Jaguar XJR

Největší britská kočka s nejsilnějším motorem. Na první pohled neprůstřelná kombinace. Nebo ne?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Než přišlo nedávno představené a naprosto úchvatné kupé XK, právě tenhle model pro mě představoval vrchol a zároveň nejčistší destilát toho, co by měl vůz se značkou Jaguar představovat.

Styl, elegance, nevídaná vytříbenost… a znáček s písmenem R na konci slibuje i ty nejvyšší výkony. Vedle silných audi, mercedesů a bavoráků vypadá tenhle vůz jako aristokrat z prastaré rodiny vedle ředitelů velkých firem. Všichni jsou proklatě zazobaní, ale ředitelé ještě pořád musí pracovat, aby si své standardy zachovali. Aristokrat se jejich snažení jen pobaveně usmívá s mírně pozdviženým obočím a v dlani pomalu ohřívá sklenku koňaku Rémy Martin Louis XIII.

Srovnávat tahle auta skoro jako by se neslušelo. A když k sobě budeme upřímní, v čistě technickém porovnání by Jaguar místy o svůj nadhled rychle přišel. Například na okruhu, kde se už několikrát ukázalo, že jeho podvozek opravdu, opravdu není nastavený na nějaké vylomeniny v zatáčkách. Na rozdíl od velkých mercedesů AMG, nebo silných bavoráků, kteří si i přes svou hmotnost dokážou nasadit běžecké boty a trochu vás pobavit.

Ano, ředitelé velkých korporací také občas zajdou na sqash. Aristokrat místo toho chodí „do klubu, Alfréde“. Jen těžko si dokážu představit zákazníka, který by si XJR kupoval s úmyslem, že mu občas protáhne perka na okruhu. O tom tohle auto skutečně není. Tady jde především o stylové cestování v absolutním pohodlí.

Úplně živě jsem si teď představil jak někteří čtenáři zavrtěli hlavou a pomysleli si, že v tom případě přece úplně stačí dieselový model 2,7D, který je (jak jsem nakonec sám napsal) možná tou nejlogičtější volbou z celé řady. Na tom nakonec pořád trvám, ale tady musíme přemýšlet jinak – jako aristokracie. Nezajímá nás, co si tvrdí nějací motorističtí pisálkové a už vůbec nám netrhá naše modré žíly, jakou má ta věc spotřebu. Zaprvé: nafta smrdí a je to palivo plebsu a zadruhé, jen to nejlepší je pro nás dost dobré. A přeplňovaný osmiválec o objemu 4,2 litru a výkonu téměř 400 koní je prostě na vrcholu nabídky.

Jaguar XJR je skvělé auto. Není to ale auto univerzální. Jakmile se s ním pustíte na úzkou točitou okresku s vidinou nějakého příjemného sportovního zážitku, budete nutně zklamáni. XJR je hrozitánsky dlouhý a také velmi široký. Není vůbec jednoduché si na jeho rozměry zvyknout a pokaždé, když se dostanete na užší silnici, se vám znovy rády připomenou. Hliníková karoserie je sice poměrně lehká, ale řízení má až příliš lehký chod a kompresorový motor, spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou, není určený k pořádání honů na Imprezy.

Jeho sametový zátah oceníte na širších silnicích a dálnicích. To pravé završení, třešnička na dortu, či spíš karamelová krusta na Créme Brulée, přichází až ve vysokých otáčkách, kdy do interiéru pronikne vzdálený náznak ostrého osmiválcového koncertu, podpořeného kompresorem a posádka pocítí další mírný nárůst výkonu. Ano, s touhle limuzínou se určitě dá jet hodně rychle – koneckonců, pětimetrové auto se zrychlením na stovku za 5,3 sekundy se nevidí tak často – ale není to zas taková zábava.

Interiér zahalený v jemné kůži a leštěném dřevě (Jaguar je jednou z mála značek, u kterých nad leštěným dřevem nekroutím hlavou) je luxusní, ale vzhledem k rozměrům vozu není tak prostorný, jak byste možná čekali. Vyšší řidiči budou mít chvíli potíž najít si správnou polohu za elektricky nastavitelným volantem.   Asi největší šok připraví špičkovým designem zhýčkané moderní šlechtě obrazovka navigačního systému. Nedosti na tom, že je obsypaná ošklivými plastovými tlačítky, které kdyby mohly mluvit, vykřikují „Ford! Ford! Ford!“. Navíc má ještě grafiku, za kterou by se nestyděla kdejaká počítačová hra… z konce osmdesátých let. Nejlepší volbou je přepnout na „šetřič“ obrazovky s logem Jaguaru. Na ten se dá alespoň trochu koukat. A kromě toho, navigace stejně nezahrnuje mapu ČR.

Nový Jaguar XK už má audiovizuální systém na výši, jak technicky, tak graficky, takže nezbývá než doufat, že se automobilka probere a rychle ho implantuje i do své vlajkové lodi.

Faktem ale zůstává, že z vnějšku se dá na XJR dívat opravdu dlouho. Maska v barvě chladiče, zato ale s výpletem chromovým drátem, je poznávacím znamením přeplňovaného modelu, stejně jako masivní chromové trubky výfuku. Testovací auto už bylo přezuté do zimních pneumatik, ale na letních, dvacetipalcových kolech, případně ještě se vzduchovým podvozkem, vypadá XJR až bolestivě krásně. Navíc to není krása samoúčelná, protože aerodynamický hluk začíná dovnitř pronikat až při rychlosti, kdy váš řidičák rezignovaně počítá, kolik že bodů na něm brzo přistane.

Jestli jste si dole přečetli spotřebu a teď si říkáte, že to není tak špatné, zklamu vás. Průměrná hodnota okolo 16 litrů je naprosto běžnou záležitostí a pokud pojedete rychle a dravě, přehoupne se klidně i přes dvacet. Hrome, už zase nepřemýšlím jako aristokrat. Mám se zkrátka ještě co učit. Možná by mě naučilo pár milionů na mém účtě. Jestli máte někdo zbytečné, pošlu vám jeho číslo obratem.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyJaguar XJR
0-100 km/h (s)5,3
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, kompresor
Zdvihový objem (cm3)4196
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)396 koní v 6100 ot./min.
Točivý moment (Nm)541 Nm při 3500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)17,9/8,7/12,1 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1728
Zavazadlový prostor (l)470
Ceny
Základní cena modelu2 795 000 Kč
24.11.2006 3:53

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist