Jak bude vypadat auto v roce 2057? Vrátí se Auto Union?

Auta z tekutých krystalů, laserová kola, holografické projektory, nebo pojízdné obleky z látek s tvarovou pamětí? Čím budeme jezdit za 50 let?

Součástí Los Angeles Motor Show bude designová soutěž, jejíž téma letos zní „Robocar 2057“. Zadání praví, že si designéři mají představit svět roku 2057, téměř přeplněný bující populací a se silnicemi na kapacitním limitu. A podle dosud zveřejněných konceptů to vypadá, že automobilky rozhodně nezůstávají při zdi – většina konceptů je založená na materiálech a technologiích, které jsou dnes buď v úplných plenkách, nebo ještě vůbec neexistují.

Mazda – pojízdný oblek

Vypadá jako komiksový robot a jmenuje se po legendárním japonském válečníkovi: Motonari RX (válečník se pochopitelně nejmenoval RX, ale Mori Motonari). Designér Matthew Cunningham vysvětluje, že je to oblek, vyrobený z tkaniny z karbonových nanovláken, která má tvarovou paměť a fotovoltaický povrch. Díky tomu umožňuje programovatelnou tuhost a zároveň napájení elektrických elektrostatických nanomotorů ve všesměrových kolech. Rychlost a směr řidič ovládá dvěma ovladači v opěrkách pro ruce. Oblek má uvnitř tisíce aktuátorů, díky kterým může „řidič“ psychosomaticky vnímat silnici. Jízda se prý podobná pohybu na street-luge, lehacích sáňkách, podobných protáhlému skateboardu.

Audi – promítněte si auto

U Audi na to kápli. Proč zbytečně vyvíjet a vyrábět desítky různých modelů, když stačí jeden univerzální, plus nekonečný počet karosérií, které jsou zadarmo? Už název – Audi Virtuea Quattro – ale naznačuje, že ty karoserie nebudou tak úplně doopravdy. Jednomístné, automaticky řízené vozítko s umělou inteligencí má totiž vestavěný holografický projektor, který kolem něj promítne obraz jakéhokoli auta, uloženého v paměti. Takže klidně i ten Auto Union. Nebo obrovský párek v rohlíku, jak známe některé lidi. Jen ten název Quattro nám moc neštymuje – jednomístný modul má totiž zcela zjevně jen dvě kola!

Mercedes-Benz – Hasta la vista, baby!

Koncept Mercedes-Benz SilverFlow je založený na mikrometalických částečkách, které se dají uskupit do předprogramovaných tvarů pomocí magnetického pole. Vůz se dá tedy kompletně rozložit na pár desítek litrů ferromagnetického materiálu a místo garáže vám doma bude stačit nějaký ten bazének. Magnetický asembler se uvádí do chodu běžným klíčem, ve kterém jsou uložené různé tvary vozu. V případě SilverFlow jsou všechny založeny na slavných závodních vozech ze zlaté éry motorsportu… ale v případě, že by se taková technologie opravdu podařila uskutečnit, nezní to špatně – jedna vana kovu, ze které můžete mít dodávku, Hummer, nebo Ferrari… Akorát nevíme, jak vám bude uvnitř magnetického auta fungovat walkman!

Honda – 4 v 1

Tentokrát se žádné tekuté krystaly nekonají, ale i tak – jedno auto se dokáže za jízdy rozdělit na čtyři samostatné jednotky – má to být moderní verze „sdíleného cestování“. Boční moduly jsou malé a lehké, ideální pro krátké cesty po městě, přední modul umožňuje zdolávat dlouhé trasy vysokými rychlostmi. Plně robotický systém využívá solárně hybridní pohon a podle nákresů se zdá, že jde o jakýsi druh vznášedla. Někomu by mohlo být sympatické, že jako symbol spojení používá čtyři kosočtverce spojené do jednoho velkého kosočtverce, ale my už jsme z puberty vyrostli. Skoro.

GM – mraveniště, základ státu

GM zakládá svůj koncept na komunikaci mezi jednotlivými auty, což přirovnává k dorozumívání mravenců. Proto se vozítko jmenuje ANT, tedy mravenec. Díky tomu se inteligentně optimalizuje provoz a sníží se riziko nechtěných dopravních kolapsů. ANT se ovšem díky vestavěnému kvantovému počítači dokáže změnit téměř na cokoli, co zrovna potřebujete. Třeba místo k přespání, nebo k poklábosení s kamarády. Základ konstrukce tvoří vrstvené desky z karbon-polymerových nanokompozitů, které skládají umělé elektroaktivní polymerové svaly, pohyb „vozu“ mají na starost tři nezávislé systémy „Nanorb“ (taky moc nevíme, co si máme představit) a pohon zajišťuje baterie z uhlíkových nanotrubic.

Toyota – jezdíme na splodiny

U Toyoty si svět roku 2057 představují opravdu přeplněný. Stavět se tedy musí do výšky, abychom se všichni vešli a tomu je potřeba přizpůsobit i auta. Toyota Biomobile Mecha využívá k vyřešení problému biomimikry – má „dynamické jízdní instinkty“ a dokáže se strukturálně přizpůsobit horizontálnímu i vertikálnímu cestování. K tomu používá nano-laserová kola, o kterých víme jen to, že hezky svítí a vypadají nepohodlně, jako kola od trakaře. Mezi jeho nejunikátnější schopnosti ovšem patří schopnost získávat energii ze znečištění atmosféry. Už to někdo konečně vynalezněte, ať si můžeme nechat naše zamilované spalovací motory!

Volkswagen – stoupnout, lehnout!

Městská vozítka se většinou nehodí na dálnici a naopak, rychlé sporťáky jsou ve městě peklo. VW to chce vyřešit naklápěním. Jednomístná kapkovitá kapsule, zvaná Volkswagen Concept Slipstream, má dvě kola, na kterých umí jezdit vzpřímeně (takže se jich do ucpané městské tepny narve pětkrát víc, než běžných aut), zatímco na dálnici udělá „hají“, čímž minimalizuje aerodynamický odpor. Aby pasažér nedřel pozadím o asfalt, dvě křidélka udržují záď Slipstreamu ve vzduchu, jako zadek letadla. V takové pozici může Slipstream dosáhnout rychlosti až 400 km/h. O energii k pohonu se starají „hyper-efektivní“ solární panely, pokrývající celou karoserii.

Nissan – domácí mazlíček

Rok 2057 se podle Nissanu pozná tak, že lidé budou hledět na svá auta jako na domácí zvířátka. Koncept OneOne je tedy „pomocník a přátelský člen rodiny budoucnosti“. Název se čte „uon-uon“ a je to japonské citoslovce pro štěkot psa (Japonci mají asi jen samé hodně malé psy). OneOne je nejen vozidlo, ale také autonomní robot, který zvládne nakupování, dovoz vypraného prádla, i dětí ze školy a dá na ně pozor. Řídí se real-time GPS sítí, ve svých „nohách“ má syntetické svaly, takže se může pohybovat „bruslivým“ způsobem. Při větších rychlostech se sníží k zemi, ve městě se zas vztyčí. Jestli vypouští nějaké provozní tekutiny se zdviženým pravým zadním kolem, se nám nepodařilo zjistit.

Honza Koubek

15.10.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist