Jaguar XE 2.0 Ingenium 180 k & XE S 3.0 V6 340 k (2015): První jízdní dojmy

Nejmenší kočka má pěkně ostře nabroušené drápy, stačí ovšem na to, aby si mohla tiše počíhat na svou německou kořist?

Dlouhá léta neměl britský výrobce s kočkovitou šelmou ve znaku svého zástupce v segmentu prémiových sedanů střední třídy, to se však nyní s příchodem nového Jaguaru XE mění. Pro britského výrobce je tento model důležitý hned z několika důvodů – kromě toho, že se stává novým vstupním modelem do světa Jaguaru, přináší několik pro automobilku důležitých technických řešení.

Co je nového?

Jaguar je největším spotřebitelem hliníku v automobilovém průmyslu a tato skutečnost se odráží i v novém XE. Konstrukce vozu, která stojí na nové modulární architektuře, je ze 75 % tvořena právě tímto lehkým kovem, samotná karoserie tak váží jen 251 kg. Společně s aerodynamickou efektivtou (koeficient odporu činí jen 0,26) nízká hmotnost slibuje příznivou spotřebu paliva, v kombinaci s přední nápravou tvořenou dvojitými lichoběžníky a zadní víceprvkovou nápravou pak i výborné jízdní vlastnosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Technologie na palubě zahrnují vůbec první laserový Head-Up Display ve voze Jaguar, systém All-Surface Progress Control, který slučuje funkce asistentu sjíždění i vyjíždění kopců, a nový multimediální systém Incontrol. Ten vedle klasických funkcí dále umožňuje přenos informací a kontrolu nad vozem přes mobilní telefon (např. stav paliva, otevření/zavření oken, odemčení/uzamčení dveří, zapnutí topení apod.), zabezpečuje vůz před nenechavci (v případě krádeže jej vystopuje) a také zrcadlí aplikace chytrého telefonu. Vše doplňuje wi-fi hot-spot umožňující připojení až osmi mobilních zařízení naráz.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Hlavní novinkou pod kapotou Jaguaru XE je bezesporu nový turbodiesel s označením Ingenium. Z objemu 2,0 litru vydoluje buď 163 koní a 380 Nm, nebo 180 koní a 430 Nm. V případě slabšího turbodieselu výrobce slibuje kombinovanou spotřebu jen 3,8 l/100 km. Dvojici naftových motorů doplňují dvě benzínové jednotky přeplňované turbodmychadlem, a to 20t o výkonu 200, či 240 koní. Točivý moment v obou případech činí 340 Nm. Vrcholem nabídky pak je motor 3.0 V6 přeplňovaný kompresorem, který vyvine 340 koní a 450 Nm. Vybrané motory lze párovat s manulní šestistupňovou převodovkou, nebo s osmistupňovým automatem od ZF, pohon všech kol prozatím není k dispozici.

Jaguar XE 2.0 Ingenium 180 k

První verze, do které usedám, je obyčejnější, zato však jistě jedna z těch, která bude v budoucnu tvořit největší podíl prodejů. Silnější z nových turbodieselů Ingenium na mne hned od začátku působí pozitivně. Síly má dostatek v širokém spektru otáček, projevuje se klidně, v nízkých otáčkách při klidném cestování je tichý, při vytočení se už ale ozve hlasitěji. Ovšem nikoliv typicky utrápeným dieselovým klapotem, ale jemnějším hučením. Vyloženě příjemný zvuk to není, ale pokud na motor nebudete zbytečně tlačit, nebude vás nijak rušit. Mimochodem, od výfuku zní docela zajímavě, když pod plnem nazlobeně syčí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Osmistupňová automatická převodovka je s motorem tradičně výborně sladěná, řadí hladce a intuitivně, přesně tak, jak to očekáváte. Na povely pádly pod volantem reaguje dostatečně rychle a plynule, pokud tedy dostanete chuť na hezké svezení, nebude vám v tom pohonná jednotka výrazně bránit, stejně jako řízení. To je u Jaguaru vůbec poprvé posilované elektricky, a nemohu říct, že by tento krok ovladatelnosti nějak ublížil. Informací ve volantu je dostatek, reakce na povely jsou přesné a odpor je dobře vyvážený.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Doposud je na novém Jaguaru XE většina důležitých věcí v pořádku, zbývá už jen jediná oblast, která může všechno zlomit – podvozek. A je mi potěšením sdělit, že i ten je skvělý, ba dokonce vyniká nad vším ostatním. Standardní podvozek je příjemně tuhý a je z něj cítit nenucenost, když se skládá do zatáček. Ano, lehkost hliníkové konstrukce tu je skutečně cítit. Zároveň si podvozek zachovává velkou míru poddajnosti a velkou část nerovností dokáže filtrovat bez vibrací a hluku, a to navzdory velkým 19″ diskům. Se sníženým podvozkem paketu R-Sport jsem bohužel nejezdil, avšak podle kolegů, kteří se do něj dostali, je sice naladění citelně tvrdší, avšak stále snesitelné.

Jaguar XE S 3.0 V6 340 k

Mohu ovšem prohlásit, že ani vrcholná verze XE S, kterou pohání třílitrový vidlicový šestiválec přeplňovaný kompresorem, původem z Jaguaru F-Type, není nijak přehnaně tvrdý. Vlasntě je snad ještě fantastičtější! Způsob, jakým dokáže urdžet celé auto stabilní i na hodně rozbité, zvlněné a zmáčené silnici při nestoudných rychlostech, nepovolit ani o kousek, poddajně spolykat všechny rány a mít v sobě zakořeněné hravé vyvážení mě prostě nechal mlčky hledět s otevřenými ústy.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

O motoru mohu hovořit stejně nadšeně. Výkonu je přesně tolik, kolik v kompaktním a sportovně laděném sedanu můžete potřebovat Snadno jej využijete kdekoliv a zároveň budete mít dostatečný pocit, že opravdu letíte kupředu. Vidlicový šestiválec ale nejvíc vyniká v tom, jak všechu svou sílu podává, v každý okamžik přesně tak, jak vyžadujete. Kompresor ze své podstaty netrpí žádnou prodlevou a celkově motor působí jako velmi šťavnatá atmosféra. Motor není příliš točivý a omezovač vás utne brzy, už v 6500 otáčkách, o to větší energie z něj vyzařuje níž.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

S politováním musím odsoudit zvukovou kulisu motoru, kterou popsat jako šťavnatou atmosféru prostě nemohu. Zvenčí zní skutečně famózně! Pokud jsem se kdysi beznadějně zamiloval do neuvěřitelně charakterního zvuku šestiválcového F-Typu V6 S, pak stejně okouzlující soundtrack vydává i XE S. Doteď mi nedá spát, že jsem v deštivém počasí „utopil“ mikrofon a nepodařilo se mi jej zdokumentovat se vším jeho úbytným chrchláním, kulometnou salvou a nostalgickým zabarvením. Uvnitř ovšem uslyšíte vše jen velmi tiše a vzdáleně. Jaká škoda. Přesto mne ale nový Jaguar XE S skutečně nadchnul a aniž bych chtěl nyní vynášet jakékoliv soudy, faceliftované BMW 340i má před sebou hodně silného soupeře.

30.6.2015 2:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist