autoweb.cz > Jaguar > Jaguar S-Type > Jaguar S-type R: Rváč ve smokingu
Jaguar S-type R: Rváč ve smokingu
Za jarního počasí lákavá představa, ale to by nesměly fungovat Murhyho zákony. Pochopitelně to nemohlo dopadnout jinak, než že se právě v tuhle chvíli na Prahu přiřítila sněhová kalamita a provázela nás po celé délce naší cesty. Tenhle zážitek mi alespoň připomněl, jak účinnými pomocníky jsou dnešní elektronické palubní systémy. Nebýt stabilizace, zřejmě bychom naši výpravu zabalili u prvního hotelu, ke kterému bychom se dosmýkali. Zadní pneumatiky na sněhu nepřetržitě a nepříliš přesvědčivě bojují s přenosem toho obrovského množství točivého momentu, který generuje vpředu uložený osmiválec. Teď se totiž bavíme o 560 Nm, přenášených šestistupňovým automatem.
Ale od začátku. První přičichnutí k interiéru Jaguaru bylo vlastně zklamáním. Pokud srovnáte detaily vnitřní výbavy s jeho přímou konkurencí, zřejmě nebudete zrovna nadšeni. Dost možná vás budou rozčilovat lacině vyhlížející páčky pod volantem nebo ovládání klimatizace s hrubými tlačítky. V momentě, kdy se ale s autem trochu sžijete a strávíte za jeho volantem více času, přijdete jeho nevšednímu kouzlu na chuť. Je jako z jiného světa, je to alternativa pro všechny, kteří nechtějí okoukanou běžnost. Kůží obšitá přístrojová deska se zdá být o mnoho zajímavější než při prvním setkání, a než o ovládání tlačítek, která začnete používat s automatizovanou samozřejmostí, se začnete zajímat o rychlost ručičky tachometru. Ta totiž jeví dychtivost prořítit se po prošlápnutí plynu na druhý konec ciferníku s vervou, která vás znovu a znovu překvapí. Vždyť tady přece mělo jít o luxusního, dobře vychovaného gentlemana, který bude v tichosti zdolávat dlouhé úseky dálnic… A přitom tu máme spíš dragster, který za adekvátního zvukového doprovodu katapultuje své dvě tuny vpřed s mrštností blízkou vybraným sportovním autům.
Jeďte ovšem jen na čtvrt plynu, automatika bude řadit zvolené rychlosti se sametovou jemností a i přes tužší naladění podvozku budete izolováni od většiny nerovností, které se před vámi objeví. Z doktora Jekylla na pana Hydea se vůz změní v okamžiku, kdy prošlápnete plyn k podlaze. Kompresor, dolující z motoru úctyhodných 395 koní, se ozve poměrně silným a na luxusní sedan možná poněkud neurvalým hvízdáním, které je pro posádku jasným signálem, že mohou očekávat zaražení hlav do opěrek. A to i v rychlostech nad 180 km/h. Přitom na uživení takového auta nemusíte splňovat podmínku, že část vaší rodiny pochází z Dubaje. I při velmi svižném dálničním tempu si motor řekne v průměru o 13 l/100 km, což je vzhledem k dosahovaným výkonům, mohutnosti auta, jehož reálné rozměry opticky zmenšuje tmavá barva a pohotovostní hmotnosti dosahující 1795 kg, rozhodně přijatelná spotřeba.
Samosvorný diferenciál na zadní nápravě je zárukou zábavy, pokud budete mít dostatek místa a odvahy. Na sněhem zavátých silnicích jsme ale nenašli ani jedno. Schizofrenní povaha auta mě ale skutečně bavila a dokážu si představit, že to pro spoustu potenciálních zájemců může být celkem zásadní argument pro koupi. Tohle auto vás umí v rukavičkách a s dýmkou mezi zuby odvézt po náročném týdnu na vaší horskou chatu, následující ráno si bez zaváhání navlékne koženou bundu, nasadí černé brýle a rozdrtí na prach většinu opozice, která se mu navzdory rozzuřeně odfrkávajícím výfukům odváží postavit.
Jistěže najdete lepší sporťák, najdete i lepší limuzínu. Ale lepší kombinaci obojího, navíc zabalenou v auře anglické klasiky, budete hledat jen stěží.
VIDEO
Pro čtenáře s pomalejším připojením jsme opět připravili menší verzi videa o velikosti 8MB.
autoweb
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Jaguar S-type R: Rváč ve smokingu |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,6 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec, 4196 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 4196 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 395 koní v 6100 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 540 Nm při 3500 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 18,6/9,3/12,4 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1830 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 255 000 Kč |