Jaguar XF 3.0 D (211 k)

Základní provedení Jaguaru XF má rozhodně co nabídnout. Ale nebude mu výkon přeci jen scházet?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.8

RADOSTI
Vyvážený design; pěkná kabina; kultivovaný motor; povedený podvozek

STAROSTI
Příliš horlivá stabilizace; němé řízení; citelná obsence výkonu​Slabší verze pohonných jednotek ve třídě prémiových vozů to mají na našem trhu těžké. Výrobci sice slibují u odladěných motorů s nižším výkonem nižší spotřebu a emise, ale u nás neexistuje síla, která by zákazníky hnala za koupí levnější a slabší verze. Většinou tedy zvítězí otázka prestiže a výkonuchtyvosti.

Jaguar XF 3.0 D můžete mít nyní i ve verzi s výkonem 211 koní, kterou tu právě zkoušíme. Automobilka ale nabízí ještě silnější verze s výkony 240 a dokonce 275 koní. Ve všech případech se jedná o tentýž šestiválec s objemem 3,0 litru a přeplňováním dvojicí turbodmychadel, kdy menší turbo roztáčí jedna řada válců a větší turbo druhá řada válců. Jedná se tedy o systém sekvenčního přeplňování, který pomáhá zlepšovat točivý moment v nízkých otáčkách a dovolí dolovat z motoru výkon v otáčkách vyšších.Pocitově se to projevuje menším turboefektem, tedy prodlevou motoru na sešlápnutí plynu, a hlavně použitelnějším rozsahem otáček, na který jinak dieselové agregáty trpí. Průkopníkem této technologie se stalo BMW s modelem 535d, který ve své době deklasoval výkony konkurenci. Nyní je už výkon 270 koní z třílitrového dieselové šestiválce považováno za naprosto běžný standard. Ale vzpomeňte na dobu před deseti lety – stejný výkon podávaly spíše čtyřlitrové atmosférické benzínové osmiválce…

Dnes se ale za výkony honit nebudeme. Testovaný Jaguar, jak již bylo uvedeno, dostal „nejslabší“ jednotku s výkonem 211 koní. Před pár lety by byl takový výkon šestiválcového dieselu více než jen dostatečný, ve světle dnešní doby už ale působí poněkud podvyživeně. Na papíře nicméně slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy, maximální rychlost 240 km/h a spotřebu 6,8 litru na 100 km.

Konkurencí pro tento Jaguar XF tak nemůže být BMW 530d a Mercedes-Benz E 350 CDI. Skutečným soupeřem je spíše BMW 525d, Mercedes-Benz E 250 CDI či Audi A6 2.7 TDI.

Nasedněte ale dovnitř a začne vám být úplně jedno, kolik má tohle auto koní nebo za kolik umí stovku. Elegantní interiér s mnoha zajímavými detaily navozuje úplně jinou atmosféru, než kterou dostanete od německé konkurence. Stiskněte startovací tlačítko a ze středového tunelu vyjede otočný kovový volič převodovky za současného otáčení výdechů ventilace. Jedná se o detail možná zbytečný, ale rozhodně poutavý. Dále si všimnete dotykového otevírání přihrádky před spolujezdcem, takže elegantní linie kabiny nenarušuje žádná levná plastová klička.Na ergonomii se nedá prakticky stěžovat, jen si musíte zvyknout na některá specifika. Nemůžeme ale chtít, aby se všechna auta ovládala stejně, protože pak by mohly automobilky jen kupovat Volkswagen Golf a lepit na něj své znáčky… Důležité je, že se uvnitř sedí příjemně, pozice za volantem je dobrá a to, že sedačky postrádají výraznější boční vedení, vám u slabšího dieselového sedanu s automatem bude sotva vadit.

Jízda a měření
Nastartování dieselového vidlicového šestiválce nedoprovází rachtání a klepání, motor je i za studena velmi dobře odhlučněný. Po zahřátí je jeho projev ještě lepší a i když se nezbavil typického hučivého zvuku pod zátěží, pracuje velmi kultivovaně a tiše. Netrénovaný jedinec by při klidné jízdě po dálnici sotva poznal, co že to váš motor spaluje za pohonné hmoty.

Od Jaguaru XF 3.0 D jsme neočekávali na testovací trati zázraky. Tím spíše, že ji před naším příjezdem zkropil déšť a do osychání se jí moc nechtělo. Při měření jsme se proto potýkali s místy vlhkým povrchem. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl Jaguar XF za 8,7 sekundy, což sice zaostává za slibovanými 8,1 s, ale není to zas taková ostuda. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku rovněž patří s časem 3,9 sekundy spíše k průměrným než špičkovým výsledkům. Porovnejte například čas BMW 530d Touring, kterému stačilo na trojku jen 2,64 s.

Brzdy ukázaly, že jsou docela silnou stránkou vozu. Jaguar XF potřeboval k zastavení ze 100 km/h jen 37,2 metru a 2,85 sekundy.

Byli jsme ale zvědaví na čas na kolo. Britské redakce motoristických magazínů neustále pějí na Jaguar XF chválu a my čekali, že dokáže překvapit. No, co se výsledku týče, není čas 35,12 sekundy nikterak světoborný, dokonce i Ford Mondeo 2.0 SCTI je s časem 34,9 s rychlejší. Zarazilo nás ale, jak se Jaguaru do podobně ostrého stylu jízdy vůbec nechce. Podvozek sice sám o sobě talent má, ale řízení je tupé, bez zpětné vazby a příliš lehké. Stabilizační systém zase brání tomu, abyste si s autem mohli pohrát ve výjezdech ze zatáček a neustále vám skáče do řeči a ruší vás. Věřím, že kdyby šel úplně vypnout, zajedu o půl sekundy lepší čas a přiblížil bych se času BMW 530d Touring, které okruh zvládlo za 34,62 sekundy.Je velká škoda, že právě řízení a příliš horlivá stabilizace kazí dojem z celého auta, protože podvozek působí velmi dobrým dojmem. Cítíte, že se auto otáčí kolem středu a nemá takovou tendenci k nedotáčivosti, která by se jinak dala u dieselového sedanu očekávat. Jindy vychvalovaný Jaguar tak připomíná svým projevem spíše Mercedes třídy E než BMW řady 5. Neberte to ale prosím jako hanobení. Na tom, že se nějaké auto chová jako Mercedes E, není vůbec nic špatného. Svědčí to ale o tom, kam tento Jaguar XF míří.Když totiž opustíte brány okruhu a vyrazíte na silnici, celé to začne ihned dávat smysl. Předjížděcí manévry sice musíte začít trochu plánovat, ale pořád výkon motoru stačí na obvyklý čtyřválcový dieselový plevel, který se po silnicích a dálnicích potlouká. Místo honění za nejlepším časem vás tak začne bavit pohodlný podvozek, obrovská míra kultivovanosti a ticho. Nalaďte se na stejnou notu a na palubním počítači brzy uvidíte údaj spotřeby začínající číslem 8. To je na takové auto skutečně dobré.

​Cena a výbava

Od Jaguaru se očekává, že bude v nabídce základní výbavy poněkud velkorysejší. A skutečně, například kožené čalounění a vyhřívané sedačky jsou již standardní položkou v seznamu výbavy. Dostanete i dvouzónovou klimatizaci, dotykový multifunkční displej, kvalitní audio systém, Bluetooth, tempomat či parkovací senzory. Připlácet pak samozřejmě můžet za další maličkosti.

Cenu odvozuji od rakouského ceníku, kde základní diesel s výkonem 211 koní stojí 52 600 eur. V přepočtu podle dnešního kurzu je to 1 288 700 korun.

Verdikt
Jaguar XF 3.0 D se základním dieselem o výkonu 211 koní uspokojí klidné povahy a rozvážné řidiče. Potěší však i ty, kteří upřednostňují vyváženost nad syrovými výkony. Pokud ale chcete tlačit na nárazníky ostatních v levém pruhu dálnice, pořiďte si silnější verzi nebo raději úplně jiné auto.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, místy vlhko, 21°C
0-100 km/h (s)8,7
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,9
100-0 km/h (s)2,85
100-0 km/h (m)37,2
Spotřeba v testu (l/100km)9,7
Čas na kolo (s)35,12
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnísekvenční přeplňování dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)155 / 211 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)450 v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)115,9
0-100 km/h (s)8,1
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)9,5 / 5,5 / 6,8
Objem nádrže (l)69,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4961
Šířka (mm)1877
Výška (mm)1460
Rozvor náprav (mm)2909
Provozní hmotnost (kg)1820
Celková hmotnost (kg)2360
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1850
Zavazadlový prostor (l)500 - 963
11.10.2010 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist