Jaguar XJ 5.0 V8 S/C Supersport

Jako první internetový magazín v Česku jsme vyzkoušeli novou generaci velkého Jaguaru! Ale že bychom z něj byli nadšením bez sebe…

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Víte, ve kterém automobilovém segmentu jsou zákazníci nejkonzervativnější? Jsou to sedany nejvyšší třídy. A víte, který výrobce sedanů nejvyšší třídy má zdaleka nejkonzervativnější klientelu? Jaguar. Navrhnout novou generaci XJ tak, jak ji navrhl Ian Callum, je proto víc než jen troufalé – je to hra vabank.

Ponechme stranou, co komu nový Jaguar XJ připomíná, ale rozhodně se ani trochu nepodobá klasickým tvarům tříprostorového sedanu, které Jaguar kultivoval po čtyřicet let. Celohliníková karoserie se součinitelem čelního odporu 0,29 a výrazně klínovitým profilem, oblými konturami a klenutou linií střešního oblouku jakoby ani nepatřila limuzíně. A zrovna tak radikální transformaci prodělal interiér.

Přestože některé designové prvky palubní desky, jmenovitě charakterová linie spojující v rozmáchlém oblouku levé dveře s pravými, nezdravě připomínají Opel Insignia, celkově nelze popřít, že nová kabina je zrovna tak moderní, jako byla ta stávající tradiční. Virtuální „analogové“ přístroje se promítají na TFT panelu, zatímco na středovou konzolu se nastěhoval otočný ovladač samočinné převodovky z menšího modelu XF. A když si pořídíte nejvyšší výbavu, napočítáte v kůží a dřevem obložené kabině celkem 20 (!) reproduktorů s nápisem Bowers & Wilkins. Že by výrobci luxusních aut konečně rezignovali na nekonečnou „válku o koně“ a rozhodli se navzájem trumfovat počtem reproduktorů?

Jaguar nabízí novou generaci limuzíny XJ ve dvou délkách rozvoru a se třemi motory, z nichž jsme na prezentaci ve vinařské oblasti u německého Wiesbadenu vyzkoušeli všechny. Základní naftový šestiválec 3,0 l o výkonu 275 koní je příkladně odhlučněný a s velkým autem nemá mnoho práce, pokud se ovšem zrovna nenacházíte na německé dálnici s neomezenou rychlostí. Atmosféricky plněný vidlicový osmiválec 5,0 l vydává 385 koní, 515 Nm a krásný zvuk, když ve dvou tisících otáčkách seznámíte pedál plynu s noblesním koberečkem. I tento motor ovšem bledne závistí ve srovnání s vrcholnou pohonnou jednotkou, která spočívá v kombinaci popsaného osmiválce s kompresorem. (Ano, jde o tentýž poklad, který nás nadchl už pod kapotou nového Range Roveru.)

Že je Jaguar XJ 5.0 V8 Supercharged rychlý způsobem, který dává vzpomenout na Audi RS6, by vás nemělo překvapit. Úžasné ale je, jak krásně burácí, hřmí a bručí pod plným plynem. Dřívější kompresorové osmiválce Jaguaru přitom nezněly nijak zajímavě, rytmus „véosmičky“ se ztrácel v ječení kompresoru.

Přeplňovaný model je jako jediný sériově osazen aktivním zadním diferenciálem, který účinně pomáhá ve všech fázích průjezdu oblouku. Takto na papíře to zní slibně, ale ve skutečnosti nepřináší jízda s novým XJ žádné velké potěšení. Hlavním viníkem je řízení, které vyměnilo dřívější „analogový“ pocit za precizní odtrženost na německý způsob. A adaptivní tlumiče by snesly více plavnosti, zejména s přihlédnutím k tomu, že je nelze ovládat ručně. Tlačítko se symbolem šachovnicové vlajky, umístěné u ovladače převodovky, sice zapne dynamický režim, ale ten mění všechno najednou – řízení, plyn, převodovku i tlumiče.

Asi nemá smysl déle zapírat – z nového Jaguaru XJ jsem poněkud na rozpacích, motor nemotor. V absolutních měřítkách se s ním sice jezdí velmi příjemně, ale copak je v tomto segmentu něco jiného přípustné? S výjimkou neotřelého designu tohle auto nenabízí nic, co byste nedostali u konkurence, a v některých důležitých aspektech se jeho snaživé novátorství stává vyloženě kontraproduktivním. Například palubní deska připomíná Insignii nejen zmíněným designovým prvkem, ale také pochybnou ergonomií ovladačů a vyloženě zločinným rozhraním grafického komunikačního systému, které sice vypadá hezky, jenže pracovat s ním je za trest. A nechce se mi věřit, že se za celou dobu vývoje a testování nenašel nikdo, kdo by upozornil na to, jak strašně středová konzola překáží pravému lokti.

Tento soubor malých, leč iritujících opomenutí trefně komentoval kolega, když řekl, že mu nový Jaguar XJ přijde jako docela povedený první pokus automobilky o luxusní sedan. Zvláštní ironie, uvážíme-li, že XJ spolu s třídou S tento segment v podstatě založil.

 

Verdikt

Všechno je relativní, zvlášť v segmentu, kde platí tak vysoké standardy. Jaguar XJ nové generace si svoje místo na slunci určitě zaslouží, stejně jako třeba Lexus řady LS. A nepochybně osloví řadu zákazníků, které na něm bude nejvíc přitahovat právě to, že vůbec nevypadá jako tradiční limuzína. Snad si Jaguar dobře spočítal, jestli takových bude víc než pobouřených tradicionalistů, které Callumova designová revoluce vyžene z letitého svazku s Jaguarem do náručí jiných značek.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyJaguar XJ 5.0 V8 S/C Supersport
0-100 km/h (s)4,9 s
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)5000
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)92,5 x 93,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)375 kW / 510 k při 6000 - 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)625 Nm od 2500 do 5500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)269,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)12,1 l/100 km
Objem nádrže (l)82 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5122
Šířka (mm)1894
Výška (mm)1448
Rozvor náprav (mm)3032
Provozní hmotnost (kg)1892
Celková hmotnost (kg)2365
Zavazadlový prostor (l)520 l
Ceny
Základní cena modelu3 457 908 Kč
5.5.2010 10:14

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist