Jaguar S-type R: Rváč ve smokingu

Osm válců, objem 4,2 litru, hvízdající kompresor, skoro 400 koní, pohon zadní nápravy, osmnáctipalcové pneumatiky rozměru 265/40 a před námi čtyři stovky kilometrů dlouhá cesta.

Za jarního počasí lákavá představa, ale to by nesměly fungovat Murhyho zákony. Pochopitelně to nemohlo dopadnout jinak, než že se právě v tuhle chvíli na Prahu přiřítila sněhová kalamita a provázela nás po celé délce naší cesty. Tenhle zážitek mi alespoň připomněl, jak účinnými pomocníky jsou dnešní elektronické palubní systémy. Nebýt stabilizace, zřejmě bychom naši výpravu zabalili u prvního hotelu, ke kterému bychom se dosmýkali. Zadní pneumatiky na sněhu nepřetržitě a nepříliš přesvědčivě bojují s přenosem toho obrovského množství točivého momentu, který generuje vpředu uložený osmiválec. Teď se totiž bavíme o 560 Nm, přenášených šestistupňovým automatem.

Ale od začátku. První přičichnutí k interiéru Jaguaru bylo vlastně zklamáním. Pokud srovnáte detaily vnitřní výbavy s jeho přímou konkurencí, zřejmě nebudete zrovna nadšeni. Dost možná vás budou rozčilovat lacině vyhlížející páčky pod volantem nebo ovládání klimatizace s hrubými tlačítky. V momentě, kdy se ale s autem trochu sžijete a strávíte za jeho volantem více času, přijdete jeho nevšednímu kouzlu na chuť. Je jako z jiného světa, je to alternativa pro všechny, kteří nechtějí okoukanou běžnost. Kůží obšitá přístrojová deska se zdá být o mnoho zajímavější než při prvním setkání, a než o ovládání tlačítek, která začnete používat s automatizovanou samozřejmostí, se začnete zajímat o rychlost ručičky tachometru. Ta totiž jeví dychtivost prořítit se po prošlápnutí plynu na druhý konec ciferníku s vervou, která vás znovu a znovu překvapí. Vždyť tady přece mělo jít o luxusního, dobře vychovaného gentlemana, který bude v tichosti zdolávat dlouhé úseky dálnic… A přitom tu máme spíš dragster, který za adekvátního zvukového doprovodu katapultuje své dvě tuny vpřed s mrštností blízkou vybraným sportovním autům.

Jeďte ovšem jen na čtvrt plynu, automatika bude řadit zvolené rychlosti se sametovou jemností a i přes tužší naladění podvozku budete izolováni od většiny nerovností, které se před vámi objeví. Z doktora Jekylla na pana Hydea se vůz změní v okamžiku, kdy prošlápnete plyn k podlaze. Kompresor, dolující z motoru úctyhodných 395 koní, se ozve poměrně silným a na luxusní sedan možná poněkud neurvalým hvízdáním, které je pro posádku jasným signálem, že mohou očekávat zaražení hlav do opěrek. A to i v rychlostech nad 180 km/h. Přitom na uživení takového auta nemusíte splňovat podmínku, že část vaší rodiny pochází z Dubaje. I při velmi svižném dálničním tempu si motor řekne v průměru o 13 l/100 km, což je vzhledem k dosahovaným výkonům, mohutnosti auta, jehož reálné rozměry opticky zmenšuje tmavá barva a pohotovostní hmotnosti dosahující 1795 kg, rozhodně přijatelná spotřeba.

Samosvorný diferenciál na zadní nápravě je zárukou zábavy, pokud budete mít dostatek místa a odvahy. Na sněhem zavátých silnicích jsme ale nenašli ani jedno. Schizofrenní povaha auta mě ale skutečně bavila a dokážu si představit, že to pro spoustu potenciálních zájemců může být celkem zásadní argument pro koupi. Tohle auto vás umí v rukavičkách a s dýmkou mezi zuby odvézt po náročném týdnu na vaší horskou chatu, následující ráno si bez zaváhání navlékne koženou bundu, nasadí černé brýle a rozdrtí na prach většinu opozice, která se mu navzdory rozzuřeně odfrkávajícím výfukům odváží postavit.

Jistěže najdete lepší sporťák, najdete i lepší limuzínu. Ale lepší kombinaci obojího, navíc zabalenou v auře anglické klasiky, budete hledat jen stěží.

VIDEO

Pro čtenáře s pomalejším připojením jsme opět připravili menší verzi videa o velikosti 8MB.

autoweb

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyJaguar S-type R: Rváč ve smokingu
0-100 km/h (s)5,6
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, 4196 cm3
Zdvihový objem (cm3)4196
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)395 koní v 6100 ot./min.
Točivý moment (Nm)540 Nm při 3500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)18,6/9,3/12,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1830
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu2 255 000 Kč
28.3.2006 6:43

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist