těžká slabota na tak masivní auto.

    Lotty

    Já mám taky problém s výškou, ale přesně opačnej. Jsem holka a měřím 160 cm, což myslím neznamená, že jsme trpaslík, ale sednout si správně do staršího auta bez možnosti nastavení volantu a výšky sedačky (třeba Felicie) je nemožný. Ach jo….

    Grinch

    no opačně – proč některé volanty vůbec tuto polohu nemají ani nahoře ani protilehle (tvoří pouze obdélníkový tvar nebo dokonce pouze taková zaokrouhlená \“řídítka\“)
    navíc nikdo neříká, že se musíš držet volantu jako klíště, naopak pohyb jak rukou tak těla zbavuje zkoprnělosti – asi by jste lezli z auta pak jako z mrazáku

    ulba

    Zdravím všechny, jen by se chtěl zeptat co říkáte na řízení jednou rukou… já už jsem si zvykl řídit po městě když je potřeba hodně řadit, řídit jednou rukou … a druhou mít na řadící páce … Na delší vzdálenosti řídím oběma protože to je mi na delší vzdálenosti pohodlnější … Jaký je tedy Váš názor ??

    karel

    nebo za deset dvě a co třeba půl šesté :-). Názor se stále mění, proto ať nikdo netvrdí něco absolutního. Já držím volant jako knight rider za deset minut půl osmé popř jednou rukou. Zdar

    Akres

    No já to dělám přesně stejně. Ono pokud člověk jede přes několik křižovatek po sobě a mezi nima ještě do několika zatáček tak je fakt ztráta času přendávat ruku z řadicí páky na volant a zpátky. Je pravda že při rychlosti kolem 100 a vyšší mi řízení jednou rukou už připadá nebezpečné a že nad autem nemám kontrolu.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist